ANNONS
Annons

Digital systemkamera, nu eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Han har en kamera redan (Canon Eos 300v) och såvida den inte är trasig så lär han väl kunna ta bilder, eller är det något jag har missat?

Ledsen att jag missade det Torbjörn, men frågan var mer retorisk... Ber dock om ursäkt för mitt misstag! Men det ändrar inte min huvudfråga (som jag tycker är den intressanta), vad är den konkreta anledningen till att man ska vänta?

Ulf >> Härligt, en konkret anledning till att vänta. Credit för det. Jag tycker det verkar behövas fler sådana här! Argument av typen "det kanske kommer något" är lite tröttande tycker jag.

Reservdelar?

Har inte så stor erfarenhet vad gäller kameror, mer än att de är från Japan. Däremot en del vad gäller motorcyklar från detta land. När de är några år, så finns inte reserdelar att få, eller måste sökas hos skrotfirmor, mm vilket kostar en väldig massa tid. När det finns originaldelar att tillgå, så får du räkna med t.ex. hela motorcykelns värde motsvarar ett avgassystem, osv. Om du behöver nån del till din Nikon, som kostar fem-tio tusen, när den är tre-fyra år, så formodar jag att den är värdelös. Fast Nikon och Canon kanske vill hålla sina gamla produkter i funktion, och håller ned priserna på delar och service, vad vet jag? Hur har det varit hittills, vad gäller reservdelspriser och service till kameror?

Digitala produkter kan aldrig ha samma kvalitativa livslängd som analoga. Det är inget skäl att inte köpa digitalt. Då skulle man inte ha nån dator t ex. Och att vänta på nästa förbättring är nog som att försöka spå börsmarknaden utan tillgång till någon information. Vilda gissningar, chansen att ditt slutliga köp sker i den bästa av tider är mycket liten. Vem kan förutsäga vad som uppfinns om ett år? Utvecklingen på det digitala området kommer att rulla på under lång tid framöver. Hoppa på tåget eller förbli en loser ;-)

Sonnaren skrev:
Ja, det är väl olika......själv höjer jag inte på ögonbrynen åt meterförstoringar från mina mellanformatare. Jag förväntar mig inget annat än att de skall vara tekniskt utmärkta.....
Us
Det finns många som inte höjer ögonbrynen för NÅGOT... Att förstoringarna inte blir lika bra som de från ex. mellanformat, eller för all del storformat hade inte ens jag förväntat mig.

Linmajon skrev:
Det finns många som inte höjer ögonbrynen för NÅGOT... Att förstoringarna inte blir lika bra som de från ex. mellanformat, eller för all del storformat hade inte ens jag förväntat mig.
Njaaa....vad jag menade var närmast att man blir väl egentligen bara förvånad första gången (om resultatet är bra givetvis). Sedan vet man ju vad som är tekniskt möjligt att åstadkomma och förtrollningen är bruten.....
Us

Re: Reservdelar?

darkkawa skrev:
Har inte så stor erfarenhet vad gäller kameror, mer än att de är från Japan. Däremot en del vad gäller motorcyklar från detta land. När de är några år, så finns inte reserdelar att få, eller måste sökas hos skrotfirmor, mm vilket kostar en väldig massa tid.

Nu finns det ju faktiskt folk som har både kameror, bilar och motorcyklar från japan som är att betrakta som klassiker.
Det finns de som renoverar Kawasakis legendariska 2-takts 3-pipor och gamla Hondor till nyskick och inte fan köper de delar på skroten!

"If it ain't broken don't fix it"

swordsman skrev:
Ledsen att jag missade det Torbjörn, men frågan var mer retorisk... Ber dock om ursäkt för mitt misstag! Men det ändrar inte min huvudfråga (som jag tycker är den intressanta), vad är den konkreta anledningen till att man ska vänta?
Eh, inte mycket att be om ursäkt för...

Men man bör ju kanske ställa sig frågan varför man vill ha en digitalkamera. Om man har något som fungerar, som ju frågeställaren onekligen tycks ha, kan man ju vänta ett tag. Introduktionen av nya digitalkameror verkar ju inte ha planat ut direkt.

Startar man från noll däremot blir det ju inte många bilder om man väntar.

Jag vet inte hur f-n jag skall formulera det här utan att det börjar blåsa...

MEN jag har svårt att ta den digitala bildfilen på allvar fastän jag knäpper vansinigt mycket med digitalkameran (min 500 bilder/mån). Eftersom det inte kostar så knäpper o knäpper jag. Ofta utan eftertanke, resultatet blir många gånger också därefter. Digitalkameran använder jag nästan mer som ett fickminne...vet inte varför, det bara är så....

När jag lägger manken till och fotar som med en "riktig" kamera blir jag oftast nöjd trots min i dessa sammanhang simpla Z1:a.

Men det lustiga är att när jag tar fram min gamla Minolta eller t.o.m. farsans ännu äldre Practika vars enda finess är en spartansk ljusmätare så är jag nästan alltid nöjd, kanske 2-3 bilder som jag ratar per rulle....Jag tänker efter innan och testar vinklar o.s.v. Kanske t.o.m. kommer igen ett annat klockslag eller en annan dag....

Kontentan för min del har blivit att jag kommer avvakta ett tag till, jag kommer med all säkerhet inte att missa några bilder. Den digitala tekniken kommer att vässas lite till, utan att priset på produkterna ökar tror jag....

Framförallt så behöver jag inte byta dator i samma veva och jag behöver inte heller offra tid som jag egentligen inte har med att ta rätt på bilder i raw.

Istället skall jag ta mig i kragen och köpa ett analogt hus till så jag kan köra s/v paralellt, jag skall sätta upp mitt gamla mörkrum och jag skall köpa ett bra vidvinkelobjektiv så jag får lite mer "närvaro" i mina bilder. Enda problemet är tiden men det kan var lite kul att gå emot strömmen ibland.....

//Jonas

Re: Prisvärde?

darkkawa skrev:
Många amatörfotografer fotar fortfarande med grejor som är ganska gamla, de kan dem, och kvaliteten är tillräckligt bra för att kameror och gluggar ska fungera år ut och år in. Jag har en känsla av, att en 300d inte kommer att ärvas vidare eller användas av speciellt många, om säg tio år. Eller vad tror ni? Priset för ett paket med allt vad man behöver, för att byta till en användbar DSLR utrustning idag, vad gäller extra minne, batterier, mm är aningen högre än vad jag klarar av i alla fall. Om man tror som jag vad gäller användbarhetstiden för en ny utrustning, är det dyra pengar du måste spara varje år för att kunna byta upp dig hela tiden. Jämför med en värstingdator, från för sex år sedan. Hur många är intresserade av din 450 idag, hur välskött den än är? Eller vad tror ni? Hur många år är en av dagens DSLR gångbara? Svara gärna, ni som just skaffat vad ni tror! Jag tänker vänta, (inte för att jag vill, utan för att jag är tvungen) i alla fall, tills priset är rimligare för enklare produkter, likt utvecklingen för datorer.

Att jämföra med datorerna fungerar inte eftersom en dator blir hopplöst omodern då det alltid görs nya program och operativsystem som helt enkelt kräver en viss prestanda på datorn för att ens fungera. Det går helt enkelt inte att köra nya operativsystem på en för gammal dator, om du däremot klarar dig fint med gamla operativsystem och gamla versioner av programmen så finns det inget som säger att en gammal dator inte duger (själv kör jag hyfsat nya program och operativ på en 400mhz-dator, fungerar finfint och har inget som helst behov av att byta upp mig på den fronten). En digitalkamera däremot fungerar om tio år också (förutsatt att delarna inte går sönder men det finns såvitt jag vet inget som talar för att de skulle göra det) eftersom du inte behöver uppgradera mjukvaran i den varje år för att hänga med. Kameran har de funktioner den har, det har inte datorn.

För övrigt så känns det som att jag måste förtydliga mitt första inlägg (det där jag skrev att det aldrig är rätt tid för att handla prylar och att om du bara har lite is i magen osv osv): jag var ironisk. Jag vet att man helst ska undvika att använda ironi i skriven text eftersom det lätt missuppfattas, men det är ju å andra sidan halva nöjet med ironi. Det jag menar är helt enkelt att eftersom det aldrig är rätt tid att köpa nya tekniska prylar (kameror, datorer, bilar, you name it) så finns det ingen anledning att vänta heller. Väntar man på nästa version så står man ju ändå med samma problem igen: ska jag handla nu eller ska jag vänta tills nästa modell kommer då den kommer att vara ÄNNU fräsigare?

Köp nu och använd mellantiden till att fotografera med ditt nya underverk, som någon var inne på förut. Det blir aldrig ett bättre tillfälle, men heller inget sämre. Vill du sedan absolut ha nästa modell när den kommer så får du väl sälja den du köpte nu, köpa den nya och ta smällen av att ha förlorat en del i mellanskillnad. Men så är det ju alltid, säg den som går plus/minus/noll på att byta upp sig till nyare bilmodell...

