Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital kamerahus till analoga objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

heatherleaf

Avslutat medlemskap
Hej,

jag har flera bra gamla objektiv till analoga kameror, som jag skulle vilja börja använda med ett nytt digitalt kamerahus. Vilken/vilka modeller tror ni skulle passa?

Framförallt skulle jag vilja kunna använda mina gamla vidvinkel- och tele-objektiv. Framför allt skulle jag vilja kunna använda mitt 135mm Tamron (Pentax K-fattning), och mitt 600mm Sigma (Canon FD-fattning). Dessutom har jag ett bra 28mm, samt en 70-200 zoom med Olympus OM-fattning, och många många till. Inga av objektiven är autofokus, däremot har de flesta automatisk bländare.

Nu vill jag alltså kunna använda mina gamla objektiv på ett nytt kamerahus. Vilket hus kan fungera? Jag antar att jag blir tvungen att köpa adaptrar, men det är okej.

Den enda informationen jag har hittat är att Canon FD tydligen INTE går att använda på digitala Canon-hus; men jag har för mig att jag såg något om att det finns adaptrar som gör att de går att använda på Nikon-hus (eller om det var Pentax).

tack på förhand,
/Peter
 
den här WIkipediasidan finns uppgifter om avståndet mellan objektivflänsen och filmplanet för en hel massa olika fattningar.

För att ett objektiv med fattning X ska kunna monteras på en kamera fattning Y så måste ovanstående nämnda avstånd vara större för X än för Y (för att få plats med en adapter).

De objektiv du räknade upp tycks allihopa vara småbildsobjektiv. När man använder dem på en digital kamera så måste man ta hänsyn till storleken bildsensorn. Om bildsensorn är mindre än ett småbildsnegativ så får man snävare bildvinkel med objektivet än man skulle ha fått på en småbildskamera.
 
Olympusobjektiven kan användas helt manuellt på digitala SLR-kameror med adapter, alla kan användas med adapter på spegellösa kameror som Sony Nex eller m4/3 m fl. FD-optiken enbart på spegellösa kameror såvida du inte kör adapter med en lins i, men då faller kvaliteten katastrofalt så det är inte någon bra idé.
 
Hej,

jag har flera bra gamla objektiv till analoga kameror, som jag skulle vilja börja använda med ett nytt digitalt kamerahus. Vilken/vilka modeller tror ni skulle passa?

Framförallt skulle jag vilja kunna använda mina gamla vidvinkel- och tele-objektiv. Framför allt skulle jag vilja kunna använda mitt 135mm Tamron (Pentax K-fattning), och mitt 600mm Sigma (Canon FD-fattning). Dessutom har jag ett bra 28mm, samt en 70-200 zoom med Olympus OM-fattning, och många många till. Inga av objektiven är autofokus, däremot har de flesta automatisk bländare.

Pentax K objektiv på en Canon 7D funkar i alla fall alldeles utmärkt
Det behövs heller ingen glasbit i adaptern. Har själv testat med både en adapter som inte har "intelligens" och en variant som piper till när skärpan ligger rätt

Det är lite bökigt med tanke på att man är så van att få auto inställning av avstånd numer men samtidigt kul när man ser att det funkar.

Tappade hakan när jag insåg hur skarpt min Pentax 400 mm var på min 7D. Eftersom sensorn är mindre var det också som att fota med en 640mm jämfört med då.... För att inte tala om skärpan med Pentax 55mm på samma kamera. Du kan ju kolla på en bild genom länken nedan

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2514146.htm?set=mp
eller
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/320635/2509392.htm

Lycka till
//LGN
 
Tack för alla svar!

Det ser alltså ut som att det går. Eftersom jag verkligen vill kunna använda mitt Sigma-tele med FD-fattning, så antar jag att Canon-hus är uteslutet.

Lite mer luskande och det ser ut som att en Olympus eller Panasonic med Mikro-4/3-fattning kanske vore passande. Det verkar också som att det finns adaptrar för såväl OM, K som FD.

Då har jag två frågor till:

1. Hur funkar det med fokus, ljus och sånt, när man har ett splitter nytt intelligent digitalt hus? Jag vill gärna kunna använda auto-bländare på de objektiv som har den möjligheten. Finns det passande inställningar i kameran, så att den inte får spunk för att den inte kan ställa in fokus och allt annat själv?

2. Vilken fotobutik i Göteborg bör jag vända mig till för att välja ut ett bra hus? Jag är inte proffsfotograf, utan hade tänkt mig något för max 5000 kr.

/Peter
 
Verkar som om du prioriterar dina gamla telen och då skulle jag direkt råda dig att skaffa ett Sony NEX 6 eller 7 hus som har APS-C sensorformat samt mycket bra fokuseringshjälpmedel. Vidare är dessa hus rent ergonomiskt hyggliga med bra grepp.

Husen kostar ca. 6000:- vilket är något mer än de 5000:- du anger. Dock inga problem att få en begagnad i nyskick för din summa.

Finns fantastiska bildexempel på NEX7 och manuella gamla 500-telen på DPreview.
Du får räkna med att det blir frågan om 100% manuell fotografi utom ljusmätningen då med gamla gluggar och enkla/billiga adaptrar.

/Stephan
 
Lite mer luskande och det ser ut som att en Olympus eller Panasonic med Mikro-4/3-fattning kanske vore passande. Det verkar också som att det finns adaptrar för såväl OM, K som FD.
Micro Four Thirds-kamerorna är riktigt trevliga, små och behändiga och har mycket god bildkvalitet. Den ringa storleken och vikten är förstås inte så kinkig om man mest använder stora manuella teleobjektiv, men så småningom kommer du säkert att vilja ha ett eller annat modernt autofokusobjetiv också, och då är m4/3 svårslaget när det gäller behändighet.

Det börjar nu komma m4/3-hus med Focus Peaking, vilket är mycket användbart när man vill fokusera med ett manuellt objektiv. I kombination med den utmärkta inbyggda bildstabiliseringen som finns i alla Olympus-hus och börjar komma i Panasonics hus är det oslagbart vad gäller träffsäkerheten i skärpeinställningen med långa teleobjektiv. Kom ihåg att ditt 600mm-objektiv motsvarar ett 1200mm-objektiv när man använder det på en m4/3-kamera!

Jag rekommenderar starkt att du skaffar en kamera med Focus Peaking om du främst ska använda den med gamla manuella objektiv.

1. Hur funkar det med fokus, ljus och sånt, när man har ett splitter nytt intelligent digitalt hus? Jag vill gärna kunna använda auto-bländare på de objektiv som har den möjligheten. Finns det passande inställningar i kameran, så att den inte får spunk för att den inte kan ställa in fokus och allt annat själv?

Auto-bländare går inte att använda. De flesta adaptrar låser objektivets nedbländningsspak i nedbländat läge så att objektivet bländar ner direkt när man vrider på bländarringen.

Jag har en adapter för FD-objektiv på m4/3 som inte gör så, utan den har en ring som man vrider på för att blända ner. Man bländar ner och upp rätt mycket när man använder manuella objektiv på en digitalkamera eftersom man helst fokuserar fullt öppet, men gärna bländar ner lite vid tagningen.

Mig veterligen finns det ingen adapter som medger styrning av bländaren från kamerahuset.
 
Finns fantastiska bildexempel på NEX7 och manuella gamla 500-telen på DPreview.
Du får räkna med att det blir frågan om 100% manuell fotografi utom ljusmätningen då med gamla gluggar och enkla/billiga adaptrar.

Man brukar kunna använda exponeringsautomatik med bländaförval.
 
Micro Four Thirds-kamerorna är riktigt trevliga, små och behändiga och har mycket god bildkvalitet. Den ringa storleken och vikten är förstås inte så kinkig om man mest använder stora manuella teleobjektiv, men så småningom kommer du säkert att vilja ha ett eller annat modernt autofokusobjetiv också, och då är m4/3 svårslaget när det gäller behändighet.

Faktum är att vikten nog kan vara kinkig även med långa tunga telen. Väger kameran för lite blir det ganska dålig balans om man tänker fotografera på fri hand. Och tänker man handhålle är brännvider motsvarande 1200 mm på småbild lite i längtsa laget för att hantera. Förmodligen bättre att välja något med den lite större APS-C sensorn än m4/3. Vad det gäller vikten går det ju alltid att skruva in lite blytyngder i stativgängan. Tänk även på att välja en kamera med sökare så att du kan ta stöd mot huvudet när du fotograferar.
 
Faktum är att vikten nog kan vara kinkig även med långa tunga telen. Väger kameran för lite blir det ganska dålig balans om man tänker fotografera på fri hand.
Nejdå, man balanserar ju objektivet med den ena (oftast vänstra) handen, så vikten på kamerahuset spelar inte så stor roll.

Men om man prompt måste välja en stor spegelfri systemkamera så ska man väl välja någon av Panasonics största m4/3-kameror. De är större och tyngre än Olympus m4/3-kameror och större och tyngre än NEX-kamerorna. :)
 
Har en del gamla fasta Nikkorobjektiv som jag kör på min Panasonic G3. 135/2.8 och 200/4 fungerar bra men mitt 300/4.5 blir lite i tyngsta laget. 300:an passar bättre på min större Canon 5D.
 
Jag förstår nog inte riktigt hur man håller objektiv+kamera för att det ska bli ett problem att kameran väger för lite.

Jag har massor av gamla manuella objektiv (från 40mm till 500mm) som jag provat på ett par m4/3-hus, Olympus E-PL3 och E-M5. Det som ger problem är brännvidden, snarare än kamerahusets vikt. Ju längre brännvidd desto svårare är det att handhålla, men det gäller ju generellt oavsett vilket kamerasystem man använder. För brännvidder över 200mm (på m4/3) föredrar jag definitivt att använda stativ.
 
Tack så mycket för alla svar! Nu känner jag att jag har lite mer på fötterna.

Jag får nog ta mig till nån affär och testa m4/3 och NEX, och känna vilket jag har mest råd med. Focus peaking verkar ju vansinnigt användbart, tack för tipset!

Vilka affärer här i Göteborg har kunnig personal och bra sortiment?

/Peter
 
Jag skulle säga Scandinavian Photo i Mölndal i första hand. De har också det i särklass största tillbehörssortimentet. En lite mindre butik är JapanPhoto i Nordstan. Sedan finns det förstås en massa elektroniklador, men de brukar vara lite tristare.
.
 
När det gäller ditt användningsområde, att montera äldre manuella objektiv på moderna digitalkameror så är det helt klart de spegellösa kamerorna som dominerar här. Mest använda är NEX-kamerorna, men även till Micro 4/3-systemet finns det adapterringar till åtskilliga objektiv från andra system.

I ditt fall så har du fullformatsobjektiv, vilket innebär att du får ut bättre bildkvalitet med en NEX-kamera än med en Micro 4/3-kamera, eftersom de senare har en mindre sensor än NEX (som har APS-C sensorer, dvs samma storlek som de allra, allra flesta systemkameror som säljs i världen har). Därför finns det massor av objektiv från de olika tillverkarna som är optimerade just för APS-C sensorer. NEX-kamerorna kan således utnyttja dessa objektiv fullt ut, och eftersom man slipper bl.a. spegelvibrationer så blir bilderna i många fall skarpare än vad det går att få från den traditionella "tjockkamera" som objektivet ursprungligen var konstruerat för...
:)

Micro 4/3-kameror med sin lite mindre sensor utnyttjar förstås inte heller dessa APS-C-objektiv lika bra som NEX.

Som redan nämnts är bra manuellfokushjälpmedel oerhört viktigt att ha tillgång till. Det bästa Focus Peaking-systemet har NEX-kamerorna. De var också länge de enda som hade det, men nu har det kommit några enstaka modeller från andra tillverkare med Focus Peaking. Fast de verkar inte vara riktigt lika bra (de jag har läst om i alla fall).

Den allra första generationen av NEX:ar (NEX-3 och NEX-5) hade visserligen inte Focus Peaking, men detta fixades ganska snabbt genom FW uppdatering (gratis förstås), vilket gör att samtliga NEX-kameror har eller kan uppdateras med Focus Peaking.

Du ska veta att Focus Peaking-funktionen och/eller förstoring av sökarbilden 7x eller 15x som är möljligt med dessa kameror gör att du sätter skärpan med MYCKET högre precision än det någonsin gick att göra med de SLR-kameror som dina objektiv ursprungligen var konstruerade för, även om du kompletterade mattskivan/snittbildsmätaren med en sökarlupp.
:)

FP går dessutom mycket fortare, och du slipper trötta och rinnande ögon.


Även jag skulle i första hand rekommendera antingen NEX-6 eller NEX-7. Den senare är en mera avancerad kamera (i Sonys kameravärld gäller - ju högre första siffran är i modellnamnet, ju högre upp i "hierarkin" står kameran). NEX-7 har på senare tid sjunkit ner till samma pris som NEX-6, vilket torde indikera att vi kan förvänta oss en efterföljare till NEX-7 under hösten. Dock inte till runt 6.000 kr som dessa båda ligger på nu, utan säkert minst 12.000 kr gissar jag (som NEX-7 kostade när den kom).

En generell karakteristik av NEX-systemet är att det är mera generellt och täcker fler användningsområden än något av de andra spegellösa systemen gör. Dessa har typ en, två eller ev. tre grundlinjer med ibland visserligen ganska många olika modeller, men med ganska liten variation mellan dessa.

Och ifall du skulle bli riktigt kräsen och vilja utnyttja dina FF-objektivs bildkvalitet fullt ut, så behöver du en kamera med ännu större sensor, en FF-sensor. Sådana tjockkameror finns ju från Nikon, Canon och Sony, men du kan inte använda dina FD-objektiv på någon av dessa annat än i närbildsområdet (om du inte använder en adapterring med lins, vilket är pengar rätt i sjön - bildkvaliteten blir usel).

Men det går rykten om en spegellös FF-systemkamera från Sony, en "Super-NEX", som kan lösa det problemet åt dig (om du vill och har stålar...). De producerar ju redan världens första spegellösa FF-kameror (RX1 och RX1R), men räkna med att den kommande "Super-NEX:en" (som således kommer att ha utbytbara objektiv) kommer att bli en värstingkamera och därför säkerligen kommer att gå på minst 25 papp. Dessutom anser jag för min del att den högst sannolikt INTE kommer att heta någonting med "NEX" heller... :)

Till sist, ifall du INTE skulle ha varit intresserad av att slänga på en massa olika äldre manuella objektiv på din kamera, så skulle Micro 4/3-systemet vara förtjänt av att övervägas. Dessa har mindre sensorer som sagt, vilket ger lite sämre bildkvalitet, särskilt i dåligt ljus, men för det mesta "good enough" (dock beroende på ens fotograferingsstil och krav, förstås). Den mindre sensorn gör ju att objektiven kan göras lite mindre och lättare, dvs man kan bära med sig lite fler objektiv. Vissa är väldigt förtjusta i detta. Du kan ju själv ovan lätt se att PMD tillhör den gruppen...
:)
 
Senast ändrad:
Micro 4/3-kameror med sin lite mindre sensor utnyttjar förstås inte heller dessa APS-C-objektiv lika bra som NEX.

Jag vet inte riktigt om det finns APS-C-objektiv som kan monteras på en m4/3-kamera. Kanske något Nikon AF-objektiv som är DX-anpassat (med adapter), men varför skulle man vilja det? Eftersom man ändå måste fokusera manuellt med ett objektiv som sitter med adapter så är det ju bra mycket bättre med ett gammalt småbildsobjektiv som har riktig fokuseringssnäcka.
 
Till sist, ifall du INTE skulle ha varit intresserad av att slänga på en massa olika äldre manuella objektiv på din kamera, så skulle Micro 4/3-systemet vara förtjänt av att övervägas.
Jag skulle nog vilja påstå att m4/3 är väl värt att övervägas även för den som i första hand vill använda gamla objektiv. Med bildstabilisering inbyggd i kamerahuset har man en rejäl fördel vid användnning av gamla objektiv jämfört med kameror som saknar det.

Dessa har mindre sensorer som sagt, vilket ger lite sämre bildkvalitet, särskilt i dåligt ljus, men för det mesta "good enough" (dock beroende på ens fotograferingsstil och krav, förstås). Den mindre sensorn gör ju att objektiven kan göras lite mindre och lättare, dvs man kan bära med sig lite fler objektiv. Vissa är väldigt förtjusta i detta. Du kan ju själv ovan lätt se att PMD tillhör den gruppen...
:)

Ja, det var verkligen ett lyft (bildligt talat förstås :) att byta från Canon EOS tjockkamera till Micro Four Thirds. Bildkvaliteten skäms verkligen inte för sig. För mina ändamål (och antagligen för många andra) spelar det ingen roll om sensorn är en APS-C-sensor eller en m4/3-sensor. Den stora fördelen är dock att objektiven till m4/3 är så små. Pyttesmå och fjäderlätta.

Det bästa är att göra precis som heatherleaf har skrivit att han ska göra, nämligen att gå till en fotoaffär (eller flera) och klämma lite på de olika kameraalternativen. Det hjälper inte med hur många tekniska finesser som helst om inte kameran känns bra att hantera.
 
Jag har gått igenom en del experiment i den här vägen.

Det jag gjorde, var att jag provade att använda FD objektiv på ett EOS-hus. Till det behövdes naturligtvis en adapter. Efter en del efterforskning, tydde det mesta på att Fotodiox adapter var den enda lätt anskaffningsbara adaptern som kunde ge acceptabelt resultat (de flesta FD till EF-S adaptrar ger orimligt mycket ströljus och kanske också dålig skärpa). Således skaffade jag en sådan.

Sen blir det lite klurigt, adaptern skall alltså installeras på objektivet, och där gäller det att både sätta sig in i hur det skall gå till och vara lite försiktig så man inte sabbar nåt. Man måste sedan ställa in både bländare och fokus manuellt (naturligtvis). Adaptern ifråga kvitterar fokus elektriskt, dvs man ser EOS'ens vanliga fokusindikering. Aktiva fokuspunkten t.ex blinkar alltså till. Detta funkar dock bara om bländaren är 5.6 eller större. Alltså måste man ställa in fokus innan man bländar ner.

Ett av de andra problemen är att se till att kameran exponerar korrekt. Där finns det lite olika alternativ. Ett komplicerat, är att programmera adaptern till att rapportera objektivets bländare. Betydligt enklare är att ställa kamerans manuella inställning på max bländare (trots att denna inte stämmer), och på så sätt få rätt korrelation (kameran räknar exponeringen på det den ser) oavsett vad man ställer in för bländare. Den här enklare metoden innebär ju också att man inte låser adaptern till ett specifikt objektiv, utan kan använda adaptern även till andra.

Så hur blev det då?
Jo, mycket långsam fotografering. Skärperesultatet blev en mycket positiv överraskning. Jag trodde att en adapter med optisk korrigering (som är nödvändig för FD till EF-S) skulle påverka resultatet negativt i en mer påtaglig utsträckning. En del objektiv blev dock mer känsliga för fotografering i motljus (det berömda ströljuset igen, även om fotodiox adaptern påstods vara bättre än de flesta). Jag fick dock ingen känsla av att det skulle vara nåt problem, om man nu fick för sig att trots allt envisas med dessa gamla objektiv. Med normalt motljusskydd och skuggning av objektivet vid behov, kan man nog räkna med gott resultat.

Men att fotografera med helmanuellt objektiv är för träligt och begränsat för att det skall vara värt nånting alls. Mina gamla FD objektiv är nu dedicerade till mina gamla FD-kamera hus och analog film. Adaptern kommer kanske användas nån gång, tillsammans med gammalt 400mm, eller sånt, men annars är det moderna objektiv som gäller till min EOS.

Därmed skall du få ett dåligt råd och ett bra.
Det dåliga rådet är att jag, liksom Gunnar, tror du är mest och bäst betjänt av Sony NEX, om du nu tvunget skall använda gamla objektiv. Skaffa isåf för guds skull en med sökare (EVF)! Dvs, 6 eller 7. Nexen's adaptrar slipper optisk korrigering.

Det goda rådet är att strunta i alla dessa ideerna du har om att använda gamla objektiv på moderna systemkameror. Skaffa ett modernt system med moderna objektiv. Använd dina gamla objektiv till gamla kameror och analog film. Det är ingen större skillnad mellan analog foto och använda gamla objektiv. Båda kräver liksom långsamhet, eftertänksamhet, omständlighet och statiskt motiv. Att vara tvungen att även blända ner är ett extra irritationsmoment. Inget fel i det. Det blir liksom sin sorts fotografering och är lärorikt på ett annat sätt. Men dina gamla objektiv behöver inget digitalhus för det. De fungerar bättre med gamla analoga kameror och mekaniska överföringar.

Skall du skaffa digital systemkamera, så gå hela vägen! Skaffa ett helt modernt system. Helst Nikon eller Canon DSLR, så får du optisk sökare och tillgång till många mycket bra objektiv (även till budgetpris) som fungerar perfekt till din kamera. Dessutom finns korrigeringsprofiler för vinjettering, distorsion och kromatisk abberration för dessa objektiv och dina bilder. Överlag: - Det är en helt annan upplevelse.

Dock skall tilläggas en sak: Om det här med bulk och vikt är så viktigt (vilket jag inte tycker - för det mesta...), så är nog m4/3 vägen att gå. Däremot är det ju inte förenligt med tanken på gamla objektiv. Dessa är ju de största, tyngsta och klumpigaste tänkbara. Och hela iden med m4/3 är ju liksom den motsatta, att objektiven blir mycket mindre och lättare. Dessutom fungerar dina gamla objektiv sämre ju mindre sensor du använder. Ju sämre räcker deras upplösning till, och ju mer begränsas bildvinkeln. En normalzoom för m4/3 är liksom t.ex 14-42 mm.

Men riktig kvalitet i m4/3 kostar en hel del. Skall du ha hyfsad sökare och bildkvalitet som kan konkurrera med typ 3000:- instegs DSLR'er, så måste du upp långt högre i pris. Jag har ett m4/3 system också. Men ett billigt. Jag har det för portabilitetens skull, när jag inte gitter släpa på Canon'en. Men eftersom det är billigt, saknar det alltså sökare (och är därför mer irriterande än kul att fota med) och den mindre sensorn kan inte riktigt konkurrera med sin billiga APS-C kollega i Canon'en, helt enkelt pga den mindre storleken (köper du däremot nån av de dyraste Olympus-modellerna så hänger faktiskt sensorn tom. med enklare APS-C sensorer).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.