Annons

DIA ramar

Produkter
(logga in för att koppla)

jazzanova

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis kommit hem från en lång resa och har en påse full med dia film. Jag undrar om nån har tips på bra dia ramar?? Utan glas kanske jag ska säga.

Tack för alla tips.

Välkommen hem!

Själv kör jag uteslutande med Gepe:s ramar. oftast deras 3mm. Lättanvänd och smidig och relativt billig.

Jag e ganska ny med ramar till dia. Vad e det för skillnad på ramar med resp, utan metallmask??
Vilket föredrar ni?

Jag kör GP 2mm med metallmask.

Metallmasken verkar kunna hålla bilden lite planare. Ska du scanna brukar vissa hållare ha problem med 3mm ramar, 2mm gäller då.

GePe 3 mm kvadratisk

Jag har hittills inte lyckats montera GePe:s 3 mm glaslösa diaramar så att jag får en kvadratisk bild på 24 x 24 mm.
Är det någon som vet om det går, eller var har Ni för 3 mm glaslösa ramar i sådana fall ?

Jag kör med Gepe´s special-diaramar nr 7012. Dessa är glaslösa, har metallmask och är 2mm tjocka. De har också fullstor öppning för ett 24x36 dia, vilket gör att man kan få med hela bilden vid scanning.

jazzanova skrev:
Hej!

Jag har precis kommit hem från en lång resa och har en påse full med dia film. Jag undrar om nån har tips på bra dia ramar?? Utan glas kanske jag ska säga.

Hur har du tänkt använda/spara bilderna?

Normalt sparas de i fickor och sätts i magasin för visning.

Jag förvarar de i magasinen. Det gör att packningstätehen blir intressant. Jag har valt CS med 200 ramar i var låda.

Ska man tävla och är riktigt rädd om bilden bör man sätta över den i en glasad ram innan man skickar iväg den. Däremot bör man aldrig förvara diabilder i glasade ramar pga fukt som senare ger mögel.

Jag kör med vanliga 2mm utan metallmask. Provade med metallmask men tyckte de var riktigt jobbiga att montera bilderna i.

För att få kvadratiskt utsnitt brukar jag tvinga ihop ramarna med den ena roterad 90 grader. De verkar dock ej avsedda för detta men det går hjälpligt.

Vore mycket intressant ifall det fanns alternativa ramar eller masker för t.ex. kvadratiska utsnitt samt lite panormabeskärning.

danneman skrev:
Vore mycket intressant ifall det fanns alternativa ramar eller masker för t.ex. kvadratiska utsnitt samt lite panormabeskärning.
Har för mig att det finns ramar med metallmasker som går att skjuta fram & tillbaka. Sen finns det hederlig sax/tunn kartong/tejp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar