Annons

Digital systemkamera - något för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)
SofiaSofia skrev:
Hej igen!

Då får jag gå in på Expert i Flanörhuset! Trodde inte att en Expertbutik var bättre på kameror än tex OnOff, men jag kikar med dem!

Någon oroade sig för ...

(med mera)

Okej, men om du verkligen tänkter köpa en systemkamera så se till att du verkligen får möjlighet att prova den ordentligt först, det är vekligen ett stort steg från en liten kompakt till en systemare, och då syftar jag inte på bildkvaliten.

Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte att du förstår vad du ger dig in på när du säger "att du knäpper massa bilder utan massa inställningar som du ändå inte förstår" och att du vill köpa system för att få bättre bilder. Att förstå dessa "konstiga inställningar" är liksom grundkunskapen varje "seriös" fotograf bör ha, och det behöver du verkligen inte en systemare för att lära dig.

Det finns väldigt många ickesystem-kameror som kan leverera väldigt fina bilder och som verkligen tillåter dig att utvecklas som fotograf. Kanske inte bara "långzoomare", men jag vet inte riktigt vad jag ska kalla kameror som tex. canon powershot 3; inte system, knappast kompakt.

Visst, systemare är "bättre", dom kan bland annat ge bilder med högre kvalite/upplösning, men dom är jämfört med de flesta vanliga kompaktkameror väldigt stora, tunga och skrymmande. Du kommer inte att ha med dig systemkameran dit du förut alltid tog med dig din kompaktkamera.

Och du vet väl att systemkameror bara optisk sökare? Bara det ett stort steg ifrån "live view" som sitter i kompakterna.

Jag säger naturligtvis inte att du absolut inte bör skaffa en systemkamera, vem vet, det kanske kommer att passa dig perfekt? Du kanske vet betydligt mer om fotografering och systemkameror än vad du ger sken av.

Men utifrån det du har skrivit så låter det i mina öron som om du funderar på att köpa en åkgräsklippare för en liten gräsplätt utanför radhuset.

Långzoom vet jag inte om är så jätteintressant. Jag vet iofs inget om dem, men det jag ser som fördel med en systemkamera är att jag dels kan växa med kameran, dels kan köpa objektiv som både passar för makro-foton (eller hur man säger om närbilder), objekt på långt håll och "vanliga bilder". Men med fast objektiv så är man väl lite mer begränsad?

Med canon powershot 3 (vilket är den enda jag har erfarenhet av, finns många andra) så kan du både ta makro, vanliga bilder och objekt på långt håll. Inga kameror i det segmentet har fast optik. ("Fast" som i fast brännvidd alltså, men naturligtvis sitter objektivet fast)
 
Senast ändrad:
QFT är ett fackuttryck inom radiokommunikation och betyder på svenska: "Mellan vilka höjder har isbildning iakttagits?"

Källa Wikipedia.
 
Carl Lind, anledningen till att jag tittar mot en systemkamera är att jag är intresserad av att lära mig mer, och gå någon fotokurs bara jag hittar någon. Så, jag vill ha en kamera att växa med och utvecklas med. Jag känner mig inte lockad av att köpa ännu en kompaktkamera. Och, den har jag ju redan, och kan således fortsätta att ta med den till "blöta fester" tex där man kanske inte vill ta med systemkameran dels för att den är tung, men också för att man är rädd om den.

Jag kommer troligen att flytta utomlands om kanske ett år, plus att barn inte ligger allt för många år bort, så att investera i en bra kamera - som funkar för mig nu som ganska så okunnig och även funkar sen när jag ev har mer kunskap i bagaget.

Säkert så tycker ni med mycket kunskap om foto att det är bortkastade pengar och slöseri med utrustning med en systemkamera för en sån som mig. Men jag har ingen lust att gå via ett "okej-alternativ" för att sen ändå vilja byta upp mig om nåt år. Då lägger jag hellre de tusenlapparna på nya objektiv varefter jag lär mig och får andra behov. :)

Tack alla för era svar! Något impulsköp blir det inte när det gäller kamera.
 
Jag håller delvis inte med, av skäl som jag redan har nämnt, men är du säker på att du vill köpa en system nu så hoppas jag att du hittar vad du vill ha och att det går bra med fotograferandet.

Stanna gärna kvar på fotosidan och berätta hur det går så att vi kan stilla vår outtömliga nyfikenhet :)
 
Tycker helt klart en systemkamera verkar vara något för dig!

Den fungerar alldeles utmärkt på automatikläge, så det går att använda den med gott resultat redan från dag 1. Samtidigt finns det utrymme för att ta bättre bilder när man börjar behärska mer och mer manuella inställningar, vilket man absolut bör vara medveten om innan man köper en systemare.

När bilderna väl börjar bli bättre, så är det en inspirerande faktor som gör att man vill lära sig ännu mer. Kräver bara att en viss nyfikenhet finns där från början.

Definitivt en kamera att växa med alltså.

Modellen bestämmer du bäst genom att testa de olika alternativen och se vad som känns bäst.

Angående bildstabilisering, så är det en jättebra funktion, men med vissa begränsningar. Det enda bildstabiliseringen gör är att den kompenserar för att dina händer darrar lite så att du kan använda längre slutartider. Fungerar bra på stillastående objekt, men rörliga objekt blir fortfarande suddiga om slutartiden är lång. Bildstabilisering fyller alltså exakt samma funktion som ett stativ, även om ett stativ alltid fungerar ännu bättre. Tycker nyttan med bildstabilisering är för begränsad för att enbart basera sitt beslut på den funktionen.

Lycka till!
 
Carl Lind du skriver:

"Jag tror att det en investering i systemkamera skulle vara helt bortkastade pengar för dig Sofia."

"Jag har bara erfaranhet av Canon Powershot 3 IS, vilken jag är mycket nöjd med, men du bör kolla på runt lite på sådana kameror. Dom passar nog perfekt för ambitiösa "glada amatörer som knäpper bilder utan massa inställningar som man ändå inte förstår".

"Att som amatör hoppa direkt till systemkamera tror jag leder till att många blir uttråkade på ett verktyg som dom inte förstår"

Carl
Man behöver inte kunna ett dugg för att fota med en modern systemkamera utan det är bara att ställa den på auto så fixar kameran resten.

Däremot har hon då en kamera som hon kan utvecklas med och lära sig alltefter.

Frågan är om du haft samma åsikt om hon vore en 31-årig kille?
Eller utgår din syn utifrån din kvinnosyn?
 
Kompakt vs systemkamera

Fördel kompakt:
Om den är liten så kan du ha den med JÄMT, kanske i fickan när du går till affären. Dyker det upp något har du kameran med dig, man kan oxå ta bilder som minnes anteckningar. Den kanske oxå har ljudinspelning så du kan göra minnes anteckningar.

Nackdel:
Ögonblick när "bilden" finns försvinner snabbt ibland och är svårt med en kompakt som tar tid på sig. En kompakt är inte så mycket att utvecklas med...

Fördel Systemkamera:
Kostar den under 10.000 så brukar den ha förinställningar för olika motiv tex blommor eller sport, vilket gör den enkel att börja med. När du blir varm i kläderna kan du prova några "RAW" bilder, som är "råformat" bilder som du kan justera färgbalansen, skärpan, kontrast, färgmättnad och mer när du gör en Jpeg bild av den hemma på datorn.
Det tar några minuter när du är van och är värt besväret med en ofta mycket bättre resultat.
Med Jpeg inställning i kameran är bilden "färdig" och du är mer begränsad om du vill ändra bilden.
Se bara till att ett "RAW" program följer med kameran.
Sen klarar du dig nästan utan ett annat bildprogram.
Att bli van med kameran innebär att du kan göra "mera" med olika inställningar.
Exempelvis kan du använda höga iso tal (högre känslighet) när det är mörkare, låsa bländaren eller slutartiden för olika resultat.

