Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
bjornt skrev:
Lämpligt pris är väl 25% mer än vad exv 10D kostar vid lanseringen? Det är den ju lätt värd!

Mer?? knappast troligt, då är de inte särskilt smarta.

Minolta/Konica har inte samma "status" som Nikon/Canon o kan inte ta ut lika hög premie som de kan göra. Så enkelt är det. Pentax försökte, men jag tror inte de har lyckats särskilt väl. Jag har sett många Nikon o Canon DSLR på stan, men aldrig en Pentax (i det fria alltså).

Leica tar ut en rejäl premie för de digitalkameror som bär deras namn. Och de kan göra det. Hasselblad kan lägga sej rätt högt när de kommer med sin mellanformatsdigitalare.

För att Minolta ska kunna sälja, till fler än de som redan sitter med en rejäl påse Minoltaoptik o väntar på ett hus, måste de visa lika bra prestanda som låt oss säga 10D (även om den säkert är utgången då) och det till ett klart lägre pris.

Så är det.

/kg som tror på varumärkesmagi
 
KGS skrev:
För att Minolta ska kunna sälja, till fler än de som redan sitter med en rejäl påse Minoltaoptik o väntar på ett hus, måste de visa lika bra prestanda som låt oss säga 10D (även om den säkert är utgången då) och det till ett klart lägre pris.

Så är det.

Minolta gör helt klart som du säger om dom har resurser till det, Pentax hade det inte...

Jag vidhåller fortfarande att Canon har enorma resurser att pressa ned sina priser (än fast dom faktiskt inte verkar behöva pressa). Nikon har behövt ett tag på sig att pressa D100, den var ju mycket dyrare än 10D under en tid.

Det är ju tydligt att denna kapplöpning pressar hårt på många av DSLR-tillverkarna, det gäller att hålla systemet vid liv till varje pris. Jag tror att Nikon lidit stora kval av Canons framfart men hoppas & tror att dom nu hämtar sig med D70 (ju fler konkurrenter desto bättre).

Pentax hade inte råd att vara billig på sin DSLR, frågan är om dom hade tjänat så mycket mer på att sälja sitt hus för 15 000? Vetefan om dom sålt så mycket mer för det??? (ser nu att det är sänkt till ca 16500, men ändå.)

Minolta har ett guldläge, om kameran håller ungefär samma klass som 10D i bildkvalitet så är jag övertygad om att den blir en guldkalv även i 10D-pris.

Minolta kommer dock aldrig att kunna tävla med Canon, d.v.s. komma ikapp på nåt sätt, det har dom i & för sig aldrig kunnat göra & jag tror inte att det är deras mål heller.

Jag spekulerar vilt men har en känsla att detta med prissättning är en fråga om resurser. Vi tycker att DSLR:arna är onödigt dyra, undrar hur mycket Minolta plöjt ned i utvecklingskostnader för att inte tappa fotfästet i systemkameravärlden?

Jag har en känsla av att om Minolta sätter ett pris som ligger under 10D så kommer canon att kontra med att lägga sig under om dom anser att Minoltan kan skada deras försäljning, annars så bryr dom sig inte. Det känns som att Canon har dom resurserna...

/Larsa
 
Det är precis den känslan de vill injaga i sina konkurrenter ;-)

Jag är övertygad om att man kan sälja även en 10D för 6000 spänn utan att förlora på det, men det ger förstås inte samma snabba payoff på R&D och samma muskler för nya satsningar.

Men icke förty så gissar jag att de skulle tjäna en bra slant även i det prisläget...

Om Minolta räknar med stora volymer till nåt slags mellanskikt, mellan kompaktkameraköpare och statusjagande märkestrogna fanatiker så lägger man sej klart under D70 o de andra.

Samma resonemang gäller förstås andra aktörer som vill roffa åt sej en bit av kakan. Vad säger att det inte dyker upp en systemkamera av märke Microsoft (**ryyyyyyser**) som krängs på helt andra kalkyler än "riktiga" dvs etablerade kameratillverkares. Amerikansk ingenjörskonst, billig arbetskraft i nåt fångläger på Kuba i fabriker som värms med irakisk olja... well... dags att sova ;-)

/kg som önskar godnatt och dyker upp i huvudstaden imorgon
 
Än hur det är med detta så är det ju ingen hemlighet att Canon är den mest välmående kameratillverkaren av de nämnda, därigenom så är jag övertygad om att dom kan pressa ned sina priser om någon annan gör det.

Om det vore så enkelt som du säger KG så skulle ju Pentax ha släppt sin DSLR för 10 000 för att knappa in på dom andras försprång (dom är ju inte dumma), dom gjorde inte det & det tror jag beror på att det var dyrt för dem att utveckla kameran. Aktieägare m.m kräver idag vinst omgående & godtar inga långsiktiga planer, därför så gäller det att tjäna in utvecklingskostnaderna så fort som möjligt (tror dock inte att Pentax lyckats).

Sen att prylarna i den kanske inte är värda så mycket var en annan femma.
 
KGS skrev:
Det är precis den känslan de vill injaga i sina konkurrenter ;-)

Jag är övertygad om att man kan sälja även en 10D för 6000 spänn utan att förlora på det,

Jag läser om ditt inlägg & undrar:

Menar du att detta bara gäller Canon eller även dom andra?

Om du menar att det gäller alla så kan man ju fundera varför Nikon väntade så himlans länge med att sänka priset på D100 (med digikameramått mätt länge), & varför i hela friden har Pentaxen då kostat över 18 000 så länge samt fortfarande är dyrare än C & N???

10D ligger bäst till i pris p.g.a. att Canon har mest resurser i dagsläget & dom har säkert möjligheter att pressa nedåt men gör det inte förrän dom känner sig hotade i sin försäljning...

Att 10D dessutom i tester ligger snäppet före sina konkurrenter gör ju dessutom att Canon inte behöver få panik utan i lugn & ro kan bevaka läget medan dom utvecklar sina nya kameror.
 
Hoppas Minoltas digitalare blir riiiktigt bra. Då kanske det kan komma lite nya/beg 9:eek:r till bättre priser.
Mums
 
larsaz skrev:

Menar du att detta bara gäller Canon eller även dom andra?

Det gäller alla. Du sätter själv tummen på varför de är så dyra. De som investerar kräver snabb avkastning. Men så här har man gjort i alla tider när det kommer ny teknik. De första modellerna är alltid dyra o det beror alltid på R&D kostnader. Nästa version av 10D o D100 o allt vad de heter är förstås dels mycket bättre och dels kan man få samma snabba avkastning även om man går lägre i pris.

Men utan en blåslampa i rö..n så är det klart att de kan behålla det höga priset något längre (men inte hur länge som helst, när de som är kåtast på ny teknik har handlat måste man ändå sänka för att locka till sig nästa skikt osv).

Även om inte Minolta säljer fler kameror än de andra så kanske de kan bli den blåslampa som marknaden behöver för att priserna ska hamna på en rimlig nivå...

Eftersom en digitalkamera till stor del är elektronik så kan jag mycket väl tänka mej att det kommer in helt nya aktörer som är duktiga(re) på elektronik med mer rationell tillverkning och smartare lösningar.

Men det optimala kommer senare. När alla handlat färdigt. Då kommer nästa "digitalkamera" som får alla att vilja byta igen. Oavsett hur mycket de handlat innan.

Så är det.

/kg som ger sej ut i trafiken nu
 
Lite lätt omskakad av att ha smekt en D70 med blicken, jag vågade baske mej inte hålla i den... så funderar jag lite på vad det finns för Minolta optik som kan vara prisvärd framåt hösten... sådär... lite små tips... är Tamrons 28-300 zoom bara skräp eller?

/kg som tänker högt
 
rackarns... tyckte det var ett bra omfång... men jag anade ugglor i mossen eftersom den är så billig...
 
Jag skulle tro att minolta kommer att släppa en del nya objektiv till 7D t.ex en ny vidvinkel.
 
Tror inte Minolta får några problem om de sätter priset på samma nivå som 10D. Jag vet inte hur det ligger till, men jag tror inte att de andra har AS inbyggt i kamerahuset. Har jag fel? Har de inte det så har ju Minolta ett guldläge. Folk kan köpa kamerahuset och använda sina gamla AF-objektiv utan att behöva göra avkall på några funktioner.

Gissningsvis så tjänar Konica/Minolta in mycket av sina utvecklingskostnader på DiMage A1 och A2. Tror inte att 7D innehåller mycket som inte finns antingen i dessa (i form av elektronik och mjukvara) eller i tidigare dynax-kameror.

Problemet är väl att de nästan måste lägga sig högre än DiMage A2? Det ska väl ändå föreställa en "finare" produkt?
 
Nä, A2 är top of the line, det är en riktig digitalkamera och det andra är ändå bara ett hus så det kan mycket väl vara billigare än en komplett A2, Canon tar mer för sin kompletta kamera (Pro 1) än för 300D (hus)...

Minolta vill nog kränga linser o hålla intresset för märket vid liv. Fast de borde ha satsat på minst 8 megapixel...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.