Annons

Dia eller vanlig film

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, CS-ramar.... som är skitramar....

Men då är det ju bättre att köpa film och framkallningspåse separat om man vill rama själv.

Personligen så har jag 50% rabatt genom min fotoklubb så E6-framkallning kostar 29kr på proffslabb :D. Då kan jag lägga de där extra tiorna på en dyrare film, tex Provia eller Velvia.

Varför inte bara köpa en dia och pröva, det kostar ingenting att pröva (nästan). Trivs man så fortsätter man, trivs man inte så fortsätter man med negativ färg. Den nackdel som jag tycker är den största är att jag inte kan lägga in bilderna på fotosidan, dia scanner är ju så dyrt.

Andreas.

Jo tack..håller just nu på att spara slantar, både till en scanner och ett sigma 70-200/2.8 HSM...Många pengar blir det...:(

Håller med Andreas. Det handlar väl inte om att gå över. Köp en rulle och testa hur du tycker att det funkar. Allt från Fuji kan jag rekommendera. De luttrade säger att: när man börjar fota brukar man prova allt, men efter några år vet man vad som är bra och inte. Mycket klokt tycker jag. Och roligt ÄR det att prova.

Man gör som man vill.
Jag kör 75% negfilm, dia kör jag för att det finns kunder som önskar det.

Anledningen till att negfilm upplevs som kornigare beror bland annat på att 95-97% av all sådan film exponeras för snålt vilket ger grövre korn och lägre kontrast i mörka partier.

Jag började jobba som proffskopist i Göteborg, gjorde bland annat meterförstoringar från negativ och mellannegativ från dia.
Största bilden var 11x22 meter!
Vanligaste storleken var 24x30 centimeter.

Jag har också assisterat en del fotografer och jag kan ärligt säga att jag har bara stött på en fotograf som kan sägas ha utnyttjat negfilmens känslighet korrekt.

Redan ett halvt stegs underexponering ger en kornskillnad som syns för ögat.

Och med tanke på att de flesta 400-filmer borde exponeras efter 250 så kan ni tänka vad som sker om man bara följer mätaren

Dia har sina fördelar och neg sina.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar