Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det står mellan 3 kameror...

Produkter
(logga in för att koppla)
jorgene skrev:
Väntar du till efter 1 Nov kommer du att ha *minst* en Nikon till att välja på. Du gör helt rätt som väntar.

Kan inte riktigt svara för Canons batterier, men har alltid haft intrycket att Nikon är strået vassare på det området. Min D70 klarar långt över 1500 bilder, även då blixt/VR används då och då. Fantastiskt bra batteritider!!! (Enligt Canons egna siffror klarar 20D cirka halva det antalet under liknande driftfall. 5D lär vara ännu sämre efter vad en del användare rapporterat på t.ex. Dpreview.)

Till första november kan jag lugnt vänta.. :)
Ska se vad Nikon har att bjuda på då..
usch vad svårt det är att köpa kamera... hoppas man köper rätt :S
 
Sampo skrev:
usch vad svårt det är att köpa kamera... hoppas man köper rätt :S
Efter den 1 Nov kommer i alla fall *jag* inte att ha några större problem... :) Stämmer rykten angående prestanda/pris någorlunda, så kommer det att bli en riktig "no-brainer" för mig...
 
jorgene skrev:
Efter den 1 Nov kommer i alla fall *jag* inte att ha några större problem... :) Stämmer rykten angående prestanda/pris någorlunda, så kommer det att bli en riktig "no-brainer" för mig...

Problemet är bara att om du väntar ett tag till så släpper nån av de andra nåt som är ännu bättre ;-)

//Larsa
 
.Z. skrev:
Problemet är bara att om du väntar ett tag till så släpper nån av de andra nåt som är ännu bättre ;-)

//Larsa
Tro det eller ej, men det gör mig inte ett skvatt. Det är *denna* kameran jag väntat på i två år. Får jag bara min "digitala F100" (vilket ju är precis vad D200 verkar bli, i förhållande till D2x), så kommer jag att vara nöjd under överskådlig framtid. Märkligt, va'? :)

PS Och i den mån "nån av de andra" skulle släppa något bättre, så är ju det totalt ointressant så länge jag inte avser dumpa *hela* min nuvarande utrustning och investera i nytt märke. I klartext: så bra blir aldrig "C"... ;-) DS
 
Sampo skrev:
Håller sig en 20D länge? om man tänker i batteriväg... finns ju inget värre än batterier som tar slut stup i kvarten :S

Tja beror ju på vad man har för krav, sen jag köpte min i slutet på juli har jag tagit ca 1200exponeringar, laddad bilderna direkt från kameran, inte via en cardreader, jag är inne på min andra batteri laddning, vet inte hur mycket batteritid som är kvar men räcker säkert tills jag är uppe på 1500exponeringar.

Canon har nu även cashback kampanj, så du får tillbaka 1350kr om du köper en 20D
 
wico skrev:
Tja beror ju på vad man har för krav, sen jag köpte min i slutet på juli har jag tagit ca 1200exponeringar, laddad bilderna direkt från kameran, inte via en cardreader, jag är inne på min andra batteri laddning, vet inte hur mycket batteritid som är kvar men räcker säkert tills jag är uppe på 1500exponeringar.

Canon har nu även cashback kampanj, så du får tillbaka 1350kr om du köper en 20D

Oki.. tack för svaar :)

Jag får väl vänta på den nya nikonen och se vad det är för något och sen välja...
det värsta är ju att det kommer nya kameror hela tiden *s*
Men eftersom jag ska köpa allt nytt ska man ju välja märke.. för oftast håller man sig väl till ett och samma märke och byter ut kamerahuset efter inte allt för många år *s*
Och i värsta fall om man är helt missnöjd får man väl sälja rubbet och köpa något annat.
 
Det bästa rådet är att INTE fråga på forumet utan skrynkla hjärnan själv, här finns ungefär lika många olika åsikter som medlemmar :)
Mvh/Gunte.. som absolut föreslår Minolta..
 
Kameraval

Hmm.., man kan väl kanske säga så här:

Alla kameror (Canon, Nikon, Minolta t ex) tar bra bilder (?/!). Det gäller bara att lära sig hur man gör med dem för att ta bra bilder i olika situationer. Knappar och reglage sitter olika, menyer ser lite olika ut osv.

När man väl lärt sig en kamera man köpt fungerar den nog utmärkt att använda för en skulle jag tro!

Jag har ingen erfarenhet av nikon och minolta alls (har endast provat minolta i affären när jag skulle välja systemkamera själv) men jag tror att man kan resonera som ovan i alla fall.

Jag har en Canon EOS 300V och fick ju lära mig den lite grand innan jag kom fram till mitt bästa sätt att ta bilder, tror jag, på ett så bra sätt som jag nu har tagit dem hittills med den.

Det går förmodligen att göra likadant med de andra.

Har hört att Nikon är användarvänliga, dvs funkar bra praktiskt för fotografen i alla situationer. Har ibland tänkt på att ha en Nikon själv.

Mvh.
 
jorgene skrev:
Får jag bara min "digitala F100" (vilket ju är precis vad D200 verkar bli, i förhållande till D2x), så kommer jag att vara nöjd under överskådlig framtid. Märkligt, va'? :)

Sunt tycker jag, inte märkligt men ovanligt i dagens digitalhysteri där de flesta verkar köpa kamerahus med tanke på att snabbt byta ut det när nästa modell kommer...

//Larsa
 
Sampo skrev:
Oki.. tack för svaar :)

Jag får väl vänta på den nya nikonen och se vad det är för något och sen välja...
det värsta är ju att det kommer nya kameror hela tiden *s*

Det är lugnt. Man klarar sig mycket länge med den bildkvalite kamerorna på marknaden idag levererar & behöver inte få ångest bara för att en ny modell dyker upp:)

Det jag tycker verkar vara mycket intressant med den nya Nikonen är att den verkar få en bra sökare, de nuvarande Canon & Nikonkamerorna i vettiga prisklasser är inte bra på den punkten & det finns många tillfällen då manuell fokusering är att föredra, då krävs en bra sökare...

Som sagt så är det nog bäst om du tar god tid på dig & går ut i butiker & klämmer på kamerorna, du bör se till att du får provfotografera dem så att du får en uppfattning om hur dom är att använda. Kika på deras för & nackdelar för det har dom alla, både och...

//Larsa
 
.Z. skrev:
Sunt tycker jag, inte märkligt men ovanligt i dagens digitalhysteri där de flesta verkar köpa kamerahus med tanke på att snabbt byta ut det när nästa modell kommer...
En högst privat teori jag har, säger att det till 90% är samma sorts folk som deltar i DSLR:ernas megapixelrace som i datorernas Ghz-race... Folk som har så begränsad kunskap att de inte inser att de där sista MP/Ghz är av underordnad betydelse om det finns andra flaskhalsar i systemet (ja, jag *vet* att ett fåtal kanske behöver 25MP, men de är nog ganska lätträknade). I datorvärlden kan flaskhalsarna handla om mängd/hastighet på RAM eller bussbandbredd. I digitalfotovärlden kan motsvarigheten vara dynamiskt omfång (som suger fett i dagens sensorer) eller brusfrihet. Jag nöjer mig med 10-12MP så länge om någon tar itu med det andra istället!
 
jorgene skrev:
En högst privat teori jag har, säger att det till 90% är samma sorts folk som deltar i DSLR:ernas megapixelrace som i datorernas Ghz-race... Folk som har så begränsad kunskap att de inte inser att de där sista MP/Ghz är av underordnad betydelse om det finns andra flaskhalsar i systemet (ja, jag *vet* att ett fåtal kanske behöver 25MP, men de är nog ganska lätträknade). I datorvärlden kan flaskhalsarna handla om mängd/hastighet på RAM eller bussbandbredd.

Det är värre än så. Man behöver inte koppla på någon kringutrustning till processorn för att klockfrekvensen skall vara oanvändbar. Olika processorarkitekturer klarar av att göra olika mycket per klockcykel. Det är därför AMD klarar av lika mycket jobb med sin lägre klockfrekvens än Intel och det är ändå processorer inom samma segment. Andra tillverkare som inte är bundna av PCn är mycket friare i sin design.
 
.Z. skrev:
Det är lugnt. Man klarar sig mycket länge med den bildkvalite kamerorna på marknaden idag levererar & behöver inte få ångest bara för att en ny modell dyker upp:)

Det jag tycker verkar vara mycket intressant med den nya Nikonen är att den verkar få en bra sökare, de nuvarande Canon & Nikonkamerorna i vettiga prisklasser är inte bra på den punkten & det finns många tillfällen då manuell fokusering är att föredra, då krävs en bra sökare...

Som sagt så är det nog bäst om du tar god tid på dig & går ut i butiker & klämmer på kamerorna, du bör se till att du får provfotografera dem så att du får en uppfattning om hur dom är att använda. Kika på deras för & nackdelar för det har dom alla, både och...

//Larsa

Tack.. för lite lugnande ord :p
Intressant det du skriver om Nikon kameran... den ska absolut kollas upp.
Får försöka hitta någon butik som har dessa kameror... :)
 
Känn och kläm på Minolta också...

Jag hade nästan bestämt mig för 20D, när jag fick prova Minoltan.
Canon känns lite plastig i jämförelse.
Jag plåtar 98% hundsport, och jag älskar att de flesta reglagen har en knapp eller en ratt utanpå, det går oherhört fort att ställa in rätt värden om man behöver justera något, vilket i allafall för mig är viktigt...
AS är ju en bra bonus, jag kör med ett sigma 50-500 som med kamerans inbyggda AS ger en kombination som kostar bra mycket mer för de andra märkena...
(En liten not för sigman,, ett mycket bra objektiv, men kräver ganska mycket ljus)

Men som sagt tidigare, det bästa är nog att du själv kan testa innan du köper.......
 
Det kan vara värt att hålla ett öga på begagnatmarknaden också. Borde gå att hitta rejält bra priser på D70 (och kanske också Canonmodeller) när Nikon announcar eller väl släpper en ny modell. Jag kan själv tacka Canons släpp av 20D för att jag fick min D70 med extrautrustning till ett väldigt bra pris.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.