Går du igång så här ambitiöst vid varje mail du får som du inte bett om? Då förstår att du är dödstrött och på uselt humör och längtar efter att få skälla ut någon - typ vem som helst.
Jag har bedrivit ett utnötningskrig med bedragare som utger sig för att komma från Norton och vill allt ifrån uppgradera min licens till deras Anti Virus (trots att jag aldrig använt det) och vad vet jag i en månad nu. De försöker inte ens skriva svenska som man förstår och tror man ska gå på det. Jag blockerar i de fallen bara avsändaradresserna (som varit förvånansvärt många) tills de ger upp och det har de gjort nu.
Att jag ens bemödar mig att bemöta ett drev som detta är att jag tycker man ska akta sig för att hänga ut folk till höger och vänster hur som helst. Den skada man tillfogar andra kanske inte alltid står i proportion till "brottet" om det nu överhuvudtaget handlat om det i detta fall och det finns t.o.m. de som av olika skäl tycker G:s erbjudanden är helt OK utifrån vad man får och betalar.
Det här handlar verkligen om småpengar i sammanhanget. Det gjorde det däremot inte för mig. För en dryg månad sedan fick jag en räkning från Klarna på nära 23 000 spänn som de rotat för någon annans räkning, via min mailadress som någon uppgivit vid inköpet, för att själva slippa betala. Trots att jag hade kontakt med Klarna och redde ut allt då och de lovade att allt var utagerat, så fick jag en ny räkning (denna gång på knappt 22 000) efter jämt en månad. Då lackade även jag till så nu är det polisanmält att Klarna agerat målvakt åt de bedragarna.
Förra gången jag kommenterat en tråd som denna (jag har bara gjort detta 2 ggr), och då var det en kille här på FS som hängde ut en av de få fotohandlare som fortfarande finns i Stockholm Söder (Hornsgatan) då han blivit upprörd å en kvinnas vägar som besök denna fotoaffär.
Lite senare gick jag in till Gert (som jag pratat med tidigare då jag bodde på Söder) och frågade vad som egentligen hänt. Det visade sig då att denna kvinna kommit tillbaka för tredje eller fjärde gången och hade samma klagomål på en framkallning hon gjort av bilder. Gert menade att hon både hade en usel kamera och inte kunde använda den och att labbet han anlitade inte kunde göra underverk med det materialet hur gärna de än ville. Det kunde hon inte ta till sig så allt eskalerade gradvis. Vid tillfället hade kvinnan enligt Gert blivit upprörd och högljudd och hotade med att hon skulle gå till ägarens konkurrenter istället och då önskade Gert henne bättre lycka där och då blev det uppenbarligen ännu värre. Han ville ju faktiskt inte längre ha henne som kund längre och tyckte inte han kom längre i ärendet.
Killen som överhört diskussionen i butiken var väldigt upprörd och skriver på FS för att ta heder och ära av denne Gert men han gjorde som så många ryggradslösa människor som gråter ut på nätet, inget försök att fronta denne Gert på plats vad jag vet. Jag tycker nog att man borde börja där och ha så pass mycket kurage att ta den fajten på plats om man nu är så upprörd. Jag tror dessutom att både han och kunden skulle haft större möjligheter att reda ut detta än genom att skriva en drapa på Fotosidan.
Idag är det väldigt mycket "prinsessan på ärten" beteenden bland många kunder som faktiskt en del på allvar verkar tro att de är Guds gåva till handlarna. och att det är någon form av mänsklig rättighet att få handla just i en viss handlares butik oavsett hur man beter sig som kund. En handlare är faktiskt i sin fulla rätt att avvisa kunder som han tycker beter sig illa. Det är ingen mänsklig rättighet att få handla vare sig i Gerts butik eller någon annan om man inte kan uppföra sig på ett vettigt sätt. Man har dock alltid rätt att klaga och man kan självfallet gå till Allmänna Reklamationsnämnden men att hänga ut enskilda namngiva personer på nätet är nog inte vidare konstruktivt eller fruktbart om man verkligen vill lösa konflikten det handlar om. Jag tycker också det är en väldig skillnad att ta en fight med ett anonymt multimiljardföretag företag som Klarna när de inte sköter sig än att försöka sänka någon medvetet som driver ett litet enmansbolag. Jag tycker inte sånt är schysst.