Nackdel systemkamera:
Tyngre, otympligare, dyrare samt att RAW bildfiler tar mer plats än Jpeg på hårddisken. Du kanske får en tidskrävande hobby på halsen.....

Bäst är båda kamerorna.
 
Carl Lind, kanske så ligger det något i det som Sven Erik skriver... :) Och nej, som jag har skrivit så ska jag inte köpa en systemkamera "nu". Jag har börjat fundera på det nu, men ett köp blir inte förrän om några månader, eller till och med upp till ett år framåt i tiden.

Bo Erik, ja, jag kommer ju att ha båda, kompaktkameran om jag inte skulle orka bära med mig systemkameran.

Var och såg roslagsloppet i helgen och en helikopter surrade över vattnet mellan gräsö och öregrund. Zoomade allt vad jag kunde med min lilla kompaktkamera och kan se en liten prick som är helikoptern... Helikoptern kom sen förbi på ganska nära håll, men innan min kamera var fotoklar så hade helikoptern passerat. Jag gissar att jag hade haft två betydligt bättre bilder med en systemkamera med möjlighet att zooma in objekt på långt håll, plus att den hade blivit fotoklar betydligt snabbare så jag även fått med helikoptern på nära håll. :)
 
Hej Sofia!

Har du intresse av att lära, vilket du uppenbarligen har eftersom du ställer en öppen fråga här på forumet och ber om hjälp, så skall du självklart köpa en systemkamera som du kan växa och lära tillsammans med!

Så vitt som jag förstår är du idag inte bunden till något system (märke) viket gör att du kan välja och vraka fritt utan begränsningar så som redan stora investeringar gjorda i objektiv/blixtar och annat som är knutet till ett system.

Du bör således inte bara titta på kamerahuset i sig utan även på vad tillverkaren/systemet medger i övrigt så som valbara objektiv (original, pirat), blixtar, fjärrutlösare och allt vad det nu kan vara!

Som alltid (nästan i alla fall) gör man sällan en mycket dålig affär genom att hålla sig till de kända (läs stora) märkena. De har i regel inte bara enskilda kamerahus som fungerar mer eller mindre bra, de ger i regel fler alternativ både vad gäller original- men även piratobjektiv vilket på sikt påverkar din ekonomi. En annan faktor är servicen om din utrustning skulle krångla.

Till sist, och inte minst viktigt, hur du själv upplever de olika kamerahusen/användargränssnitt (menyer mm.) torde ju också vägas in. Du skall ju känna att du trivs med det du köper.

Det finns säkert fler hemsidor som gör tester än den jag ger (nedan) men genom att jämföra och bilda dig en egen uppfattning baserat utifrån de pengar du fn. är beredd att avsätta kan du säkert själv bilda dig en uppfattning av vad du vill ha och är beredd att betala.

Förslag:
Du har ju, säkert, en gräns för hur mycket pengar du är beredd att satsa, säg 5000 kr. Titta runt (i första hand på internet ex. www.sprisjakt.se eller www.pricerunner.se) och se vilka modeller du kan köpa för dessa pengar (tips håll dig till svenska föetag).

Gå sedan in på www.dpreview.com och läs om resp. modell i den mån de har gjort utförliga tester. Kolla även på kommentarerna från användarna och lägg då störst vikt vid de som ägt kameran en längre tid.

Ställ frågor om de olika modellerna här på forumet, det blir enklare att svara på konkreta frågor än en öppen fråga som "Vilken modell skall jag välja?"

Ett annat tips är att kpa fototidningar (går ofta att köpa även äldre nummer) där just dessa modeller testas. Efter ett tag har du nog fastnat för ett system och en viss modell som passar just dig här och nu!

Lycka till!
// Niklas
 
Haha... oj.

