Annons

digital systemkamera till svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag funderar på om det inte börjar bli dags att köpa en digitalsystemkamera. Visserligen funkar min kompakt bra men evf och dålig hantering av höga iso är så frustrerande.

Saken är den att jag mest tar svartvitt och därför vill jag ha en kamera med inbygd filter funktion för svart vitt foto dvs man kan välja färgade filter i menyn istället för att skruva på ett på optiken. Jag vet att olympus och canon 5D har färgade filter men vilka andra har det? Kanske finns det någon som vet?

Jag är inte intresserad av att konvertera färgbilder och använda kanalblandaren, helt enkelt för att jag tycker att det omständigt och tråkigt.

Tacksam för svar!

mighty mattis skrev:

Jag är inte intresserad av att konvertera färgbilder och använda kanalblandaren, helt enkelt för att jag tycker att det omständigt och tråkigt.

Det finns idag rätt många kameror som har denna funktion, men det finns också batchfunktioner som gör det möjligt att göra konvertering på en mängd bilder i ett enda svep. Särskilt om du fotograferar i råformat är det långt mycket bättre att göra detta i en sådan konvertering än att hålla på med de rätt torftiga inställningar som finns i kameran.

Stefan

Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa ett Plus-medlemskap.
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto