Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafilmer, Fuji - vad är skillnaden?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse B

Aktiv medlem
Jag tänkte ni kunde hjälpa mig med lite aktuella tester eller åsikter kring Fujis diafilmer.

Tänkte främst på skillnader mellan de olika serierna:

– Provia 100F
– Sensia 100
– Velvia 100 och
– Velvia 100F samt
– Velvia 50

Ha de/LB
 
Lasse B skrev:
Jag tänkte ni kunde hjälpa mig med lite aktuella tester eller åsikter kring Fujis diafilmer.

Tänkte främst på skillnader mellan de olika serierna:

– Provia 100F
– Sensia 100
– Velvia 100 och
– Velvia 100F samt
– Velvia 50

Ha de/LB

Hmm, det där med att ge råd om film är lika svårt som att ge råd om gardiner. Det är ju väldigt subjektivt och inte minst väldigt beroende på situation.

Men kort sammanfattat så skulle jag säga:
Velvia är kontrastrik, mycket färmättad film, utmärkt för naturfoto. Inget du vill leka med i direktsol dock. Man fräter lätt ut den eller sotar igen skoggorna.


Provia 100F, känns som en yngre syster till Velvia som vill gärna vara det men ändå inte är det. Den är ett steg snabbare men väldigt finkornig ändå. Tämligen färgmättad.

Sensia känns som Provia made in Taiwan. Den är urvattnad och inget spännande alls.

Velvia 100 och 100F har jag inte testat, men jag har läst en del recensioner som säger att den knappt påminner om Velvia 50.


Själv är jag frälst i Velvia.

Vilken film som hamnar i kameran beror naturligtvis på vad jag ska plåta. Velvia använder man knappast för något man vill ha så neutrala färger som möjligt.
 
Tycker det är en i det närmaste linjär ökning av färg och kontrast från den dämpade Sensia 100 till den dopade Velvia 50 där Provia 100F och Velvia 100F intar mellankategoierna. Nya Velvia 100 har jag inte testat än, men den är ju ämnad som ersättare till Velvia 50.

Vilken film man sedan använder är en ren smaksak och varierar efter motiv.
 
Några av mina erfarenheter kommer här:

Velvia 50: Hög färgmättnad, hög kontrast, väldigt skarp, inte helt naturtrogna färger. Bra film för natur. En svår film att använda för den som inte är van vid diafilm.

Velvia 100F: Jämfört med Velvia 50 är den inte fullt lika mättad i färgerna, inte lika hög kontrast, inte riktigt lika skarp. Även om Velvia 100F är "snällare" än Velvia 50, så är den ändå ingen vardagsfilm. Färgerna är lite mer naturtrogna, vilket gör att den passar bättre att fotografera människor med än vad 50:an gör. Men det är ingen optimal film för det ändamålet. Rekommenderas främst som naturfilm. Fördelen gentemot Velvia 50 är bla att den är dubbelt så snabb.

Provia 100F: En allroundfilm som kanske främst ändå är populär bland natur- och wildlifefotografer. Skarp, snällare i kontrasten än "Velviorna", inte alls lika mättade färger. Många anser att den är ganska korrekt i färgåtergivningen. Själv anser jag den dra ganska mycket åt det grå hållet.

Sensia 100: Relativt lik Provia 100F när det gäller färgmättnad. Dock inte riktigt lika skarp och har kanske en aning större exponeringsomfång. Detta är en film som passar som allroundfilm; dvs för människor, djur, på resa etc. Dessutom betydligt billigare än de andra ovanstående filmerna.

Alla filmerna har dessutom väldigt fint korn.

Velvia 100 har jag inte testat. Det är vad jag förstår en film för den japanska marknaden.



Mvh
Jonas
 
Senast ändrad:
Några snabba kommentarer bara:
Velvia 50 kommer försvinna ur sortimentet vid årsskiftet. Velvia 100 ska ersätta den och finns i butikerna nu. Någon liten skillnad är det, men i det stora hela är 100 nästan precis likadan som 50an fast ett steg snabbare.

Sensia 100 är en konsument allround-film. Typ Superia, fast en dia. Inte speciellt skarp, inte speciellt finkornig, inte speciellt kontrastrik, inte speciellt mycket färger.

Du har glömt Astia, som är en klassisk "porträttdia".

Själv plåtar jag nästan bara Provia 100F, och plockar fram Velvia 50 när jag vill ha skruv i färgerna.

/Henri
 
Jag skulle vilja slå ett slag.....

....för AGFAS diafilmer.

De har 2 serier:

Agfa RSX 50 och 100,

Agfa CT Precisia 100.

RSX är underbart neutral och finkornig.Särskilt ISO 50.Den har bra färger, klara och starka, men utan att överdriva. Den passar till det mesta, men kan inte jämföras med ex Velvia i färger.RSX kan vara "bökig" att få tag på i sverige, men jag beställer den i ISO 50 i tyskland (technic direkt) och då kostar den ca 37 kr/styck inkl frakt.

