Annons

Digital systemkamera - något för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är verkligen svårt det här med kameror! :D Jag är väldigt impulsiv och har gjort många impulsköp för många fler tusen än vad jag tänkt mig... (tex köpt en tv för 10.000 när jag satt gränsen till 5.000). Så, jag har bestämt mig för att vara ganska säker när jag kommer till affären, så att jag inte kommer dit helt "grön" och luras till att köpa en kamera för 15.000 tex. :)

Nikon och Canons modeller verkar nog vara det jag ska inrikta mig på. Jag har sett en bild från en Canon som var obehandlad ("bara fotad") och den var verkligen superfin och klar i färgerna!

Jag vill ju ha en kamera som jag kan växa med, och i framtiden så vill jag kanske redigera en massa i photoshop tex, men jag vill inte att det ska vara en nödvändighet. :)

Tack för alla svar hittills!!
 
Man brukar säga att det är objektiven man ska lägga pengar på och inte kamerahuset. Så om du köper en d40 eller liknande nu så kan du köpa lite roliga objektiv sedan när du känner behovet och har pengar. Sen om du känner att kameran inte kan göra allt du vill att den ska göra så kan du köpa ett nytt hus men det är många år framöver. Alternativt är du nöjd med din D40 tills den rasar om ett gäng år. Om du är van vid en kompakt så har du en hel del att växa i i en systemkamera.

Om du har lätt för att lägga för mycket pengar se till att hålla dig borta från D80 och D200. Då blir det snabbt dyrt :p
 
Det är alltså D40x (med 10,nånting megapixlar) som jag har tittat på, inte D40. D40x, A100 och 400D ligger i ungefär samma prisklass, skiljer ca en femhundring mellan den billigaste o den dyraste.
 
Jag tror som Gustav Lindeberg , det blir alldeles utmärkt med en D40.
Jag var själv inne på den ett tag.
Och nu är det ju Nikons 90-årsjubileum och jag såg
att dom hade nån tillbakabetalning av pengar , kring 800 kr om jag inte minns fel.

Vad du än väljer så tror jag du blir nöjd på
slutet.
 
När ni skriver D40, menar ni D40 då, eller D40x?

D40 tillhör ju inte de modeller jag väljer mellan, men kanske borde jag ta med den? Läste något om att någon av dessa saknade autofokus eller hur det var, och det kan väl vara bra att ha? :)

Jag kan tyvärr inte ta del av dessa cash-back kampanjer, för jag kan inte köpa kamera än på några månader.
 
SofiaSofia skrev:
När ni skriver D40, menar ni D40 då, eller D40x?

D40 tillhör ju inte de modeller jag väljer mellan, men kanske borde jag ta med den? Läste något om att någon av dessa saknade autofokus eller hur det var, och det kan väl vara bra att ha? :)

Jag kan tyvärr inte ta del av dessa cash-back kampanjer, för jag kan inte köpa kamera än på några månader.
Jag menar D40x men för lat för att skriva det :p
Båda har autofokus men ingen av dom har inbyggd motor så du måste ha AF-S objektiv för att kameran ska fokusera själv. Sigma har också ett gäng objektiv med motor i. Har för mig att dom kallar det USM. Andra objektiv funkar fortfarande men du får fokusera själv. Det är tydligen på väg fler objektiv med motor i men just nu är utbudet lite begränsat. Till exempel har tyvärr inte deras underbara 50mm 1,8 motor än. Detta är dock inget större problem eftersom det finns optik för det mesta tillgängligt. Har hört en del säga att det blir mycket dyrare med motor i objektivet men det är i stort sett skitsnack. Många av canons objektiv har till exempel motor och jag har aldrig hört någon klaga. Det är dessutom en fördel eftersom det går snabbare att fokusera med en motor i objektivet än i huset.
 
Tack för alla era svar!

Nu får jag hoppas att det hinner komma nya modeller (som jag kan låta bli att titta på) till jag ska handa, så att priserna sjunker! :)
 
SofiaSofia skrev:
håller på att leta efter någon bra kurs att gå för att få grunderna.
Klicka på "Fotoskola" under Artiklar i menyraden här ovanför.

En fördel med systemkameror, som inte nämnts här, är att autofokus är snabbare. Kompaktkameror och systemkameror har helt olika tekniska lösningar för att hitta skärpan. (Undantag kanske finns, men generellt är det så)
 
SofiaSofia skrev:
Hej!

Jag är en glad amatör, som "knäpper bilder" utan att göra en massa inställningar som jag ändå inte förstår något av.

Jag tror att det en investering i systemkamera skulle vara helt bortkastade pengar för dig Sofia.
Och lite oroande är det när du säger att du måste ha den på avbetalning samtidigt som du säger att du ofta gör impulsköp och köper betydligt dyrare saker än vad du har tänkt dig. Lite "prylbög"-varning, om du inte tar illa upp.

Köp inte mer än vad du har användning av. Jag tror att en bra "långzoomare" skulle passa dig. Jag har bara erfaranhet av Canon Powershot 3 IS, vilken jag är mycket nöjd med, men du bör kolla på runt lite på sådana kameror. Dom passar nog perfekt för ambitiösa "glada amatörer som knäpper bilder utan massa inställningar som man ändå inte förstår".

Jag började med en sådan och den har verkligen hjälp mig att utvecklas, och nu när jag vet att jag har ett stabilt intresse och (hyfsad) kunskap om fotografi så tänker jag köpa en ordentlig systemkamera.

Att som amatör hoppa direkt till systemkamera tror jag leder till att många blir uttråkade på ett verktyg som dom inte förstår och som dessutom är relativt stort, tungt, skrymmande och omständigt när man ska ut på stan eller bara ta en promenad.
 
Re: Re: Digital systemkamera - något för mig?

Pantanin skrev:
Jag tror att det en investering i systemkamera skulle vara helt bortkastade pengar för dig Sofia.
Och lite oroande är det när du säger att du måste ha den på avbetalning samtidigt som du säger att du ofta gör impulsköp och köper betydligt dyrare saker än vad du har tänkt dig. Lite "prylbög"-varning, om du inte tar illa upp.

Köp inte mer än vad du har användning av. Jag tror att en bra "långzoomare" skulle passa dig. Jag har bara erfaranhet av Canon Powershot 3 IS, vilken jag är mycket nöjd med, men du bör kolla på runt lite på sådana kameror. Dom passar nog perfekt för ambitiösa "glada amatörer som knäpper bilder utan massa inställningar som man ändå inte förstår".

Jag började med en sådan och den har verkligen hjälp mig att utvecklas, och nu när jag vet att jag har ett stabilt intresse och (hyfsad) kunskap om fotografi så tänker jag köpa en ordentlig systemkamera.

Att som amatör hoppa direkt till systemkamera tror jag leder till att många blir uttråkade på ett verktyg som dom inte förstår och som dessutom är relativt stort, tungt, skrymmande och omständigt när man ska ut på stan eller bara ta en promenad.

QFT!

dessutom har www.cyberphoto.se bra avbetalning vad jag vet. Köp inte på onoff, dyrare grundpris och dyr avbetalning.
 
Ja Cyberphoto är ett mycket bra val!
Och dom där norrlänningarna kan man lita på.
Jag hade lite strul men dom ställde upp och stod för
sitt ord.
Ett sånt företag handlar man gärna av igen.

Betr impulsköp, min far han sa alltid på sin tid
att om du står i begrepp att göra en större investering så sov alltid på saken 3 nätter.
Har du efter det fortfarande samma inställning då kan du slå till.
Och det rådet har jag följt hittills.
Och det har faktiskt besparat mig en del impulsköp.
Men mitt kameraköp gick jag och sög på i flera månader:)
Och sen tillkom ju beslutsångesten vilken kamera man skulle köpa.

Ja livet består inte bara av lätta beslut:)
 
cecber skrev:
Jag vet inte tekniskt hur det är, säkert någon annan som kan svara på det. Jag har en systemkamera som jag trivs väldigt bra med, men man behöver fixa med bilderna efteråt, med färger och sånt. Jag kan säga att jag fortfarande använder min kompaktkamera när jag tar semesterbilder, partybilder och dylikt. Dessa kan man ta som de är efteråt. Med systemkameran krävs mycket mer arbete, både när du tar bilden och efteråt vid datorn. Det är i alla fall min erfarenhet.

Kan det ha att göra med att man som användare av en spegelreflex (systemkamera) ställer högre krav på den tekniska kvalité på sina bilder?

För nog borde det väl vara så att i grönt läge (helautomatik) och med kit-objektiv borde man kunna få bilder som rent tekniskt borde vara av bättre kvalité än med en medioker kompaktkamera (om man nu skall generalisera)!?

Mvh!
// Niklas
 
NiklasÖ skrev:
För nog borde det väl vara så att i grönt läge (helautomatik) och med kit-objektiv borde man kunna få bilder som rent tekniskt borde vara av bättre kvalité än med en medioker kompaktkamera (om man nu skall generalisera)!?

Jo, säkert, men det finns kompaktkameror (de flesta, reantav?) som har skruvat skärpa och färgmättnad ganska rejält i sin JPEG-motor. Ungefär som en alltid inkopplad loudnesskontroll på stereoanläggningen, sådan imponerar på en ovan.

Åtminstone Nikon(*) har inställningar för sådant, så att man kan få extra skärpa och färgmättnad direkt ur kameran.

Per.

*) Se t.ex. Ken Rockwells beskrivning av hur han ställer in D50:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings-menus-shooting.htm
 
perstromgren skrev:
Jo, säkert, men det finns kompaktkameror (de flesta, reantav?) som har skruvat skärpa och färgmättnad ganska rejält i sin JPEG-motor. Ungefär som en alltid inkopplad loudnesskontroll på stereoanläggningen, sådan imponerar på en ovan.

Åtminstone Nikon(*) har inställningar för sådant, så att man kan få extra skärpa och färgmättnad direkt ur kameran.

Per.

*) Se t.ex. Ken Rockwells beskrivning av hur han ställer in D50:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d50/d50-settings-menus-shooting.htm

OK, en liten varning för att det lätt går att "skruva" bort sig menar du!? Och därigenom få bilder som man kanske inte gillar jämfört med sin tidigare kompakt!?

Påminner ganska mycket om lite mer avancerade stötdämpare til mc. Antingen vågar ägaren inte röra prylarna eller så rör han/hon utan att veta riktigt vad de olika rattarna/inställningarna är till för och så finns självklart också kategorin av ägare som vågar skruva och har lite koll! Hmm, of topic, men bara en aaaaaning! ;-)

Eller har jag förstått dig fel?

Mvh!
// Niklas
 
SofiaSofia skrev:
Vet inte om vi har någon "riktig fotoaffär" här i Gävle, så jag får hoppas på att vårt OnOff har en bra och kunnig säljare. :)

Nu var det ett bra tag sen jag bodde nära Gävle, men Expert Flanör var, åtminstone förut, något som nog kan betraktas som en "riktig" fotoaffär, men det finns säkert någon i Gävle som vet bättre och har lite mer uppdaterad information...

Lycka till med köpet, vad det nu än blir!
 
NiklasÖ skrev:
OK, en liten varning för att det lätt går att "skruva" bort sig menar du!? Och därigenom få bilder som man kanske inte gillar jämfört med sin tidigare kompakt!?

Nej, jag tror inte att det handlar om att "skruva bort sig". Kompaktkameror ger lite extra krut åt bilderna som en grundinställning. Lite mer mättnad, lite mer kontrast osv. och så ser bilderna trevliga ut direkt när man tagit dem. Systemkameror ger en inte denna service.

Jag tycker mig ha sett ett mönster när jag läst i forumen ett tag att först så skriver någon att den har en kompakt och känner att det är dags för systemkamera. Får till svar att alla är bra och det är bara att köpa. Efter ett tag dyker en ny tråd upp där någon har fått hem sin nya systemkamera och är alldeles förfärad över att bilderna är sämre än med kompakten. De bifogar bilder och visar: titta vilka fantastiska färger jag fick med min kompakt och kolla hur grå och kontrastlösa de blir med min systemkamera.

Jag ville bara säga detta till trådskaparen eftersom det verkade som att hon trodde att bilderna automatiskt och utan ansträngning skulle bli bättre bara hon köpte en systemkamera. Och så är det ju inte. Om man man "bara knäpper lite grann" finns risken att det nog blir bättre med kompakten.
 
cecber skrev:

Jag ville bara säga detta till trådskaparen eftersom det verkade som att hon trodde att bilderna automatiskt och utan ansträngning skulle bli bättre bara hon köpte en systemkamera. Och så är det ju inte. Om man man "bara knäpper lite grann" finns risken att det nog blir bättre med kompakten.

OK!?

Så vad krävs då, rent generellt, för att bilderna från en systemkamera skall bli lika kontrastrika med en fägmättnad man normalt får från en kompakt, bearbetning i PS eller räcker det att ändra inställningar i systemkameran? Eller har jag missuppfattat dig?

Jag frågar för jag har idag en G6:a och är på G inom en överskådlig framtid att åter igen förse mig med systemkamera men jag har bara viss erfarenhet från analog sådan!?

Mvh!
// Niklas
 
cecber skrev:
Min erfarenhet är att det behövs lite Photoshop för att få fram färgerna.

Ja jag vet inte hur du ställt in din kamera men jag ser en klar skillnad mellan min kompakt och min Nikon D80.
Och nån Photoshop behöver jag inte använda , möjligtvis att jag skärper lite i iPhoto eller i PS.
Men jag har ställt in min kamera efter Ken Rockwell och
det funkar kanon.
 
Hej igen!

Då får jag gå in på Expert i Flanörhuset! Trodde inte att en Expertbutik var bättre på kameror än tex OnOff, men jag kikar med dem!

Någon oroade sig för mina impulsköp och avbetalning och jag vill bara säga att denne (eller andra) inte behöver oroa sig. Jag är vuxen och kan sköta min ekonomi. :D Och angående impulsköp så är det just det jag försöker undvika i och med att jag frågar mig fram innan jag åker till affären och klämmer på grejjerna. Troligen så blir ett kameraköp aktuellt först om några månader, och kanske väntar jag ända upp mot ett år.

Långzoom vet jag inte om är så jätteintressant. Jag vet iofs inget om dem, men det jag ser som fördel med en systemkamera är att jag dels kan växa med kameran, dels kan köpa objektiv som både passar för makro-foton (eller hur man säger om närbilder), objekt på långt håll och "vanliga bilder". Men med fast objektiv så är man väl lite mer begränsad?

Jag har sett några bilder (helt obehandlade och knäppta med automatinställningar och av "fotografer" som säger sig vara i klass med mig - dvs knäpper och är glad) från 400D och de hade fantastisk färg och skärpa (tre olika "fotografer"), likaså från Sonyn... Jag känner ingen som har nikon-modellen, så där vet jag inte hur oredigerade bilder ser ut.

Jag ska kolla in Cyberfoto också!! (kanske stavade fel, men jag kollar in länken i tråden)

Tack för tipsen! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.