Wolfgang
Aktiv medlem
Väskan i kittet är onödig dyr, kr 995,-.
Man kan köpa en aluminimväska i handeln som kostar ca 250,- och klär den inuti med mjukt material. Det finns mörk skummgummi som inte smular.
Men vill Du ha 70-120 zoomen, så gör kittets pris att Du får originalväskan på köpet, om Du jämför med att köpa projektorhus, zoom och väskan i separata delar.
Det fasta 90mm-objektivet Colorplan tillhör det bästa på marknaden. Det är superskarpt, i proffsklass, och har en mycket bra färgåtergivning.
Det separata priset för Colorplan 90mm är
kr 1495,-. Zoomen kostar separat endast kr 1895,-vilket gör mig misstänksam.
Zoomar är alltid sämre i skärpan än fasta objektiv. Men hur mycket i detta fall, det vet jag inte.
Skärpan är ju så viktig för ett projektorobjektiv. Tänk att ett pyttelitet 24x36mm-dia skall kunna förstoras till 1,50 meter! Ibland även större.
Men zoomen är smidig, om Du måste vara flexibel när det gäller avståndet till duken - om Du visar oftar utanför hemmet.
Inställd på 120 mm kan Du backa med projektorn, när Du skall visa bilder för större grupper. Inställningen på 70mm gör att Du kan vara relativt när utan att tappa bildstorlek på duken.
Här några mått:
Med en duk som är 150 cm bred får Du följande:
70mm inställning = 3 meter från duken
90mm = 4 meter från duken
120mm = 5 meter från duken
Med duk som är 200 cm bred får Du följande:
70mm inställning = 4 meter från duken
90mm = 5 meter från duken
120mm = 7 meter från duken
För hemmabruk klarar Du Dig fint med endast
90 mm och en billig aluminumväska för kr 250,-.
Och så får Du en gudomlig skärpe- och färgåtergivning.
Man kan köpa en aluminimväska i handeln som kostar ca 250,- och klär den inuti med mjukt material. Det finns mörk skummgummi som inte smular.
Men vill Du ha 70-120 zoomen, så gör kittets pris att Du får originalväskan på köpet, om Du jämför med att köpa projektorhus, zoom och väskan i separata delar.
Det fasta 90mm-objektivet Colorplan tillhör det bästa på marknaden. Det är superskarpt, i proffsklass, och har en mycket bra färgåtergivning.
Det separata priset för Colorplan 90mm är
kr 1495,-. Zoomen kostar separat endast kr 1895,-vilket gör mig misstänksam.
Zoomar är alltid sämre i skärpan än fasta objektiv. Men hur mycket i detta fall, det vet jag inte.
Skärpan är ju så viktig för ett projektorobjektiv. Tänk att ett pyttelitet 24x36mm-dia skall kunna förstoras till 1,50 meter! Ibland även större.
Men zoomen är smidig, om Du måste vara flexibel när det gäller avståndet till duken - om Du visar oftar utanför hemmet.
Inställd på 120 mm kan Du backa med projektorn, när Du skall visa bilder för större grupper. Inställningen på 70mm gör att Du kan vara relativt när utan att tappa bildstorlek på duken.
Här några mått:
Med en duk som är 150 cm bred får Du följande:
70mm inställning = 3 meter från duken
90mm = 4 meter från duken
120mm = 5 meter från duken
Med duk som är 200 cm bred får Du följande:
70mm inställning = 4 meter från duken
90mm = 5 meter från duken
120mm = 7 meter från duken
För hemmabruk klarar Du Dig fint med endast
90 mm och en billig aluminumväska för kr 250,-.
Och så får Du en gudomlig skärpe- och färgåtergivning.