Agfa CT 100 och 200
Detta är agfas "konsument dia" och kostar ca 25 -30 kr per styck i Sverige. Den är "helt okej" och kan köpas "snorbilligt" hos www.photax.se under namnet "novachrome".Det är en bra film för den som vill syssla med dia, men inte vill lägga 80 kr för en rulle.


Och nu får någon annan berätta om KODAK´s diafilmer.....
 
PS. RSX 50 har försvunnit ur Agfas sortiment och kommer försvinna ur butikerna när lagret tagit slut.

/Henri
 
Astia duger bra till natur med tycker jag, den har en mycket mildare kontrast. I kvälls/morgonljus ger Fujifilmerna ett rätt ordentligt magentastick (samma med Fuji:s negativa filmer), Kodak 100VS är annars bra för den sortens ljus. 100VS i dagsljus har ju om möjligt ännu högre färgmättnad än Velvia, men gillar man pastell så...
 
Brejdol skrev:
Astia duger bra till natur med tycker jag, den har en mycket mildare kontrast. I kvälls/morgonljus ger Fujifilmerna ett rätt ordentligt magentastick (samma med Fuji:s negativa filmer), Kodak 100VS är annars bra för den sortens ljus. 100VS i dagsljus har ju om möjligt ännu högre färgmättnad än Velvia, men gillar man pastell så...

Jag testade en halv rulle Astia 100F ruta för ruta mot Sensia 100. Kunde inte för mitt liv se någon som helst skillnad ens med lupp. Utsatte en diafotande kompis för blindtest. Han bommade.

I fjällen kör jag lika delar Velvia och Kodak VS/Extra Color. Älskar Velvia till vegetation och kvällsljus medan kodakfilmerna lyfter upp is, snö, moln, dimma och mörkt berg kolossalt bra. Nog känns det som så att Fuji går mot rött och Kodak mot blått.
 
Av de nämnda Fujifilmerna i tråden har jag bara erfarenhet av Sensia. (Möjligen också Provia.) Sensiafilmen upplever jag som rödstickig, alltså inte särskilt positivt.
Är jag ensam om det?
 
Jösses – vad mycket och snabba svar – tack!

Har jag förstått rätt(?):

– Provia är en bättre film; modernare, finare, mer kontrast, färg och dyrare.
– Sensia en billigare film med lite mindre av det mesta
– Velvia F ger ännu mer färger (och mindre av något som jag inte förstått ännu)
– Velvia (utan F) är en modernare variant eller en version för Japan.

---
Jag har inte »glömt« verken Astia (porträtt, Fuji), Agfa eller Kodak. Jag ville bara göra en avgränsning för att bättre förstå Fuji.
 
Lasse B skrev:

– Velvia F ger ännu mer färger (och mindre av något som jag inte förstått ännu)
– Velvia (utan F) är en modernare variant eller en version för Japan.

Mer kontrast ger mindre omfång.

Velvia utan F är INTE en modernare variant, Velvia 50 var först, sen kom Velvia 100F (som var egentligen en Provia med ännu mer färg). Nu ska Fuji fasa ut 50an med en ny variant, som ska vara likadan fast ett steg snabbare, dvs Velvia 100.

Det snåriga i dethär är att Velvia 100 har funnits i Japan ett bra tag. Sen har dom dessutom en TILL "Velvia-variant" som heter Fortia (som i sin tur finns som 50 och SP).

Mer info finns här:
http://www.kenrockwell.com/tech/velvia100f.htm
Här om skriver Rockwell om Fortia:
http://www.kenrockwell.com/fuji/fortia.htm

/Henri
 
Re: Re: Jag skulle vilja slå ett slag.....

Jorek skrev:
Finns inte RSX i 200 också, eller har jag drömt det?

Det stämmer, den finns(/fanns?) i 200 också.

Agfa har lite bekymmer just nu så det är lite frågetecken här och där ang. vilka filmer som dom kommer fortsätta med.

/Henri
 
Nu har jag varit och tittat på lite olika resultat av främst Provia och Velvia. Inget föll på läppen!

Det blir Kodakchrome 64 – igen!

Tack igen för alla svar och all kunskap!

Ha de/LB
 
eatfrog skrev:
..Kodachrome kommer nog försvinna riktigt riktigt snart... /Henri
Men inte försvunna ännu! Och det är idag jag tar bilderna. Kodak säger att man kommer att sluta med Kodachrome 64 inom fem år. Det är ju ett ljusår i dessa sammanhang.

Ur ett helt annat perspektiv är det märkligt hur man (jag) vänjer sig vid en film och dess egenskaper. Det är det man (jag) vill tillbaka till. Det är lätt att ta bilderna; färgerna blir det jag tänkt och detsamma med kontrast etc.

Det är nästan som om utrustningen vant sig den me´!
 
Sensia 100 är en jättebra film och den är billig oxå.
Den är inte sämre än Provia 100F tycker jag och den funkar på olika motiv.
Var min mäst använda film på 90 talet och tänker använda den mera i framtiden äfter att ha provad de dyrarer fuji filmer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.