JOOO
Aktiv medlem
Lagom till semestertider så är det nog fler än jag som är sugna på att skaffa ett behändigt teleobjektiv/telezoom.
Frågan är bara vilket (gäller främst till 20D i kombination med en 17-40L och eventuellt en 50/1,4)?
För mig är pengarna inte det avgörande utan jag är ute efter den bästa gluggen med lägst vikt och minst volym i förhållande till bäst kvalitet (bygg & bild).
Hade det funnits en svart (=mindre uppseendeväckande) 70-200L IS USM som vore hälften så stort men med bibehållen kvalitet och kostade 35' så hade jag inte tvekat...
IS tror jag är att föredra - som ett enkelt alternativ til att släpa med sig och krångla med ett stativ.
Dessa är alternativen som jag har funnit:
Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM >>>
Bra storlek/vikt. Tillräckligt bra kvalitet? Saknar IS.
Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM >>>
Bra på det mesta men Enorm.
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM >>>
Bäst men stor, tung o vit.
Canon EF 70-200/4,0 L USM >>>
Bra. Ej IS. Ganska lång. vit.
Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM >>>
På pappret verkar denna vara en av de bästa för mina ändamål men håller den i praktiken?
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM (senaste versionen) >>>
Ganska mycket längre än ovannämnda. Tillräckligt bra kvalitet? Tillräckligt snabb?
Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM >>>
Kvaliten? Saknar IS.
Canon EF 135/2,0 L USM >>>
Superkvalitet med begränsat omfång. Saknar IS.
Canon EF 200/2,8 L II USM >>>
Som ovannämnda.
Finns såklart några alternativ bland "piratmärkena" men har valt att skippa dessa då jag inte har funnti något bättre alternativ - ja förutom prismässigt då.
Hur ser Du på det här, vilket skulle Du ha valt om pengarna inte vore något problem??
Frågan är bara vilket (gäller främst till 20D i kombination med en 17-40L och eventuellt en 50/1,4)?
För mig är pengarna inte det avgörande utan jag är ute efter den bästa gluggen med lägst vikt och minst volym i förhållande till bäst kvalitet (bygg & bild).
Hade det funnits en svart (=mindre uppseendeväckande) 70-200L IS USM som vore hälften så stort men med bibehållen kvalitet och kostade 35' så hade jag inte tvekat...
IS tror jag är att föredra - som ett enkelt alternativ til att släpa med sig och krångla med ett stativ.
Dessa är alternativen som jag har funnit:
Canon EF 28-200/3,5-5,6 USM >>>
Bra storlek/vikt. Tillräckligt bra kvalitet? Saknar IS.
Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM >>>
Bra på det mesta men Enorm.
Canon EF 70-200/2,8 L IS USM >>>
Bäst men stor, tung o vit.
Canon EF 70-200/4,0 L USM >>>
Bra. Ej IS. Ganska lång. vit.
Canon EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM >>>
På pappret verkar denna vara en av de bästa för mina ändamål men håller den i praktiken?
Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM (senaste versionen) >>>
Ganska mycket längre än ovannämnda. Tillräckligt bra kvalitet? Tillräckligt snabb?
Canon EF 90-300/4,5-5,6 USM >>>
Kvaliten? Saknar IS.
Canon EF 135/2,0 L USM >>>
Superkvalitet med begränsat omfång. Saknar IS.
Canon EF 200/2,8 L II USM >>>
Som ovannämnda.
Finns såklart några alternativ bland "piratmärkena" men har valt att skippa dessa då jag inte har funnti något bättre alternativ - ja förutom prismässigt då.
Hur ser Du på det här, vilket skulle Du ha valt om pengarna inte vore något problem??