Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital systemkamera för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlG77

Medlem
Hej! Jag har länge intresserat mg för foto men aldrig riktigt gått vidare och gjort något av det. Jag vet många som köper kameror som de inte utnyttjar till sin fulla potential. Jag undrar om det finns någon med lite tips på digitala systemkameror för nybörjare. Alltså en kamera som är relativt lättanvänd men också har potential för att utveckla sina fotokunskaper.

Mvh Kalle
 
I stort sett alla digitala systemkameror har en nybörjarinställning med full automatik en sk "idiotknapp". Du kan alltså köpa vilken som helst och låta en 5-åring ta lyckade bilder med den (om han/hon orka lyfta den förstår).
 
Hej! Jag har länge intresserat mg för foto men aldrig riktigt gått vidare och gjort något av det. Jag vet många som köper kameror som de inte utnyttjar till sin fulla potential. Jag undrar om det finns någon med lite tips på digitala systemkameror för nybörjare. Alltså en kamera som är relativt lättanvänd men också har potential för att utveckla sina fotokunskaper.

Mvh Kalle

Budget? Vad är det som du ska fota med den? Vad har du för egna ideér om vad du vill få ut av den?

Mvh Magnus
 
Hej! Jag har länge intresserat mg för foto men aldrig riktigt gått vidare och gjort något av det. Jag vet många som köper kameror som de inte utnyttjar till sin fulla potential. Jag undrar om det finns någon med lite tips på digitala systemkameror för nybörjare. Alltså en kamera som är relativt lättanvänd men också har potential för att utveckla sina fotokunskaper.

Mvh Kalle

Läs den här texten, kameramodellerna som omnämns har i flera fall ersatts, men det finns en del allmänna saker där som kan vara bra att läsa och fundera över
http://www.pulpeten.se/firstdslr.html

Om du känner dig osäker på om det verkligen är en systemkamera du vill ha och "behöver" (ett ofta felanvänt ord när vi diskuterar fotoutrustning :) så skulle jag varmt rekommendera att köpa en begagnad kamera av någon populär och välkänd modell. Tröttnar du på den efter ett halvår så kan du sälja den igen utan att förlora speciellt mycket på affären. Blir du biten så är det bara att köra på. Många kameror som säljs begagnade är just sådana som mest blivit liggande och därmed knappt är använda.

Det finns som du antagligen redan noterat mängder systemkameror att välja på, från 3-4000 kronor upp till 70-80000 kronor. Skillnaden i bildkvalitet mellan dyra och billiga kameror är liten, i synnerhet för den som just börjar lära sig fotografering. Skillnaden ligger mer i hur mycket och vilka finesser kamerorna är utrustade med och hur mycket slitage de är byggda för att klara. Det är inte heller så att dyrare kameror är speciellt mycket svårare att använda än billigare - i vissa avseenden snarare tvärtom.

Du skrev "en kamera som är relativt lättanvänd men också har potential för att utveckla sina fotokunskaper".

Först kommer ordmärkaren Martin och påpekar att kameran knappast behöver utveckla sina kunskaper, det är nog snarare din huvudvärk :)

Men mer konstruktivt skulle jag säga att du kan lära dig saker och utvecklas oavsett vilken kamera du skaffar, enkel eller avancerad. Vilket du trivs bäst med beror mer på hur just du fungerar när du lär dig nya saker, och det är svårt att ge råd om utan att känna dig. Som jag sa tidigare, mer avancerade (dyrare) kameror är egentligen inte svårare att använda. Det är mest att de har mer knappar och reglage så man har mer direkt åtkomst till saker man kan vilja ändra och påverka under fotograferingen. Fler knappar och reglage kan verka avskräckande och försvårande för en del, stimulerande och trevligt för andra.

Men mitt huvudtips är alltså att köpa en begagnad kamera av någon populär modell som är enkel att sälja igen om det visar sig att den inte var vad du letade efter. Kika på Blocket eller på annonssidorna här så märker du snart vilka kameror som förekommer ofta.
 
Gå till en butik och känn lite på det som finns. Det är ingen enorm skillnad i bildkvalité systemkameror emellan (särskilt inte om vi jämför med det enorma hoppet ned till kompaktkamerorna). När jag skaffade min första DSLR köpte jag en begagnad kamera ur de lite högre serierna för 4500:-, på så viss fick jag inte de senaste mjukvarudetaljerna och inte riktigt lika hög upplösning osv, men väl ett rejält hus med gott om reglage. Det var över tre år sedan nu, och kameran är fortfarande med mig.
 
Tack för påminnelsen. Jag uppdaterade med nya modeller. Intressant nog hittade jag ingen ny Olympus DSLR i instegsklassen. Har de givit upp där?

Per.

Nja, inte gett upp, bara bytt fokus (jaja ...) De menar att det segmentet täcks med Micro 4/3, alltså Pen-kamerorna. Men inga nya instegskameror i E-serien (källa: Mr. Toshi Terada, Manager, SLR Product Planning på Olympus)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.