Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaprojektor till 645?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Jag anar att svaret är nej, men finns det diaprojektorer för 645formatet? Om inte, går det att visa 645 i 6x6 projektorer med någon sorts mask?

Niklas

Det går alledes utmärkt med 645 dior i 6x6 apparat, ramarna har samma yttermått.
//Erik

Just precis. Diaramar för 6x4,5-formatet har ju redan en inbyggd metallmask. Yttermåttet på ramen är 7x7, precis som för ramade 6x6-dior.

nicke47 skrev:
Med eller utan glas i ramarna.

-- Nicke
Med glas, buktningen kan bli ganska rejäl annars.
Ja, Scandinavian har de ramarna (GePe). Men de är inga konstiga och ovanliga saker. Min vanlige fotohandlare har dem alltid hemma.
Projektorn måste vara för 6x6formatet .....hur skulle du annars göra med stående bilder???
Us

En annan fråga ang. 6x6-projektorer.

Finns det idag någon ny sådan projektor för ett rimligt pris (typ 5-7000), hasselbladaren känns för mig "lite" dyr...

Har sökt begagnat men under några veckor bara stött på en för en rimlig summa, en gammal Kindermann på Tradera. Det följde bara med ett magasin till den så man funderar ju på om det idag går att få tag på sådana (magasin alltså)?

Inga bekymmer att få tag på magasin till en Kindermann. M E N!!!! du behöver inte så många. 3 -4 stycken är fullt tillräckligt:
Du skall inte förvara 6 x 6-bilderna i magasinen som man gör ofta med småbild. 6x6 har man i "tipplådor" med lock. Där står de i spår, när magasinet skall visas tar man av locket, lågger magasinet över bilderna och vänder paketet upp och ned.
Magasinen kommer i pappkartong och kostar runt 100 - 120 SKR. Tipplådan som är dammsäker och i plast kostar runt 20 SKR. En tipplåda rymmer liksom magasinet 30 bilder. Kindermann-projektorn tillverkas vad jag vet fortfarande. Heter något i stil med T66. Uttag och elektronik för bildspel finns.
Us

Njaaa.....den där var nog i äldsta laget.
25 år - då hade den nog ingen modern belysning utan den gamla sorten med alldeles för låg Kelvingradtemperatur. Visserligen smickrande för bilderna, allt ser ut som det är taget med varmtonsfilter men tröttsamt i längden.
Dessutom ingen fjärrkontroll och ingen skärpeinställning utöver att skruva direkt på objektivet.
För det mesta är jag tämligen kallsinnig till moderna påfund (autofocus och "bildprogram i kameror o.s.v.) men att visa bilder stående invid projektorn är ingen höjdare. Liiiite hjälpmedel är bra ibland......;-)).
Us

ANNONS