Advertisement

Annons

Diaprojektor

Produkter
(logga in för att koppla)
Väskan i kittet är onödig dyr, kr 995,-.
Man kan köpa en aluminimväska i handeln som kostar ca 250,- och klär den inuti med mjukt material. Det finns mörk skummgummi som inte smular.
Men vill Du ha 70-120 zoomen, så gör kittets pris att Du får originalväskan på köpet, om Du jämför med att köpa projektorhus, zoom och väskan i separata delar.
Det fasta 90mm-objektivet Colorplan tillhör det bästa på marknaden. Det är superskarpt, i proffsklass, och har en mycket bra färgåtergivning.
Det separata priset för Colorplan 90mm är
kr 1495,-. Zoomen kostar separat endast kr 1895,-vilket gör mig misstänksam.
Zoomar är alltid sämre i skärpan än fasta objektiv. Men hur mycket i detta fall, det vet jag inte.
Skärpan är ju så viktig för ett projektorobjektiv. Tänk att ett pyttelitet 24x36mm-dia skall kunna förstoras till 1,50 meter! Ibland även större.
Men zoomen är smidig, om Du måste vara flexibel när det gäller avståndet till duken - om Du visar oftar utanför hemmet.
Inställd på 120 mm kan Du backa med projektorn, när Du skall visa bilder för större grupper. Inställningen på 70mm gör att Du kan vara relativt när utan att tappa bildstorlek på duken.

Här några mått:
Med en duk som är 150 cm bred får Du följande:
70mm inställning = 3 meter från duken
90mm = 4 meter från duken
120mm = 5 meter från duken

Med duk som är 200 cm bred får Du följande:
70mm inställning = 4 meter från duken
90mm = 5 meter från duken
120mm = 7 meter från duken

För hemmabruk klarar Du Dig fint med endast
90 mm och en billig aluminumväska för kr 250,-.
Och så får Du en gudomlig skärpe- och färgåtergivning.
 
Var finns sådant icke-smulande skumgummi att köpa? Jag tror faktiskt att jag har en sådan där aluminiumväska liggandes som normalt används för verktyg.

Du menar att man köper ett block skumgummi och sedan skär ut en form med vasst rakblad antar jag?
 
Claes Ohlsson här i Malmö har gråa plattor av skummgummi som är fastare än vanlig sådan, just för att klä hårda väskor.
Av samma typ som liggunderlägg som man sover på med sovsäck. Det skall också fungera med ett liggunderlägg som man kan skära till och klistra in i väskan. Det är visserligen något tunnare än plattorna, men räcker säckert bra.
Tala gärna om vilket objektiv Du har köpt.
 
Sedan efter du klätt den i skumgummi, ta något luddfritt tyg och drapera innuti väskan ovanpå skumgummit.
 
Eje skrev:
Duken som Scandinavian Photo har är inte den som det står om i deras beskrivning!

Den blå duken har utgått ur sortimentet eftersom Focus inte längre gör några dukar. Euroscreen är tillverkaren och duken är mattvit 180x180, precis som Euroscreens dyrare variant. Det enda som skiljer dem åt är att stativet är en budgetvariant. Tyvärr så ger den matta ytan en gulaktig bild med väldigt dålig ljusstyrka.

Den blå proffsduken som Focus tillverkade var annars väldigt bra, men kunde lätt få horisontala veck.

Idag kom ljusbord, lupp och DUKEN...

Precis som Eje skrev så fick jag snopet en Euroscreen istället för Focus som jag beställt. Man tycker att de borde meddela det innan de skickar ut duken. Enligt Eje verkar Focus-duken betydligt bättre än Euroscreen. Stativet till Euroscreen är verkligen budget. Lite aluminumskenor som de fått till som tre ben till ett stativ... Dessutom fanns det lite bucklor o plåten (skalet) runt duken och på stativbenen som uppkommit vid transport. Iofs var duken hel, vilket är det viktigaste.

Vad ska man göra? Ska man återlämna duken, klaga på bucklorna, få en ny fast hel, titta på annat märke (vilket i så fall i liknande prisklass)? Jag har ju ingen projektor eftersom den inte kommit ännu, så jag kan inte titta och avgöra. Wolfgang, har du några åsikter? Du är ju nöjd med din Euroscreen. Tror du att det är samma duk/kvalité på den som jag har jämfört med din? Eller ska jag vara nöjd med duken jag fått (trots buckor i plåt/stativ)

Wolfgang: tack för alla tips gällande objektiv, skumgummi m.m. Förresten, så kör jag nog på 90/2.5 som du lovordar så väl =)

Peter W.: Luddfritt tyg låter vettigt. Att drapera skumgummit, är det att limma fast det, eller finns det lämpligare metoder? Är fleece ett lämpligt luddfritt material?


Är man ny på ett område (i detta fall diaprojektion) så har man många frågor...
 
Jag är inte jättehemma på tyger, men en del äldre linsetuir brukav vara fodrade eller draperade med nåt sammetsliknande tyg, annars har jag sett nåt som liknar siden i vissa väskor, troligen syntetiskt. Lättast är nog att fråga i en tyghandel.
Limma eller helt enkelt bara sy till lite så att du får en form som följer skumgummit och låta tyget ligga runt skumgummibiten borde funka.
 
Jag ringde och påpekade vad som hade hänt och fick alternativet att antingen skicka tillbaka duken och få pengarna tillbaka, eller få en ny duk (med risken att få en skadad duk) och som tredje alternativ kunde jag få reducerat pris.

Scandinavian Photo vet verkligen vad BRA kundvård är för något.

Jag valde att ta det reducerade priset och behöll duken, som alltså är en Euroscreen. Jag har inget att jämföra med, men tycker att den funkar helt OK.

Enligt Scandinavian är det tyvärr så att dukarna (tyvärr) inte behandlas så väl av transportföretagen, i mitt fall Posten, så risken att få någon skada är inte alls osannolik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.