Lasseman2
Aktiv medlem
Har haft en del problem med icke kalibrerad utrustning där jag nu åtgärdat problemet med hjälp av Focal. + 2 i 24 mm läget.
Gjort de nödvändiga justeringarna på några objektiv i min ägo och det har blivit bättre.
Jag fotar landskap i Raw med Canon 6D och Canon EF 24-105.
Om jag har förstått det hela rätt så är "diffraktion" en sak som "förstör" skärpan. Googlade lite på och läste lite grann av det som skrivits och att i detta speciella fall med 24-105 bör man ej använda bländare som är mindre än 11:a just på grund av detta fenomen.
Det fanns en annan benämning som beräknas i kameran DLA, Diffraction Limited Aperture och i detta fall skulle det ligga på 10,2 ungefär.
Betyder detta att kameran är det som sätter begränsningen med sina 10,2 eller hur ska jag tolka det? Har det med varann att göra?
Jag har följt den enkla regeln om att sätta fokus 1/3 del in i scenen, problemet med detta inser jag då jag inte vet hur lång scenen är.
Skickar ett exempel på mitt problem. En thumb och en cropp i 100%
F11 24 mm och fokus som sagt var ca 1/3 del in i bilden.
Helt obehandlat från Raw rätt ut till skärmdumpar.
Hur mycket kan påverkas av +2 på objektivet i detta fall?
Om jag skulle lägga mig på bländare 6,7 - 9 skulle det då bli bättre?
Gjort de nödvändiga justeringarna på några objektiv i min ägo och det har blivit bättre.
Jag fotar landskap i Raw med Canon 6D och Canon EF 24-105.
Om jag har förstått det hela rätt så är "diffraktion" en sak som "förstör" skärpan. Googlade lite på och läste lite grann av det som skrivits och att i detta speciella fall med 24-105 bör man ej använda bländare som är mindre än 11:a just på grund av detta fenomen.
Det fanns en annan benämning som beräknas i kameran DLA, Diffraction Limited Aperture och i detta fall skulle det ligga på 10,2 ungefär.
Betyder detta att kameran är det som sätter begränsningen med sina 10,2 eller hur ska jag tolka det? Har det med varann att göra?
Jag har följt den enkla regeln om att sätta fokus 1/3 del in i scenen, problemet med detta inser jag då jag inte vet hur lång scenen är.
Skickar ett exempel på mitt problem. En thumb och en cropp i 100%
F11 24 mm och fokus som sagt var ca 1/3 del in i bilden.
Helt obehandlat från Raw rätt ut till skärmdumpar.
Hur mycket kan påverkas av +2 på objektivet i detta fall?
Om jag skulle lägga mig på bländare 6,7 - 9 skulle det då bli bättre?