Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital Kamera 7000 kr bästa möjliga.

Produkter
(logga in för att koppla)

RedeM

Medlem
Hej, planerar att lägga mina sparade pengar på en ny kamera, vilken är den bästa möjliga kamera jag kan få för runt 7 tusen kronor. Viktigt är att det är bra bildskärpa och så pass snabb slutar tid att man kan få skarpa bilder på rörande föremål.
Har tillexempel sätt foton med vatten som flyger i luften fast med ändå stabil bildskärpa, är det möjligt att få något sånthär för de pengarna?

Jag skulle tveklöst köpa D70s som säljs ut med 18-70 objektiv som är en grym kombination. Om du skall fota med extremt snabb slutartid så se till att få rätt ljussättning, för snabba slutartider och små bländaröppningar leder ofta till mörka bilder annars. Se till att fota i RAW också, så kan du kompensera med lite extra ljus i RAW programmet.

Men i princip alla systemkameror har såpass snabba slutartidsmöjligheter att du kan fota vattendroppar.

ok tack :), hmm låt säga att jag ökar prisklassen till max 10 tusen hur mycket längre kommer jag då kameraväg?

För att få vatten skarpt krävs "bara" kort slutartid, det kan du få med en kompaktkamera.

Men systemkameror har ju andra fördelar; bildkvalitet, snabbhet, ergonomi.

Några förslag på systemkameror du kan köpa idag:

Pentax K100D/K10D
Canon 350D/400D
Nikon D40/D50/D70s

Kolla i de olika forumen så finns det massor med trådar där folk hyllar kameror de har och talar illa om kameror de inte har! :D

RedeM skrev:
ok tack :), hmm låt säga att jag ökar prisklassen till max 10 tusen hur mycket längre kommer jag då kameraväg?

Mycket längre med Pentax K10D. Bättre på det mesta och ett pro/semiprobygge, men för att frysa vatten är det lite overkill ;)

Det är en Nikon D70S på tradera Lägg ett bud så kanske du får den under sju tusen,och spendera resten av pengarna på bättre objektiv eller andra tillbehör.När du väl har bestämt vilket system du skall ha är det enkelt att senare byta ut huset,så lägg mera på tillbehören.

Om du inte vill köpa till ett objektiv i efterhand utan komma igång på en gång måste du köpa kitet med 18-70 objektivet.

(Den första länken tror jag)

Sedan beror det väl lite på vad du fotar, om t.ex. fotar mycket natur eller sport kan det kanske vara värt att investera i ett teleobjektiv och om du fotar mycket människor kan det kanske vara bra med en extern blixt som exempel.

D80 med 18-70 går på strax under 11 300kr med frakt.

Jag skulle dock köpt kamera och objektiv för sig, och satsat på Tamron 18-50 2.8.

Håller starkt med inlägget tidigare (David Norberg) som rekommenderar D70s med 18-70 (som är en riktigt bra kit-glugg, ingen anledning att välja bort den framför tredjepartstillverkare!!!) från Cyberphoto plus lite extra tillbehör om du vill lägga gränsen på runt 10.000 kr.

Förslag på tillbehör som gör ofantligt mycket mer för bildkvaliteten än den lilla skillnaden mellan D70 och D80:

# Extern blixt Nikon Speedlight SB-600. Tillräckligt stark för att kunna "studsa" blixten i tak/väggar och få användbara blixtbilder inomhus. Inbyggda blixten duger bara som upplättningsblixt i dagsljus! Med blixten kan du också frysa mkt snabba rörelser, tex vattendroppar å annat :) Nikons blixtsystem ger ju också utan problem möjlighet till trådlös styrning vilket öppnar stora kreativa möjligheter.

# Bra stativ och kulled (tex någon av Manfrottos 055-modeller).

# Bra väska / ryggsäck.

# Extra batteri till kameran. Uppladdningsbara batterier plus laddare till blixten.

Allt detta borde du få för runt 10.000 kr. Då har du ett system som du kan börja utvecklas med!!!

mvh / Matti

Senast ändrad:
matti skrev:

Förslag på tillbehör som gör ofantligt mycket mer för bildkvaliteten än den lilla skillnaden mellan D70 och D80:
mvh / Matti

D80 har en mycket bättre sökare och presterar bättre på högre iso.

Finns säkert fler fördelar.

ANNONS