Annons

Digital Kamera 7000 kr bästa möjliga.

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar :), hehe sitter och väger här mellan Nikon d70s och Canon eos 350d. Läst massa recensioner och jämförelser. Det är två väldigt likvärdiga kameror som kostar lika mycket. Har också kollat på bilder tagna med kamerorna, har märkt att 350d används av en del medlemmar här och det har blivit bra och fina bilder. Av att jämföra bilder på cyberphoto och på lite andra ställen så har jag fått känsla av att Canon eos 350d ger lite, lite skarpare bilder, samt att den värkar ha lite mer kontrastfulla färger. Dock så har Nikon d70s många fördelar, då det gäller tillexempel batteri tiden och lätthanterlig meny och fler filter. Dock har jag inte sätt många här på forumet som använder den. Vad jag i slutändan tror det faller på är hur pass väl kamerorna återger mörka och svåra situationer men har inte hittat några sådana bilder eller sådan information, så jag undrar om det är någon som har en aning eller var jag kan hitta dessa bilder? Och sen undrar jag över de filter som kommer till Nikon, är det sådan form av efterbehandling som likväl kan fixas till i photoshop, eller är det något annat?
Sen angående Canon eos 350ds meny, hur pass komplicerad är den jämfört med Nikonens? Och sist men inte minst det här med färgerna som jag föredrog på Canonen, finns det några inställningar för det på Nikonen så jag kan fixa till den lite gråaktiga tonen den värkar ha? Sorry för alla frågor, har bara svårt att bestämma mig, ögat säger en sak och faktan säger en annan :p

RedeM skrev:
Av att jämföra bilder på cyberphoto och på lite andra ställen så har jag fått känsla av att Canon eos 350d ger lite, lite skarpare bilder, samt att den värkar ha lite mer kontrastfulla färger. Dock så har Nikon d70s många fördelar, då det gäller tillexempel batteri tiden och lätthanterlig meny och fler filter. Dock har jag inte sätt många här på forumet som använder den

Dessa två kameror är nog snudd på oskiljaktliga i bildkvalitet. Bägge går att ställa in så att kontrast, färgmättnad och skärpa kan varieras rejält efter tycke och smak. Möjligen har Canonkameran något lägre brus på riktigt höga ISO men skillnaden är mycket liten. Canon har 8 Mpix mot Nikons 6 Mpix men skillnaden är märkbar endast i teorin samt för "pixelpeepers", ej i praktiskt bruk (jag har haft Nikon D70 samt även EOS 30D som har samma sensor som 350D).

Användarergonomiskt så har Nikon och Canon lite olika "approach". Canon 350D är ganska liten medan Nikon D70 har ett ganska rejält grepp. Till 350D finns dock extra vertikalgrepp att köpa (finns till D70 också men inte orginaltillverkat från Nikon utan tredjepartstillverkat). Du bör känna och klämma på kamerorna för att finna ut vilket du gillar bäst. För att återgå till blixtfotografering så är Nikons hela blixtsystem bättre än Canons. Bättre mätning och kapacitet till trådlös blixt från början utan krusiduller.

Således: Bildkvalitet är inte avgörande i valet mellan dessa två kamerahus!!! Det som bör avgöra är vilken du gillar ergonomiskt och vilket system du tror du kommer vilja växa in i (även där är Canon och Nikon likvärdiga då de är de två "jättarna" på marknaden). Nikon har en liten fördel i deras utmärkta blixtsystem.

På Fotosidan finns ca 2400 ägare av D70/D70s registrerat, du borde lätt kunna hitta bilder tagna med det huset. Av EOS 350D finns ca 3000 ägare (!).

Jag propsar fortfarande för Nikonpaketet (D70 plus kitgluggen 18-70). Mycket därför att detta objektiv är bättre än Canons motsvarande kitglugg. Stabilare byggt, riktigt ultraljudsmotor och riktigt bra optiskt. Optiken är ju också viktigare än själva huset för bildresultatet, så.......;-)

mvh / Matti

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar