m00ndancer
Aktiv medlem
Här en annan kul länk angående små pixlar, kollar fotboll och hockey samtidigt
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=37477238
Kan rekommenderas varmt, läste hela tråden i ett svep.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här en annan kul länk angående små pixlar, kollar fotboll och hockey samtidigt
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=37477238
det där lät väldigt rörigt
fler pixlar är bara positivt , enda nackdelen att bildfilerna blir större och det krävs mer processorkraft och hårddiskutrymme
läs Big pixels vs small pixel skrivet av Emil Marinec
http://theory.uchicago.edu/~ejm/pix/20d/tests/noise/noise-p3.html#pixelsize
Det är nästan lika tokigt som att sitta och detaljgranska två lika stora utskrifter med en lupp på 4x och en på 6x och sedan hävda att den utskrift där man använder den starkare luppen är sämre.
Följande fråga är om sensorstorleken är viktigare än antalet megapixlar? Bilden från en fullformatssensor behöver ju i princip bara förstoras hälften så mycket för normal visning jämfört med en bild tagen med aps-c sensor. I teorin borde det betyda att om man beskär en bild från en fullformatskamera till hälften så får man en bildkvalitet som är lika bra som från en kamera med aps-c sensor, om allt annat är lika och antalet återstående megapixlar är "tillräckligt" för visning i bra upplösning. Eller vad säger ni?
.
.....................Jag skulle säga att den största "pixelhysterin" inte härrör från kameratillverkarna utan från personer i forum som sitter och jämfört bilder i olika upplösning i 100% förstoring vilket är en ganska förkastlig och missvisande metod. Det är nästan lika tokigt som att sitta och detaljgranska två lika stora utskrifter med en lupp på 4x och en på 6x och sedan hävda att den utskrift där man använder den starkare luppen är sämre.
Det relevanta är att titta på hela bilder i de storlekar där de används - vilket i den övervägande majoriteten av fall innebär att antingen kika på nedskalade bilder för webb eller att göra utskrifter. Och i de två användningarna får man med mycket få undantag bättre bilder med modernare kameror med fler pixlar..............
.
Det går inte att generalisera på det sättet. Definiera normal visning. Menar du på en bildskärm, eller i tryck. Menar du 100% förstoring? Det är inte sensorstorleken som bara avgör kvalitén på bilden utan vad sensorn har för prestanda. Utan det är en kombination av fysisk storlek på varje "pixel" och prestandan hos elektroniken.
??????? Varför detta om man halverar 1DIII-bilden får man 5MP kvar, underligt då om inte D90:s 12MP var högre upplösning. Upplösningen beror väl inte på pixelstoleken utan på antal pixlar, vare sig de är mindre på en mindre yta eller större på en större yta
Det finns många steg mellan "det relevanta" som enligt din skrivning är att "titta på hela bilder" och att titta på dem i 100%. Jag hade nog samma syn tidigare själv men jag har verkligen upptäckt att "detalj är kul". Med dagens bästa sensorer och bra objektiv får vi mycket rena bilder och en detaljåtergivning som är helt enastående i många fall. Något de flesta av oss inte riktigt haft tillgång till förrän nu. Med en bra bildläsare finns massor av nya möjligheter att resa in i bilderna. Varför ska man säga nej till det?
Jag vet allt det där. Men diffrakton är ett större problem på en D90 än en 1DII, och är inte objektivet så skarp ger också det fördel för en större sensor. Givitvis hade du fått bättre upplösning i bilden om du haft en kamera med mer MP och lika bra objektiv. Sen kan ju inte en bild på skärm bli skarpare än vad skärmen presterar oavsett hur mycket bättre kameran är. Att det kan bli problem att minska ner en bild till de max 400 i FS-forumet vet jag mycket väl, en detaljrik skarp bild kan bli helt kass, det kan nog fixas om man är slängd i bildbehandling mer än vad jag är. Men jag förstår fortfarande inte varför man ska jämföra en halv 1DII-bild mot en hel D90-bild.
JazzBass sa:I teorin borde det betyda att om man beskär en bild från en fullformatskamera till hälften så får man en bildkvalitet som är lika bra som från en kamera med aps-c sensor, om allt annat är lika och antalet återstående megapixlar är "tillräckligt" för visning i bra upplösning. Eller vad säger ni?
Om en FF har ca 2,5 ggr fler pixlar än en APS-C, samma klass i övrigt på kamerorna, samma objektiv och att FF-bilden beskärs liksidigt till samma utsnitt som APS-C-bilden, stämmer det. Att det sen inte alltid i alla sammanhang går att se skillnad på bilder med olika upplösning är en annan sak.