Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
digitala bilder för tidningstryck!
- Trådstartare kate
- Start datum
Tonyeagle
Aktiv medlem
beror på
Det där var en sanning med grov modifikation. 4 megpix räcker till ganska stora bilder i vanliga dagstidingar. Ska man däremot dra upp till uppslag och trycka i t.ex. bildtidningar och liknande kanske det är lite ibland. På tidningen där jag x.traknäcker ibland så har man kört digitalt i flera år och upplösningen på de digitala bilderna (småbild) var väl inte så våldsam för 2-3 år sedan. Det räckte i alla fall för en 2:a plats i SM i 4:färgstryck för dagstidningar.
Som sagt: det beror på!
Det där var en sanning med grov modifikation. 4 megpix räcker till ganska stora bilder i vanliga dagstidingar. Ska man däremot dra upp till uppslag och trycka i t.ex. bildtidningar och liknande kanske det är lite ibland. På tidningen där jag x.traknäcker ibland så har man kört digitalt i flera år och upplösningen på de digitala bilderna (småbild) var väl inte så våldsam för 2-3 år sedan. Det räckte i alla fall för en 2:a plats i SM i 4:färgstryck för dagstidningar.
Som sagt: det beror på!
gors
Aktiv medlem
Jag vet något om detta ämne.
Fyra miljoner pixlar räcker gott och väl till i stort sett alla bilder i en dagstidning. När Nikon D1 slog igenom hade den 2,7 miljoner pixlar. Den används flitigt än idag. D1h som många sportfotografer använder har också 2,7 miljoner pixlar.
Canons toppdigitalkamera Eos 1D, som kostar runt 70 000 och är värd vartenda öre för många dagspressfotografer, har omkring fyra miljoner pixlar.
Dessa 2464x1648 pixlar räcker till en bild på cirka 36 x 24 centimeter med den gängse upplösningen för dagspress på 170 ppi. Och det går att töja på den ytterligare om det kniper utan några större försämringar.
Fyra miljoner pixlar räcker gott och väl till i stort sett alla bilder i en dagstidning. När Nikon D1 slog igenom hade den 2,7 miljoner pixlar. Den används flitigt än idag. D1h som många sportfotografer använder har också 2,7 miljoner pixlar.
Canons toppdigitalkamera Eos 1D, som kostar runt 70 000 och är värd vartenda öre för många dagspressfotografer, har omkring fyra miljoner pixlar.
Dessa 2464x1648 pixlar räcker till en bild på cirka 36 x 24 centimeter med den gängse upplösningen för dagspress på 170 ppi. Och det går att töja på den ytterligare om det kniper utan några större försämringar.
Senast ändrad:
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Min erfarenhet är att:
1. Mina Digital Ixusbilder (2.1mpixel) håller i allafall för ca 4-5cm x3-4cm i högklassig 4 färg.
2. Att det är skillnad på pixlar och pixlar. Min fd EOS D30: ca 3.3mpixlar) ger betydligt bättre bilder än många mindre 4Mpixelskameror.
3. Motivet styr också vad som upplevs som bra bilder. Vissa motiv är extremt känsliga.
Det är dessutom en katastrof om man måste börja beskära, då ryker bildformatet snabbt.
Roine
Min erfarenhet är att:
1. Mina Digital Ixusbilder (2.1mpixel) håller i allafall för ca 4-5cm x3-4cm i högklassig 4 färg.
2. Att det är skillnad på pixlar och pixlar. Min fd EOS D30: ca 3.3mpixlar) ger betydligt bättre bilder än många mindre 4Mpixelskameror.
3. Motivet styr också vad som upplevs som bra bilder. Vissa motiv är extremt känsliga.
Det är dessutom en katastrof om man måste börja beskära, då ryker bildformatet snabbt.
Roine
Copy_Con
Aktiv medlem
kate skrev:
hej!
jag hörde nydligen av en fotograf på mässan i london, att 4 miljoner pixlar i kameran inte räcker till om bilderna skall publiceras i en tidning.
är det någon som känner till något om detta ämne?
/kate
Ett lätt sätt att räkna på, när man inte orkar räkna om mellan tum och centimeter är att ta upplösningen och ta bort de sista två siffrorna. T.ex. En 2Mpixelkamera (1600x1200) räcker till att göra bilder som är 16x12 cm ungefär, kanske lite mindre. Sen beror det ju på tidningspapper och hur det trycks.
Northern Star
Aktiv medlem
Vid panikjobb, dvs när en tidning ringer i sista sekund för något reklamjobb & de behöver bilderna omedelbart!
Då brukar vi fuska & använda oss av en 2mp kamera.
Sedan interpolera & sist unsharp mask.
Funkar utmärkt för alla tidningar!
(med finare 4-färgstryck.)
Till dagstidningarna är alla våra medarbetare utrustade med 2-3mp kameror, håller för mittuppslag dvs, 2st sidor utan problem.
www.henrikczon.com
Då brukar vi fuska & använda oss av en 2mp kamera.
Sedan interpolera & sist unsharp mask.
Funkar utmärkt för alla tidningar!
(med finare 4-färgstryck.)
Till dagstidningarna är alla våra medarbetare utrustade med 2-3mp kameror, håller för mittuppslag dvs, 2st sidor utan problem.
www.henrikczon.com
mjonsson
Aktiv medlem
Staffan skrev:
Hur stora blir kraven på upplösning om bilden ska tryckas i en veckotidning eller bok ?
Vilka krav ställer ett tryckeri på bildfiler för t.ex A5-storlek i tif respektive jpg ?
Blir kravet ett proffshus eller ?
Normalt sett så trycks dagstidningar med en linjetäthet på mellan 80 och 110 linjer/tum. Det motsvarar mellan 160 och 220 dpi's bilder (80X2, 110X2).
För "magazin" har du gränsen på 133 eller 150 linjer när vi pratar lite sämre papper och kanske upp till 175 linjer när det är ett bra, högbestruket papper. Det händer att man går upp till 200 linjer, men det är inte direkt vanligt.
Hur som så multiplicerar man linjetätheten med 2 för att få fram upplösning på bilderna. Sen är det bara att räkna pixlar om man skall trycka en bild i 150 linjer, 300 dpi som är t.ex 297X420 (A3).
Skulle kunna tänka mig att en veckotidning trycks i 133 lpi och en bok beroende på teknik och boktyp antingen 133 eller 150 lpi.
/Mattias