Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dia på papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag undrar lite om dior..
Kan man få bilderna på papper?
På vilket sätt är dia bättre än vanlig färgfilm?
Använder proffs mest dia om de kör analogt?
Kan man lämna in dior för "cross"-framkallning var som helst?

Helt enkelt, varför ska man använda dia?

/Danne
 
En stor anledning till att proffs kör dia är av gammal vana och att reprofirmor och tryckerier vet hur de ska hantera dia. Det är lätt att se om trycket stämmer överrens med diat.

Nackdelen med dia är dess begränsade tonomfång. Alltså förmågan att både fånga ljusa och mörka delar. I en studio är inte detta ett problem då man kan kontrollera motivets kontrast med ljussättningen.

Många amatörer tilltalas av dia för att det är enkelt och kan bli snyggt med den överdrivna kontrasten.

Jag gillar negativ färgfilm bäst eftersom då kan man avbilda motiv mer naturtroget och man har större kontroll av bilden i efterhand.

Oavsett om du fotograferar negativ eller dia så kan du skanna filmerna och fixa till dem i datorn. Men alla skannrar klarar inte av att återge allt i ett dia eftersom ett dia har så hög kontrast.

Att fotografera dia är en upplevelse. De kraftiga färgerna är fantastiska.
 
Oj tack för det snabba svaret.

Det är just kontraster och mustiga färger jag är ute efter..
Det är bara frågan om de går o få på papper som jag är lite rädd för.. det är ju liksom inget roligt att bara sitta titta på pyttesmå monterade dior mot ett fönster..
Jag har ju tyvärr ingen scanner heller..
 
Kan man få bilderna på papper?
1. Diat exponeras på ett positivt papper, som t ex Cibachrome.
2. Diat dupliceras på ett negativ som sedan exponeras på ett negativpapper, på vanligt sätt
3. Diat skannas och sänds ut som en digitalbild i ett digitalbild, som vilken annan bild som helst som framkallas från digital bildfil.


På vilket sätt är dia bättre än vanlig färgfilm?
-Om detta tvistar de lärde. Fördelen är man lätt ser vad de föreställer, de kan projeceras på väggen, de är relativt lätta att skanna för tryckerier.

Negativ kopierade på papper kan naturligtvis även de skannas och negativfilmen klarar i regel större kontrastskillnader än diafilm.



Egna erfarenheter:
Personligen har jag alltid föredragit diafilm, därför att jag inte själv har skött kopiering av negativ film, där jag som hobbist inte då har kontroll över resultatet. Min rekomendation är därför att fotografera dia när man kör film och vill lära sig vad som händer helt utan okända mellanhänder.


Idag använder jag helt och håller digitalkamera, men skannar in mina gamla dior. Det har med denna teknik blivit lättare att göra kopior.
 
Det är inga problem att få papperskopior från dia, men utbudet av leverantörer är mer begränsat än för negativ film.
Proffslabben hanterar framkallning och scanning av diafilm i ett svep och kan också göra papperskopior direkt. Se exempelvis www.crimson.se, ett labb som jag är väldigt nöjd med.

/Leif
 
Hej Daniel,

Kul att du funderar på dia!

Jag tror att de flesta fotoaffärer idag kan skanna dia och göra papperskopior. De vill gärna ha ramade dior, eftersom dior verkar repas lätt om man skannar hela rullen.

En fördel med dia jämfört med negativ:

Fotar man kontrastrika motiv med negativ och är lite kreativ kan papperskopiorna bli en besvikelse. Om du t ex vill visa en viss detalj och låta resten ligga i skugga, så kanske labbet väljer att försöka ”rädda” bilden och det blir en kornig och kontrastlös historia. Jag tror de flesta av oss har många sådana bilder!

Med dia kan du själv bestämma slutresultatet. Min upplevelse av första diarullen var att: Wow, det är ju exakt så jag hade tänkt mig bilderna! (äntligen någon som förstår mig :). Labbet vet sedan exakt hur de skall göra papperskopian, eftersom diat är originalet.
 
Det mest kostnadseffektiva sättet att få ut diorna på riktigt fotopapper är att de skannas och "printas" med Lambda-, LightJet- eller Chromira-teknik. Jag tror det är svårt att få tag på någon som fortfarande gör Ilfochrome i Sverige, men kanske har jag fel. Däremot kan jag försäkra dig att Ilfochrome (fd Cibachrome) är mycket dyrare. Ilfochrome ger mycket hög kontrast då den positiva emulsionen har i princip samma kontrast som dia, dvs hög kontrast + hög kontrast = jättehög kontrast. Det kan se grymt koolt ut, men knappast naturtroget. Vill du ha ut bilden "exakt" som diat ser ut väljer du digital teknik. :)
 
Danlo skrev:
...Använder proffs mest dia om de kör analogt?..
Beror på.

Pressfotografer oftast neg.
Porträttfotografer oftast neg.
Produktfotografer oftast dia.
Modefotografer oftast dia.
Arkitekturfotografer har jag ingen direkt uppfattning om men vår stora internationella stjärna Åke E:son Lindman kör med neg.
Jag kör med neg :)
 
Ni har juh alla glömt det bästa med dia.

På bra duk och med bra projektor. Det är en upplevelse. Vad ska man med papper då.

/Henri
 
Jag stör mig på att det inte går att påverka diat efteråt utan att skanna in det.

Efterbehandling är lika viktigt för mig som själva fotograferandet. Men så är man gammal kopist.

/m
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.