Senast ändrad:
En sak jag undrar är: Hur mycket mer behöver man? De som ältar den här frågan ar ju ändå amatörer. Och kollar man på prestandan på Canon 10 D o Nikon D100 så räcker väl den ganska länge. Okej i november släpps kanske lite bättre versioner som man kanske kan få för samma pengar men vad är det ni som vill vänta med att köpa förväntar er? Det kommer ju inte vara någon hisnande skillnad ändå. Bara det jag undrar.

Charlie_K skrev:
En sak jag undrar är: Hur mycket mer behöver man? De som ältar den här frågan ar ju ändå amatörer. Och kollar man på prestandan på Canon 10 D o Nikon D100 så räcker väl den ganska länge.
Rent krasst; jag använder två D100:eek:r yrkesmässigt och de funkar kalas. Bra bildkvalité rent tekniskt, sköna att använda. Upplösningen räcker mer än väl. Enda saken på önskelistan är lite större bufferminne, men det är inget jag skulle byta till en annan modell eller nyare Nikon för.
Jag kör mina D100 tills de rasar.

En sak till som förundrar mig är varför den här diskussionen inte uppkommer vid val av objektiv. De flesta tillverkare optimerar ju sina objektiv för digitalkameror nu. Ta tex Tamron som kom med en digitalversion nu i dagarna av sitt 28-300 XR. Jag tror personligen att skillnaden är hårfin men med tanke på hur oroade folk verkar vara över prestanda så borde ju det här vara lika stor deal om inte större än valet av kamera. Objektiven bör ju överleva ett bra tag längre... Bara en tanke.

jernweg skrev:

...Istället skall jag ta mig i kragen och köpa ett analogt hus till så jag kan köra s/v paralellt, jag skall sätta upp mitt gamla mörkrum och jag skall köpa ett bra vidvinkelobjektiv så jag får lite mer "närvaro" i mina bilder. Enda problemet är tiden men det kan var lite kul att gå emot strömmen ibland.....

//Jonas
Vi är väldigt många som kör både digitalt och analogt, även svartvitt.
Ett Sv/v labb hemma och digitalfotandet hara en sak väldigt gemensam - hantverket. Man kan pilla och pula hemma för att göra bilderna. Det är inte riktigt samma sak med färgneg. eller Dia. Då är oftast det 'roliga' slut när man väl spolar tillbaks rullen..

Re: Re: Reservdelar?

lynxx skrev:
Nu finns det ju faktiskt folk som har både kameror, bilar och motorcyklar från japan som är att betrakta som klassiker.
Det finns de som renoverar Kawasakis legendariska 2-takts 3-pipor och gamla Hondor till nyskick och inte fan köper de delar på skroten!
Jo, i sverige gör de det, om generalagentens lager säljs dit, efter de första tio åren, som de brukar hålla sina lager. Att renovera trepipar och CB brukar väl innebära att handla från USA? Oxå dyrt och krångligt, men har man några år på sig så...

Om dagens DSLR:er inte skulle fungera för någon skulle jag bli ytterligt förvånad. Dom är mogna bra produkter. Det som kommer om ett halvår är inget som kommer förbättra bilder nämvärt

Lägg inte pengar på husen i för hög grad. Lägg dom på bra objektiv.

Men framförallt. Öva upp dig själv som fotograf. Kameran gör inga bilder. Det gör vi själva.

Lägg pengarna på en spännande fotoresa :)

Jo visst har jag gjort det om det än var väldigt länge sedan. Det var i min förra fotoperiod. Du vet en tid före kristus... Förlåt, före fs ;)

Det jag avsåg i mitt inlägg var DSLR:er i olika årsmodeller

Skönt att ingen hört om några DSLR kameror som pajar med tiden, verkar vara bättre prylar än jag förstått. Känns bättre att fortsätta spara och drömma då!

Hustomten skrev:
Jo visst har jag gjort det om det än var väldigt länge sedan. Det var i min förra fotoperiod. Du vet en tid före kristus... Förlåt, före fs ;)

Det jag avsåg i mitt inlägg var DSLR:er i olika årsmodeller
Min poäng var densamma som Ulfs.

Fuji S3 kan, om den håller vad den lovar, verkligen vara den kamera som tillfredställer även dem som är bortskämda med negativ svartvit film. Så det kan enligt min ödmjuka mening verkligen vara värt att vänta just nu. Utvecklingen har faktiskt stått still på väsentliga punkter några år nu. Och nej, dagens kameror är långtifrån någon optimal lösning. Även om de naturligtvis är suveräna så länge man jämför dem med diafilm.

Jag tror att man ofta trasslar till sådana här beslut för sig själv, men i själva verket är det enkelt. Man ska köpa när dessa två kriterier sammanfaller: man behöver ny kamera, man har råd.

Edit: Med behöver menar jag inte "vill ha".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar