Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diabilder till digital

Produkter
(logga in för att koppla)

cagn

Medlem
Har letat igenom min pappas gamla diabilder och jag skulle vilja ha ett eget album med dessa gamla bilder. Tanken slog mig att jag kanske kunde köra igång den gamla projektorn och sedan fota med min digitalkamera på den projeserade bilden.

Vilket blir bäst och jag vill ha så bra upplösning och skärpa som möjlig. När jag testade så blev det inte så himla bra då jag hade lite bråttom samt att alla bilderna blev snea.

Tänkte göra om detta med att fota på duken. Tänkte då fråga som någon har tips som jag kan ta del av. Ska det vara mörkt i rummet? Ska jag ha utlösare?, stativ? Kanske köra med remote capture direkt till datorn ( det program som följde med 300d´n) Ja vad som kan vara bra...
Är tacksam för allt.. / Calle

Även jag skulle rekommendera en diascanner. Hade själv frågor om Minolta Dimâge Scan Dual IV för ett tag sedan eftersom jag har tänkt att scanna in min pappas gamla diabilder. Verkar vara en bra scanner men man får tänka på att glasade tremillimetersramar måste monteras om innan scanning, det kan bli ganka mycket arbete om det är många bilder.

Minolta Dimâge Scan Dual IV finns för 3270 inklusive frakt om du beställer den från www.technikdirekt.de.

Länk till tråden om du vill läsa mer:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=23541

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar