Ser i din profil att du använder en Dynax 4:a..vilken jag har för mig har en spotmätare inbyggd. För att mäta ljuset selektivt ställer man kameran på spotmätning och i manuellt läge.
Om du tittar i sökaren så ser du förhoppningsvis en liten ring i mitten. Man kan säga att den cirkeln ungefär motsvarar storleken på den inbyggda spotmätaren. Det är denna cirkel du ska rikta mot den motivdel du vill mäta ljuset på. För att mäta ljuset trycker man in en speciell spotmätningsknapp (läs i manualen).
I sökarens nedre del ser du också en skala med en hel del vertikala streck. Denna skala måste man ha koll på när man använder spotmätaren. Med hjälp av denna kan du placera motivdelarna i olika toner, dvs medelton, ljusare än medelton eller mörkare än medelton. Mitt på skalan motsvarar medelton medan allt över mitten (till höger om skalan) är ljusare än medelton och allt under mitten (till vänster om skalan) är mörkare än medelton.
Mäter du ljuset på en medeltonad motivdel (tex en grå sten) ställer du in kamerans slutartid och bländare så att tonvärdet placeras mitt på skalan. Bilden kommer då bli rätt exponerad så länge det inte är alltför stora kontraster i motivet. Om det är stora kontraster kan det hända att ljusa delar blir för ljusa så att de blir utfrätta och mörka motivdelar för mörka så att de blir igensotade.
Mäter du ljuset på tex ett solbelyst snöområde måste du placera tonvärdet över skalans mitt. Då blir snön vit och inte grå. Övriga toner i motivet faller sedan på plats av sig själv. Om det är stora kontraster i motivet kan vissa motivdelar dock bli alldeles för mörka så att de blir igensotade. Det är på detta sätt en kreativ fotograf gör siluettbilder.
Mäter du däremot mot en svart tröja kan du inte placera tonvärdet på samma "nivå" som vid mätningen av snön. Då skulle nämligen den svarta tröjan bli alldeles för ljus, dvs överexponerad. Här placerar du istället tonvärdet under skalans mitt. På så sätt har du kontroll på hur mörka de mörkaste delarna i bilden kommer att bli. Är kontrasterna stora finns dock risken att de ljusa partierna i motivet blir utfrätta. Men här finns det som tur är speciella filter som gör att man kan tona ned tex en för ljus himmel för att erhålla teckning även där.
Om snön kommer att bli exponerad rätt i ditt exempel med personen i ett snölandskap är inte säkert. Om du gör en mätning av ljuset i personens ansikte (och placerar ansiktet i önskad ton) kan det hända att snön blir för ljus. Hur pass ljus eller mörk snön blir beror på i vilken ton du har placerat ansiktet. Om du däremot mäter mot snön och placerar denna i rätt tonvärde så finns risken att personen blir för mörk. Knepigt, eller hur? Och vad gör man då?
Det bästa är då att mäta de ljusaste delarna i snön och sedan ställa in kameran så att dessa ljusa delar av motivet inte blir för ljusa, dvs utfrätta. Därefter gör man en ny mätning i personens ansikte för att kontrollera att det inte blir för mörkt. Om det visar sig att ansiktet kan komma att bli för mörkt får man ta till upplättningsblixt. På så sätt får man en korrekt exponerad bild där alla tonvärden "får plats" på filmen.
Hoppas att ovanstående gör att det klarnar något. Ibland finns dock risken att det blir ännu rörigare ju mer man får veta. Trots allt kan du använda kamerans exponeringsautomatik i många fall. Men just vid svåra ljussituationer kan det vara värt att veta hur man använder den inbyggda spotmätaren. Men det kräver träning och en del misslyckade bilder innan man får kläm på det här med selektiv ljusmätning. Och så här när man försöker beskriva det i text låter det mycket krångligare än vad det egentligen är. Det ger sig med tiden! :=)