Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia till CD ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
Vet nogon var man kan låta skanna inn dior utan att vänta i två veckor här i Göteborg eller via post till rymligt pris oxå?

Jag är också intresserad av att hitta något bra ställe där man kan få sina Dia scannade.

Nu kanske den syns bland alla 20D kommentarer...

mvh
Johan Pettersson

De flesta fotolabb/butiker som har ett Frontierlabb borde kunna styra upp det. Det är dock jäkla skitsvårt att få till det bra på ett Frontier, men det går.

Mitt tips: Köp en beggad minolta scan dual nånting å fixa det själv. Börjar dyka upp för en tusing nu när alla har digitala ljuslådor.

jimh skrev:
Bra när det gäller kvalitet, dåligt när det gäller hastighet.

Tack!
Vad kan man förvänta sig för hastigheter på en 2:a jämfört med en 4:a? Finns det några specifikationer där man ser skillnaderna i hastighet på ett inscannat negativ/dia mellan de olika versionerna?

Ren skanningstid är kanske det dubbla för en tvåa jämfört med en trea. Men det är inte det som tar den mesta tiden, det är det eviga (onödiga) matandet med släden fram och tillbaka. Slädtransporten på SD2 är säkert en fjärdedel så snabb som på SD3. Och dessutom är programvaran så illa skriven så att den håller på och matar onödigt långa sträckor hela tiden.

Med SD2 är det motiverat att köra Vuescan eftersom det är intelligentare med filmtransporten. Med SD3 föredrar jag originalprogramvaran.

Ja, vad är ni villig att betala/dia? Jag kan skanna in upp till 4000ppi, 24x36. Frakt får ni stå för själva. Dia ska lev. i glaslösa ramar. En scanning tar närmare 5 min, men du får ett exelent resultat! Leveraras åter på Cd. 6 bilder/Cd = < 700 Mb.
Bertil

Får jag ett bud!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar