Annons

Dia film

Produkter
(logga in för att koppla)

pirken

Aktiv medlem
Nu är det så här att jag är lite nybörjare på det här så jag har en liten fråga.
Alla tycks prata om hur bra dia-film är, så jag hade tänkt att prova en rulle eller två. Men då kom jag att tänka på att jag inte har nån projector och eftersom att jag inte har en så är det väl ganska onödigt att prova. Finns det inget sätt att få dia bilderna på "vanliga" kort. Om inte finns det några tips på bra negativa filmer som passar till t.e.x landskap, porträtt och nattfoton?

Jodå. T.ex. Fujis frontiermaskiner gör utmärkta papperskopior från dia. Men detta ger dig ingen större upplevelse. Dia ska ses på duk, punkt slut ;)

Negativa filmer finns det gott om. Fuji har t.ex. Reala, NPH400 eller NPS160. Realan är en allt-i-allo film som anses vara snäppet bättre än deras konsumentfilm superian. NPH & NPS lämpar sig till porträttfoto, tack vare at den återger hudtoner på ett bra sätt.

Ja, Reala är fantastisk. Om man behöver en snabbare neg film är Kodak Portra 400 UC lysande, men dyr. De flesta billiga snabbköpsfilmer har för hög kontrast för min smak, men Superia är ändå klart användbar i många situationer.

Här har jag räknat upp mina favoriter. NPH som nämnts är lite av en specialfilm för kontrastrika motiv (svart frack, vit klänning) och inte helt lättanvänd.

/Pontus

En intressant grej med Kodak Portra 400 UC är att den klarar -6/+6 steg i omfång. Den ger alltså "mjuk" kontrast. Men det innebär ju att du får med många fler toner.

Om man bara vill leka lite med diafilm kan man skaffa en sådan där liten plastlåda (runt 5x5x3 cm) med en mattskiva i ena ändan och en lupp i den andra, som man håller upp mot en ljuskälla och tittar på bilden i. "Hama" står det på min. Kostade väl en femtilapp eller så hos någon av de lokala fotomånglarna. Inte superskarpt eller superbra, men full tillräckligt för att ge den där känslan av att bilderna nästan hoppar ut och biter en i näsan.