JOOO skrev:
Trevligt ;p
Var det priset som avgjorde att det blev den här istället för DO'n? Har du några bilder som du kan visa..?
Får en känsla av att 70-200/4 (till 20D) är mer prisvärd än ovannämnda glugg... Någon som vet om det finns planer på en uppgraderad version med IS?
Varit lite lat med bilder på FS, kan återkomma med lite bilder i kombination med 5D.
Jag köpte min 70-300 IS begagnad, tycker nypriset var lite högt, speciellt vid introduktionen (om än lågt jämfört med DO-varianten).
Jag har läst massor av recensioner/i forum om DO kontra min enklare variant och har kommit till slutsatsen att den inte är skarpare, däremot lite bättre byggkvalitet, ej roterande front vid fokusering samt givetvis att DO är kompaktare/mindre.
Jag tycker inte 70-300 IS är speciellt stor (jag har testat DO), däremot är byggkvaliteten ganska dålig, min gamla EF 100-300/4,5-5,6 var ungefär lika lång och plastigare men den var mindre glapp vid maxzoom.
EF 70-200/4 har inte IS vilket var något saknade något oerhört på alla de telezoomar jag tidigare ägt (Sigma 28-300/4,5-5,6, EF 100-300/4,5-5,6 samt klassikern EF 80-200/2,8 L).
Missar klart färre bilder pga skakingsoskärpa nu, och ja, jag slarvar oftast med stativ.
Just IS-funktionen kan ju vara extra viktig vid semester, då kanske man inte orkar ta med ev stativ.