Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
barret skrev:
Finepix E550 då? Toppenbetyg i photography Monthly....

Bildsensor storlek 1/1,7" HR SuperCCD
Upplösning bildsensor 6 600 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv) 2848 x 2048 pixel (även 16:9-format, t ex 2304 x 1296 pixel)
Kompressions-
standard JPEG, RAW
Objektiv Motsvarar 32,5-130mm
Ljusstyrka optik 2,8-5,6
Optisk zoom 4x
Mm..verkar ju trevlig, men tyvärr tar den xD-kort.
 
Digitala fickkameror är så bedrövligt små att de är hopplösa att hålla vettigt men Nikons 5200 är väl inte så tokig dock med en liten bula till höger?
Ännu sämre tycker jag sökarna är.
Det enda som är bra med riktigt små kameror är att de är...små. I övrigt är 'stora' systemkameror med batterigrepp bättre på allt.
Jag är lite sugen på en Ixus40 ändå för att den är så otroligt liten och har stor skärm.
Jag ger ändå min Ixus400 godkänt for helt OK ergonomi. Precis på gränsen lagom liten.
 
Största nackdelen med C70 är att den skräp inomhus, utomhus går den som en klocka.

Nackdelen med digitalkompakter är att fler och fler går ifrån compact flash verkar det som.
 
Men Kim för tusan, en pocketkamera skriver du ju!? då kvalar väl ingen av de diskuterade modellerna in! Skulle jag köpa en idag så blev det tveklöst Ixus 40. För en dryg månad sen blev det tveklöst Exilim EX Z-40 eller vad den nu heter...

Upptäckte på fotomässan att det numera finns undervattenshus till den! Jippi!
 
Den viktigaste egenskapen hos en fickkamera är väl att den ryms i fickan. Jag skulle satsa på canons ixus i eller en motsvarande modell av annat fabrikat. Den har inga som helst features förutom att den just ryms i fickan.

Det är ofta som jag kännt "damn, nu skulle man haft kamera med" och då hade en det funkat med en ixus i i fickan. De gånger jag har planerat att fotografera har jag med mig min systemkamera.

Jag tror att de flesta avancerade kompaktkameror hamnar i kategorin "varken-eller-kameror" snarare än "både-och-kameror".
 
HDFS) (KGS skrev:
Men Kim för tusan, en pocketkamera skriver du ju!? då kvalar väl ingen av de diskuterade modellerna in!
Jodå, det tycker jag.

(C-70) 109 x 59 x 43 mm är på gränsen, men nog går den utan problem ned i en medelstor ficka.

Ricoh R1 är utan tvekan en fickkamera:
100 x 25 x 55 mm ..det är ju i storlek med en mobiltelefon.

Ricoh R1 verkar väldigt intressant faktiskt, 28-135mm (4.8x zoom) R6/AA batterier, SD-kort, snabb AF, god bildkvalitét (jag blandade ihop modellen med en annan tidigare) till skillnad mot ricohs tidigare modeller.

Den fick kritik för dåliga knappar och reglage tyvärr, skulle vara bra om man kunde känna på den innan..nån som vet någon butik som säljer den i stockholm?
 
carl_swahn skrev:
Den viktigaste egenskapen hos en fickkamera är väl att den ryms i fickan.
Jo, jo..men det räcker inte :D

Jag vill ha en fickkamera med (en för storleken) vettigt grepp, SD eller CF kort, helst R6/AA batterier.

Snabbheten är oxå mycket viktig, då den är tänkt att användas för ögonblicksbilder i första hand.

Bra vidvinkel är oxå viktigt, då det ofta är frågan om trånga utrymmen och man vill kunna få med "allt" på bild.

Jag vet av erfarenhet, att är jag inte nöjd med kameran så använder jag den inte...och då är det tämligen meningslöst att köpa någon alls.
 
Då tycker jag nog att det bästa alternativer är S60/S70 om enda problemet är att den inte känns helt perfekt i handen.... Uppfyller ju alla andra krav mer eller mindre.

Förresten...pocketkamera för all del, men jag bävar för att verkligen bara stoppa ner dyrdgripen i fickan utan skydd mot damm eller mot att ramla ut när man böjer sig ner för att klappa ett litet barn eller hund på huvet.... En smidig liten väska som man har i skärpet på höften. Då är det bra och då kan man diskutera gränsen för vad man orkar bära på....
 
Då tycker jag richon verkar bra mycket intressantare..halva priset, halva storleken, lägre vikt, R6/AA batterier, snabbare AF, större omfång.

Jag har testat S70 lite grann i butik, jag trivdes inte med den.

4mp är kanske inte jättemycket, men nog duger det till hyffsat snygga 20x30cm iaf..och det är tillräckligt för en fickkamera anser jag.
 
Jag hade samma funderingar som dig, Kim.

Letade länge efter en kamera som alltid kunde hänga med på kanotturen, i lekparken, på stan mm.
Till slut valde jag en Olympus My 410.

Här är mina intryck efter en vecka:
+ 4 MP räcker för familjealbumet
+ Skvättsäker (dock ej vattentät utan UV-hus)
+ Liten och lätt (Får plats i innerfickan)
+ Robust byggd
+ Bra bilder i dagsljus


- Taskiga bilder i dåligt ljus (automatiken envisas med ISO 64 trots slutartider på uppåt sekunden)
- Dyra originalbatterier (ca 500 kr mot 100 kr för Noname)
- Inga manuella inställningar för ISO, slutare, bländare)
- xD-kort

Sammanfattningsvis så uppfyller den behovet som portabel familjekamera, däremot ersätter den inte mina kreativa behov som amatörfotograf. Där är det fortfarande Canons G-serie eller DSLR som gäller men man kan inte få allt...

mvh Mattias
 
Jo, jag har kollat på my-410 och den är trevlig..den faller dock på avsaknaden av rejäl vidvinkel och att den använder sig av svindyra xD-kort..dessutom tycker jag den är rätt långsam.
 
Senast ändrad:
Väntar på en Kyocera SL400R från cyber. Den är knappast greppvänlig och man pillar nog rätt mycket på objektivet, men tanken på att man kan ta bilder som med en vinkelsökare är kul.

Såg att Contax har en liknande som heter U4R. Jag vill ha den med gult läder. Påminner om Polaroid SX-70 :)
 
R1

sagan skrev:
Jo, jo..men det räcker inte :D

Jag vill ha en fickkamera med (en för storleken) vettigt grepp, SD eller CF kort, helst R6/AA batterier.

Snabbheten är oxå mycket viktig, då den är tänkt att användas för ögonblicksbilder i första hand.

Bra vidvinkel är oxå viktigt, då det ofta är frågan om trånga utrymmen och man vill kunna få med "allt" på bild.

Jag vet av erfarenhet, att är jag inte nöjd med kameran så använder jag den inte...och då är det tämligen meningslöst att köpa någon alls.

Kul att du blev intresserad av mitt tips. Är lite sugen att ha en sådan själv som slit och släng kamera. Har en dimage Z3 som jag är nöjd med men det vore ju kul att även ha en liten kamera som kan hänga med lite oftare.

Magnus
 
Varför inte en Fujifilm FinePix F810 ?

+ 200 gram
+ Förvånansvärt bra bildkvalitet enl. DPR
+ motsv. 32,5 - 130 mm bränvidd (F2.8 - F5,6)
+ ISO 800 (vid lägre upplösning)
+ 2,1" display på 170000 pixels
+ histogram (?)

- taskig batterilängd
- xD kort
- mm

dpr
 

Bilagor

  • f810.jpg
    f810.jpg
    39.6 KB · Visningar: 1,385
Mm, sämre vidvinkel, dubbla priset, tre gånger så högt minneskortspris, sämre omfång, större, tyngre..nä.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.