Annons

Digital kompaktkamera som komplement

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin Petri

Ny medlem
Har i många år varit användare av en F5. När den har varit för bökig att ta med har jag använt en liten (OK, inte så liten) guldklimp, nämligen en Nikon 35ti. Den har ett fast 35mm-objektiv som är knivskarpt.

Jag börjar nu gå över till digitalt - har precis köpt en D200. Vad ska jag ersätta 35ti med? Det måste naturligtvis inte vara en Nikon. Jag ställer höga krav på bildkvaliteten. Viktigt är riktigt bra optik och snabb uppstart/reaktionstid. Den får gärna vara behändig i storlek. Zoom är inte så viktigt.
 

Bilagor

  • nikon35ti.jpg
    nikon35ti.jpg
    27 KB · Visningar: 466
De flesta digitalakompaktkameror tar nog lika skarpa bilder. Dock är det lite si och så där med snabbheten på dem.

Men kolla på www.dpreview.com där hittar du mycket bra info om vilka kameror som har vilka egenskaper.

/Martin
 
Jag har en Canon Digital Ixus 750 som komplement till min D2x. Mycket trevlig och kompakt kamera - rekommenderas å det varmaste!
 
Kör på fujifilms kameror, t.ex nya F30 eller utgående F11. Då kan du plåta med iso 1600 och slippa fula blixtbilder. Inget annat märke har deras suveräna sensorteknik som klarar höga iso. Dessutom är det lite filmkänsla i Fujibilderna.
 
Finns för många att välja emellan!

Martin Petri skrev:
Har i många år varit användare av en F5. När den har varit för bökig att ta med har jag använt en liten (OK, inte så liten) guldklimp, nämligen en Nikon 35ti. Den har ett fast 35mm-objektiv som är knivskarpt.

Jag börjar nu gå över till digitalt - har precis köpt en D200. Vad ska jag ersätta 35ti med? Det måste naturligtvis inte vara en Nikon. Jag ställer höga krav på bildkvaliteten. Viktigt är riktigt bra optik och snabb uppstart/reaktionstid. Den får gärna vara behändig i storlek. Zoom är inte så viktigt.

Finns så många att välja emellan, men du verkar ställa krav som gör att jag inte tror du vill göra något avkall på kvalitet eller hållbarhet.

Canons IXUS-serie är mycket bra, har en 700, men eftersom jag är yrkesfotograf bär jag ofta med mig en liten Sony DSC-V3 med 7,1 mp i upplösning. Den har Zeissoptik, fullständig automatik, AF, t o m laserbaserat mörkerseende, men bäst av allt fullständiga manuella inställningsmöjligheter, plåtar i rawformat förutom jpeg. Den har ett hus av magnesium med ett gummigrepp och är väldigt hållbar. Zoomen är en 4x, ekvivalent med 35-140 översatt till 35mm-format. I början av 2005 var det den mest avancerade kompakt som gjorts o hade ett utpris på 8500 kronor. Sedan sjönk priset, men recensionerna i fackpress var ungefär: "för den som bara nöjer sig med det bästa utan att göra avkall på hållbarhet, bildkvalitet och inställningsmöjligheter"

Vet inte om den tillverkas längre, men den är så liten att den går att stoppa i en rimligt stor ficka och den har aldrig svikit mig, varken i kyla eller regn. Dessutom är den verkligen snabb och jag har ofta använt den som reportagekamera.

Nackdelarna är brus vid högre iso, fast det har ALLA kompakter och att den på programauto gärna ställer in bländaren på för mycket skärpedjup. Åtgärdas lätt manuellt eller genom att köra med bländarförvalsautomatik. Har dessutom en blixtsko för extern blixt. Uppskattad vikt: ungefär som din Nikon 35Ti.
 
Re: Finns för många att välja emellan!

Photocon skrev:


Nackdelarna är brus vid högre iso, fast det har ALLA kompakter och att den på programauto gärna ställer in bländaren på för mycket skärpedjup.

Mer eller mindre. Vissa smetar ut bruset med brusreducering på bekostnad av detaljerna. Så även Fuji, men inte i närheten så mycket som de andra märkena som oftast är oanvändbara över iso 400. Ta en titt på de här bilderna om du inte tror mig:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

I klass med en Nikon D50 systemkamera:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page14.asp

Makalöst med tanke på sensorns litenhet!
 
Eller som Phil Askey skriver:

The FinePix F30 offers a tantalizing glimpse of how very different compact cameras would be if all manufacturers put as much effort into developing sensor and processing technology as they do into designing and marketing pretty cameras with features no one ever asked for. Our tests show that the F30's sensor gives you at least a two-stop advantage over the best that conventional CCD technology can offer, and in many cases a three-stop advantage, with ISO 800 output that can rival some cameras at ISO 200.
 
Visst tusan är Fuji bra!!!!!!!

Slowfinger skrev:
Mer eller mindre. Vissa smetar ut bruset med brusreducering på bekostnad av detaljerna. Så även Fuji, men inte i närheten så mycket som de andra märkena som oftast är oanvändbara över iso 400. Ta en titt på de här bilderna om du inte tror mig:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page12.asp

I klass med en Nikon D50 systemkamera:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/page14.asp

Makalöst med tanke på sensorns litenhet!

Hej Bo!

Jodå, jag håller med dig fullständigt. Hade en Fuji S 7000 som faktiskt lyckades interpolera upp bilderna till 12mp hyfsat bra. Filmkänslan fanns där också. Men den var lite för stor som fickkamera (min enda seriösa anmärkning på den).
Den hade snabbare AF än många andra, men inte lika rektionssnabb som den Sonyn jag skaffade mig. Gillade inte den elektroniska sökaren heller, men den dög. Men visst, vid sitt l ä g s t a isotal (160) konkurrerade den med en dslr med större sensoryta.

Jag rekommenderade Sonyn p g a min erfarenhet av den (hållbarhet, snabbhet, bra optik, bra manuella inställningsmöjligheter och snabb AF) under lite hårdhäntare yrkesfotografering.

Däremot har jag inte någon erfarenhet av Fujis nyare modeller, förutom deras dslr S 3 som jag testat. Utmärkt kamera (lite elakt skulle man kunna kalla den för den bästa Nikonkameran då den har nikonfattning, men det kanske är orättvist om man jämför med en D2X. Däremot tyckte jag, enligt min personliga smak att den bildresultatmässigt sopade banan med D100, D70 och faktiskt även D200 i viss mån). Dock är ergonomin bättre på Nikons dslr-kameror.

Bästa Hälsningar/LA
 
Ja Lennart, vi får verkligen hoppas att Nikon och Fuji tar sig samman och konstruerar en riktigt bra digital systemkamera tillsammans. Det skulle bli en oslagbar kombination.

Och som du säger - Sonyn är ju en riktigt fin kamera. Vad Fuji saknar är ju en riktigt skön snapshotkamera med motsvarande 28 mm vidvinkel och manuella inställningar, som en Panasonic LX 1 ungefär (men Panasonic är kass på höga iso). Då köper jag direkt.

Mvh Bosse
 
Säkert bra kombination men...

Slowfinger skrev:
Ja Lennart, vi får verkligen hoppas att Nikon och Fuji tar sig samman och konstruerar en riktigt bra digital systemkamera tillsammans. Det skulle bli en oslagbar kombination.

Och som du säger - Sonyn är ju en riktigt fin kamera. Vad Fuji saknar är ju en riktigt skön snapshotkamera med motsvarande 28 mm vidvinkel och manuella inställningar, som en Panasonic LX 1 ungefär (men Panasonic är kass på höga iso). Då köper jag direkt.

Mvh Bosse

Hej igen Bosse!

Kul det här! Så sent som idag satt jag o funderade över hur min "drömkamera" skulle vara beskaffad med utgångspunkt från de som finns på marknaden idag. Vet att jag avviker lite från tråden här men inspirerades av ditt svar.

Jo, jag ville ha Nikon D2X som kamerahus, Canon 5D:s 24x36-sensor och bildprocessor med möjlighet att välja bort AA-filter ibland. I övrigt skulle kameran ha D2X:s alla reglage o hastighet fast med canonfattning. Till det skulle jag önska att Zeiss började tillverka gluggar med canonfattning då så många optiker inte riktigt håller måttet på en kamera med 24x36-sensor (många benämner ju sådan sensor som FF, men det känns fel för mig med tanke på att bladare är mellanformat). Jag kör Canon idag, slutade med Nikon för 2 år sedan.

Canon och Fuji är de enda riktigt innovativa när det gäller utveckling av sensorer (undantaget digitala bakstycken där Kodak inte är så dumma)
De flesta andr märken kör på Sonys sensorer som (o)lustigt nog ger olika resultat på olika märken. Beror antagligen på signalbehandlingen och optik.

Men okej, skulle Fuji utveckla en 24x36-sensor med Canons låga brus, Kodaks extrema skärpa, och sätta i ett kamerahus med full Nikonergonomi och nikonfattning så skulle i alla fall jag börja dregla efter den.

Vore intressant att höra hur din drömkamera skulle vara beskaffad innan vi låter forumet få fortsätta diskutera kompakter i frid och ro??

Bästa Hälsningar/LA
 
Hehe - det låter som om du just beskrivit min drömkamera också ;-)

Men jag tror att den kommer - Nikon kommer garanterat med en fullformatare inom något år. Canons succé med 5D visar att väldigt många vill ha "fullformat" och Nikon kan inte peta in fler pixlar på DX-sensorn. Kanske kommer den att heta D3 (utan X eftersom det är fullformat).

Samtidigt inser Fuji att det inte är en framkomlig väg att bygga kameror på gamla, licensierade Nikonhus utan ger upp systemkamerorna och börjar licensiera sina sensorer till Nikon.

Voilá - drömkameran finns. Fast det är klart - det blir ju utan Canonoptik. Men då finns ju Zeiss med Nikonfattning...

Sorry för OT - nu får vi nog gå tillbaka till ursprungsfrågan i tråden ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.