Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital fotoram?

Produkter
(logga in för att koppla)

Loungepuppy

Avslutat medlemskap
Hej,

Är lite nyfiken på det Bill-gates-aktiga konceptet att visa foto på LCD-skärm på väggen. Har inte hittat ngt att köpa i Sverige vid en snabb sökning. Ngn som har tips?

http://www.bigeframe.com/ harramar men de är både onödigt stora samt ganska dyra.

Vad tror Ni?
 
Loungepuppy skrev:

http://www.bigeframe.com/ harramar men de är både onödigt stora samt ganska dyra.

Vad tror Ni?

Jag blev själv sugen på att köpa en sån där tavelram (fast lite mindre), men ansåg att det var för dyrt för min börs.

Så i stället så har jag börjat bygga en själv. Projektet består av en gammal laptop som jag har slaktat och monterat bakom en vanlig tavelram. Jag har dock inte installerat något OS ännu. (Tänkte byta ut HD'n mot ett CF kort.)

/Nicke
 

Bilagor

  • datortavla.jpg
    datortavla.jpg
    33.8 KB · Visningar: 438
Nordenskjöld skrev:
Vad ballt! Kan du inte visa lite fler bilder?

Det fins tyvär inte så mycket mer att visa upp. Det enda intressanta är väll i så fall baksidan.

LCD skärmen är limmad mot en paspartou och sedan är "datordelen" fastnajad med ståltråd mot ramen. Mycket enkelt bygge med andra ord.

För att inte lämna trådens "inriktning" helt så kommer här en länkt till andra digitala ramar:
http://www.bizrate.com/buy/products__cat_id--46011,keyword--Digital Picture Frames.html

Jag har inte hittat dom till salu till ett vettigt pris i sverige dock.
 

Bilagor

  • datortavla_baksida.jpg
    datortavla_baksida.jpg
    44.7 KB · Visningar: 393
Det ser ju kanon ut. Har Du slaktat en laptop och satt fast det nödvändigaste bakom ramen bara? Hur blir det med värmeutvecklingen?

Tänker Du Dig att ha ngt enkelt autostartande program som visar bilder så man slipper dra fram tangentbord och mus varje gång man slår på den?

Undrar om inte farsan har en gammal laptop man kan få...

Kul idé. Blir sugen på att prova själv.
 
Loungepuppy skrev:
Det ser ju kanon ut. Har Du slaktat en laptop och satt fast det nödvändigaste bakom ramen bara? Hur blir det med värmeutvecklingen?

Tänker Du Dig att ha ngt enkelt autostartande program som visar bilder så man slipper dra fram tangentbord och mus varje gång man slår på den?

Jepp, jag har slaktat en gammal laptop och monterat det nödvändligaste bakom ramen. Det man måste tänka på är att olika laptops behöver olika tillbehör.. så det beror på laptopen vilka delar man måste "spara".

Eftersom jag kör med en ganska slö laptop så tror jag inte att värmeutvecklingen blir så stor. Och jag har ju dessutom lämnat baksidan öppen så att värmen kan cirkulera bort, så det blir nog inget problem.

Jag tänker köra Win98 "lite", med ett autostartande prog, som jag förmodligen skriver själv. Sedan kan man ju "ladda ner" bilderna från den stationära datorn för själva bildspelet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.