Jag hade förväntat mig att få kritik för att jag inte lovade guld och gröna skogar med en systemkamera, men att få kritik på min kvinnosyn kom ganska oväntat faktiskt. Vem vet, det kanske ligger något i det. Jag tror verkligen inte att det gör det, men självinsikten är ju ganska kass hos oss människor...

Jag tänker inte gå igenom mina åsikter och försöka förklara dom igen, men det jag upplever som kanske det största "problemet" för att vi ska göra oss förstådda är kanske begreppet "kompaktkamera".

Ta som exempel, Canon Powershot S5 IS och Sony DSC-W90. Detta är två "kompaktkameror". Detta kanske då betyder att det är samma typ av kamera?

Nej. Skillnaden mellan dessa två kompaktkameror är så stora att jag tycker att det är på gränsen till löjligt att nonchalant avfärda kameror som S5 IS som "bara en kompaktkamera".

Ni som inte vet vad S5 IS är, kolla här http://www.dpreview.com/reviews/CanonS5is/ så att vi iallafall förstår vad vi pratar om.

Anledningen till att jag anser att en kamera som den här är ett bättre val att börja lära sig fotografering är:

1. Mindre och smidigare än en systemkamera, även om skillnaden till små systemkameror inte är väldigt stor. (450 gram mot 400DXTi's 514 grams hus).

2. Du har 36-432 mm i en lins. Du behöver inte köpa flera dyra linser. Du har alltid alla brännvider tillgängliga i kameran, du behöver inte desperat slita upp teleobjektivet ur din fotoväska och fumla med objektivbyte när du ser din helekopter m.m. (432 mm är relativt mycket för en lins, sannolikt mer än vad du kommer att köpa till din systemkamera Sofia)

3. Live wiev med flippbar skärm. Ser jag som en stor hjälp för nybörjaren som ska börja mixtra med vitbalans, bländare och slutartider manuellt. Jag vet att vissa ser live wiev som en gimmic, men för mig var den mycket användbar som nybörjare, och jag ser fram emot den dagen den är standard på alla systemkameror. (Jag lovar, den dagen kommer. Och optisk sökare kommer att vara ett nostaliskt minne om 10-20 år). Den flippbara skärmen är dessutom mycket praktisk vid:

A. Makrofoto. B. Fotografering på stativ. C. fotografering över huvudet på folk (konserter mm). D. Vid fotografering ur allmänt speciella vinklar där det är svårt att se i sökaren

4. Om man jämför med "vanlig" kompakt och system så är denna rätt obetydligt långsammare än systemkameran.

Från off till skjutfärdig: 1.2 sekunder.
Från 36 mm till 432 mm: 0,9 sekunder.
Från knapptryck vid fokus till bild tagen: 0.05 - 0.5 sekunder.

Du kommer inte att missa dina helikoptrar med en sådanhär "kompakt". (Som du för den delen säkert får upp snabbare än systemkameran iallafall)


Dessutom har S5 IS blixtsko, bildstabilisator och du kan utrusta den med både widvinkelkonverter och extra telekonverter. Och naturlivtvis kan du göra alla inställningar både manuellt och automatiskt. Och den tar vanliga AA batterier, så du har nästan alltid extra ström nära till hands. Med mera!


Visst, den inte samma bildkvalite som en systemkamera, men att avfärda den som "ännu en kompakt" och säga att den inte är mycket att utvecklas med... Det tar jag som antingen en dumförklaring eller en okunskapsförklaring.


Så, nu när jag har gjort massa reklam för S5 så vill jag bara påpeka att jag inte försöker övertyga någon om att dom är korkade om dom inte köper köper en sådan här till att börja med, jag blir bara sur när folk avfärdar saker som dom tydligen inte vet någonting om.

Ännu en lutig egenskap vi människor tyvärr dras med.

Jag började med en S3 istället för en system, det är jag mycket nöjd med och S3'an kommer att ha en självklar plats brevid min 40D (eller vad den nu kommer att heta) i min kameraväska.

