Annons

Digital systemkamera, nu eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alx

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tänkt mig byta en analog systemkamera (Canon 300v) till ett digitalt lågpris. Just nu är jag inne på D70 (tack vare snabbheten och spotmätningen v.s. 300D). Vad jag har hört ska dock Canon komma med en uppföljare till deras 10D senare i år, är det kanske lönt att vänta på den...? Någon som har ett bra råd?
 
Har precis köpt en Canon EOS 300d hämtade ut den från posten idag :) Varför jag köpte den var för att jag hade optik till min 300v kändes dumt att ha två uppsättningar.

Ifalll du ska köpa nu eller sen så är svaret nu; visst den kommer säker att bli billigare men då har det kommit en bättre modell som är dyrare då väntar man tills den har blivit billigare osv osv
 
Jag är väl inte så hemma på detta med digitala kameror men just verkar det ligga en del nyheter i pipelinen.
Har du någon annan kamera så kan du ju ha litet is i magen, det är ju inte som man kan läsa i en del .....idi......hrmmmmm... korttänkta kommentarer att om man inte klipper till omedelbart och köper digitalkamera så blir man utan bilder.
Us
 
Jag tror att det är ett smart drag att vänta till efter Photokina, marknaden kan ha förändrats helt efter den mässan.

//David
 
Varför vänta??!! Det har alltid kommit nya grejor och det fortsätter alltid att komma nya grejor.
 
D76 skrev:
Jag tror att det är ett smart drag att vänta till efter Photokina, marknaden kan ha förändrats helt efter den mässan.

//David
Knappast. Inget som släpps på mässan kommer att ställa fotovärlden på ända, det är jag övertygad om. Däremot släpps troligen någon eller några nya DSLR modeller, men inget kommer att göra vare sig 10D, 300D eller D70 till förhållandevis dåliga kameror.
Däremot inget sagt om att man inte kan vänta. Det skulle nog jag gjort om jag inte hade någon DSLR och kunde vänta ett par månader.
Tyvärr är det ju också så att man oftast inte kan köpa kamerorna som visas där förrän några månader efter mässan, och det är ett tag dit...och då är det ju dags för PMA mässan i USA (Feb.) osv. i all oändlighet....
 
Om man väntar ett halvår, varför skall man isåfall inte vänta ett halvår till efter det. Det kommer ju nytt hela tiden.

Nej sluta vänta och utnyttja tiden till att göra alla fina bilder du vill göra med någon av de bra DSLR:er som finns idag.
 
Jag har ingen åsikt i om man ska vänta eller inte vänta... Men det vore intressant att höra vad ni som anser att man ska vänta förväntar er för fördelar i nya DSLR:er som gör det värt att vänta?
 
Tumregeln kan väl sägas vara att det aldrig är rätt tid att köpa nya grejer. Så fort du har köpt drömkameran så släpps det en ny modell av någon tillverkare, en modell som bara är såååå mycket bättre än den du just köpt. För att inte tala om att priset alltid sänks månaden efter att du gjort ditt dyra inköp. Hade du bara haft lite is i magen så hade du fått både billigare och bättre grejer...
 
Grönbeck skrev:
Tumregeln kan väl sägas vara att det aldrig är rätt tid att köpa nya grejer. Så fort du har köpt drömkameran så släpps det en ny modell av någon tillverkare, en modell som bara är såååå mycket bättre än den du just köpt. För att inte tala om att priset alltid sänks månaden efter att du gjort ditt dyra inköp. Hade du bara haft lite is i magen så hade du fått både billigare och bättre grejer...

Innebär det att man alltid ska ha is i magen? (vilket torde leda till att man aldrig får några bilder)
 
KÖP!

Klart du ska slå till nu direkt! (Skyndar du dig ner på stan så kan du ha en redan idag=) Det kommer ju nya modeller hela tiden. Så det är lika bra att skaffa en nu! (eller kanske du ska vänta 5år, har hört att Canon släpper en riktig värsting då!)

