Haha... oj.
Jag hade förväntat mig att få kritik för att jag inte lovade guld och gröna skogar med en systemkamera, men att få kritik på min kvinnosyn kom ganska oväntat faktiskt. Vem vet, det kanske ligger något i det. Jag tror verkligen inte att det gör det, men självinsikten är ju ganska kass hos oss människor...
Jag tänker inte gå igenom mina åsikter och försöka förklara dom igen, men det jag upplever som kanske det största "problemet" för att vi ska göra oss förstådda är kanske begreppet "kompaktkamera".
Ta som exempel, Canon Powershot S5 IS och Sony DSC-W90. Detta är två "kompaktkameror". Detta kanske då betyder att det är samma typ av kamera?
Nej. Skillnaden mellan dessa två kompaktkameror är så stora att jag tycker att det är på gränsen till löjligt att nonchalant avfärda kameror som S5 IS som "bara en kompaktkamera".
Ni som inte vet vad S5 IS är, kolla här
http://www.dpreview.com/reviews/CanonS5is/ så att vi iallafall förstår vad vi pratar om.
Anledningen till att jag anser att en kamera som den här är ett bättre val att börja lära sig fotografering är:
1. Mindre och smidigare än en systemkamera, även om skillnaden till små systemkameror inte är väldigt stor. (450 gram mot 400DXTi's 514 grams hus).
2. Du har 36-432 mm i en lins. Du behöver inte köpa flera dyra linser. Du har alltid alla brännvider tillgängliga i kameran, du behöver inte desperat slita upp teleobjektivet ur din fotoväska och fumla med objektivbyte när du ser din helekopter m.m. (432 mm är relativt mycket för en lins, sannolikt mer än vad du kommer att köpa till din systemkamera Sofia)
3. Live wiev med flippbar skärm. Ser jag som en stor hjälp för nybörjaren som ska börja mixtra med vitbalans, bländare och slutartider manuellt. Jag vet att vissa ser live wiev som en gimmic, men för mig var den mycket användbar som nybörjare, och jag ser fram emot den dagen den är standard på alla systemkameror. (Jag lovar, den dagen kommer. Och optisk sökare kommer att vara ett nostaliskt minne om 10-20 år). Den flippbara skärmen är dessutom mycket praktisk vid:
A. Makrofoto. B. Fotografering på stativ. C. fotografering över huvudet på folk (konserter mm). D. Vid fotografering ur allmänt speciella vinklar där det är svårt att se i sökaren
4. Om man jämför med "vanlig" kompakt och system så är denna rätt obetydligt långsammare än systemkameran.
Från off till skjutfärdig: 1.2 sekunder.
Från 36 mm till 432 mm: 0,9 sekunder.
Från knapptryck vid fokus till bild tagen: 0.05 - 0.5 sekunder.
Du kommer inte att missa dina helikoptrar med en sådanhär "kompakt". (Som du för den delen säkert får upp snabbare än systemkameran iallafall)
Dessutom har S5 IS blixtsko, bildstabilisator och du kan utrusta den med både widvinkelkonverter och extra telekonverter. Och naturlivtvis kan du göra alla inställningar både manuellt och automatiskt. Och den tar vanliga AA batterier, så du har nästan alltid extra ström nära till hands. Med mera!
Visst, den inte samma bildkvalite som en systemkamera, men att avfärda den som "ännu en kompakt" och säga att den inte är mycket att utvecklas med... Det tar jag som antingen en dumförklaring eller en okunskapsförklaring.
Så, nu när jag har gjort massa reklam för S5 så vill jag bara påpeka att jag inte försöker övertyga någon om att dom är korkade om dom inte köper köper en sådan här till att börja med, jag blir bara sur när folk avfärdar saker som dom tydligen inte vet någonting om.
Ännu en lutig egenskap vi människor tyvärr dras med.
Jag började med en S3 istället för en system, det är jag mycket nöjd med och S3'an kommer att ha en självklar plats brevid min 40D (eller vad den nu kommer att heta) i min kameraväska.
Jag ville bara ge min syn på saken, inte tjaffsa med folk...