Jag ville bara ge min syn på saken, inte tjaffsa med folk...
 
Tack för ditt långa svar!

För mig är det inget alternativ att köpa ännu en kamera "på vägen" till en systemkamera. Då stannar jag med min nuvarande till jag har möjlighet att köpa en systemkamera. För dig så var det kanske det bästa alternativet, men jag tror inte att det är det för mig.

De tusenlappar som den kameran kostar lägger jag, som sagt, hellre på ett till objektiv när jag känner mig mogen.

Skönt att höra att det inte hade med din kvinnosyn att göra!
 
Idag så var jag in på Expert här i Gävle och kände lite på Canon eos 400d och Nikon D40x. Jag tyckte att de kändes likvärdiga i handen.

Killen i butiken sa att Nikons kitobjektiv var bättre än Canons. Men kanske var han själv en Nikon-fantast, vad vet jag! :D

De erbjuder också räntefri avbetalning och en aviavgift på endast 15 kr (vilket är bra mycket lägre än de flesta andra).

Jag är supersugen på att slå till, men ska vänta lite till. :)

Tack för alla bra tips jag har fått här inne!
 
SofiaSofia skrev:
Idag så var jag in på Expert här i Gävle och kände lite på Canon eos 400d och Nikon D40x. Jag tyckte att de kändes likvärdiga i handen.

Killen i butiken sa att Nikons kitobjektiv var bättre än Canons. Men kanske var han själv en Nikon-fantast, vad vet jag! :D

De erbjuder också räntefri avbetalning och en aviavgift på endast 15 kr (vilket är bra mycket lägre än de flesta andra).

Jag är supersugen på att slå till, men ska vänta lite till. :)

Tack för alla bra tips jag har fått här inne!
Det är möjligt att han var nikonfantast men även dom som använder canon brukar hålla med om att kitobjektivet till 400d inte är så roligt.
 
Ja, från att ha varit mest inne på på Canon så har jag nog svängt till Nikon... Vet inte varför, men kanske var det kommentaren om kit-objektivet som gjorde det. :) Tror också att jag tyckte att Nikon låg liiite bättre i handen, men så var det också den jag höll i sist av dem. Ja, phu, det här med shopping av kameror är inte lätt! Men jag tror att jag blir nöjd oavsett vilken av dem jag väljer! Har nog valt bort Sonyn iaf... :)
 
Hej Sofia!
Jag vill bara säga att du gör helt rätt i att satsa på en systemkamera! Jag förstår inte riktigt de som vill krånglifiera fotandet med en systemkamera. Bilderna blir allt som oftast bättre även med autoinställning och bilden direkt ur kameran. Du får en kamera som är snabbare än alla kompakter. Fördelen med en SLR-sökare har du väl redan sett i affären. Och du kan utvecklas så långt du vill. När och om du vill.

På den analoga tiden var det inte så märkvärdigt att ha en systemkamera, många hade det för bildkvalitet och snabbhet även om man inte körde några avancerade inställningar.

Ett tips om det inte är en kostnadsfråga: om du tittar på Nikonen, kolla in kitet med deras 18-135-objektiv på. Lite större och 2000 dyrare, men klart bättre och ett himla trevligt zoomomfång. Och nu får man ju 800 tillbaka när man köper en D40x, skulle betyda ca 8000 på t ex Cyberphoto.
 
Leo S skrev:
Hej Sofia!
Jag vill bara säga att du gör helt rätt i att

Ett tips om det inte är en kostnadsfråga: om du tittar på Nikonen, kolla in kitet med deras 18-135-objektiv på. Lite större och 2000 dyrare, men klart bättre och ett himla trevligt zoomomfång. Och nu får man ju 800 tillbaka när man köper en D40x, skulle betyda ca 8000 på t ex Cyberphoto.


Det objektivet har jag och jag är så otroligt nöjd.
Det har ju allt från vidvinkel till tele i sig.
Rekommenderas varmt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.