//Henke_P
 
swordsman skrev:
Innebär det att man alltid ska ha is i magen? (vilket torde leda till att man aldrig får några bilder)
Han har en kamera redan (Canon Eos 300v) och såvida den inte är trasig så lär han väl kunna ta bilder, eller är det något jag har missat?
 
Alla DSLR som säljs idag är mycket bra. Mogna produkter med få brister.
Jag tror än idag knappt mina ögon när jag ser förstoringar i A3-storlek tagna med min 10D.
Det är vettigare att försöka köpa bra objektiv än att vänta in nästa modell, trots att den säkert är något vassare.
 
swordsman skrev:
Jag har ingen åsikt i om man ska vänta eller inte vänta... Men det vore intressant att höra vad ni som anser att man ska vänta förväntar er för fördelar i nya DSLR:er som gör det värt att vänta?
Fuji S3 k a n vara värd en mässa eftersom de talar om betydligt förbättrad dynamik.
Det är väl det mest intressanta som annonserats av nyheterna.
I övrigt verkar det vara mest "uppiffad gröt med bena"....;-)).
Us
 
Jag skulle nog vänta i minst ett par år till. En digital systemkamera är inte värd sina pengar ännu med tanke på de bildmässiga begränsningarna.

Ska du ha en digitalkamera som kan mäta sig med en analog kamera i fråga om upplösning och dynamiskt omfång så blir det mååååååååååååååååååååååååååånga tusenlappar. En riktigt bra professionell analog systemkamera kan du däremot få tag i för en struntsumma.

/Joakim - som menar allvar
 
Linmajon skrev:
Alla DSLR som säljs idag är mycket bra. Mogna produkter med få brister.
Jag tror än idag knappt mina ögon när jag ser förstoringar i A3-storlek tagna med min 10D..............
Ja, det är väl olika......själv höjer jag inte på ögonbrynen åt meterförstoringar från mina mellanformatare. Jag förväntar mig inget annat än att de skall vara tekniskt utmärkta.....
Us
 
Liax skrev:
Jag skulle nog vänta i minst ett par år till. En digital systemkamera är inte värd sina pengar ännu med tanke på de bildmässiga begränsningarna.

Ska du ha en digitalkamera som kan mäta sig med en analog kamera i fråga om upplösning och dynamiskt omfång så blir det mååååååååååååååååååååååååååånga tusenlappar. En riktigt bra professionell analog systemkamera kan du däremot få tag i för en struntsumma.

/Joakim - som menar allvar

Mycket ska man höra.....
 
Prisvärde?

Många amatörfotografer fotar fortfarande med grejor som är ganska gamla, de kan dem, och kvaliteten är tillräckligt bra för att kameror och gluggar ska fungera år ut och år in. Jag har en känsla av, att en 300d inte kommer att ärvas vidare eller användas av speciellt många, om säg tio år. Eller vad tror ni? Priset för ett paket med allt vad man behöver, för att byta till en användbar DSLR utrustning idag, vad gäller extra minne, batterier, mm är aningen högre än vad jag klarar av i alla fall. Om man tror som jag vad gäller användbarhetstiden för en ny utrustning, är det dyra pengar du måste spara varje år för att kunna byta upp dig hela tiden. Jämför med en värstingdator, från för sex år sedan. Hur många är intresserade av din 450 idag, hur välskött den än är? Eller vad tror ni? Hur många år är en av dagens DSLR gångbara? Svara gärna, ni som just skaffat vad ni tror! Jag tänker vänta, (inte för att jag vill, utan för att jag är tvungen) i alla fall, tills priset är rimligare för enklare produkter, likt utvecklingen för datorer.
 
Min D100 kommer vara användbar tills den fysiskt går sönder, men Nikon brukar hålla ett tag.

Den kommer inte göra sämre bilder i framtiden.

Andrahandsvärdet spelar mig ingen roll. Jag kommer inte sälja den även om jag framöver köper nått annat. Så länge jag inte säljer den är det ekonomiska värdet ointressant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.