Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det står mellan 3 kameror...

Produkter
(logga in för att koppla)

Sampo

Aktiv medlem
Canon EOS 350D
eller
Canon EOS 20D
eller
Nikon D70s

Hade en tråd för ett tag sedan fast då hade jag ingen aning.. fick en hel del bra svar som jag tog till mig.

men nu sitter jag i valet..

tjänar man mycket på att välja en 20D än en 350D
den är ju trots allt en del dyrare.

Eller ska jag helt enkelt ta en D70S istället?

Ska ta bilder på djur, natur och sport.
Som ska användas i tryck. Och uppförstorningar och allt sådant.

Självklart gör ju objektivet sitt..
men som t.ex dom två canonkamerorna.. om man har samma objektiv på dom.. vem är strået vassare?
 
Hej!

Vad saknar du i din S2 Pro?
Om du kan precisera det så kanske
det går att utesluta någon/några av
de föreslagna modellerna.

// Danne
 
Om du kan vänta en dryg vecka så kanske Nikon hinner presentera sin nya DSLR.
Den kan ju vara intressant beroende på vilken prisnivå den hamnar i.
 
Jag valde mellan samma 3 kameror i somras. Det blev en 20D, egentligen ville jag köpa 350D med 17-85 i kit men det gick inte att få tag på någonstans just då så jag hostade upp dom extra stålarna och tog en 20D med 17-85 i kit och jag har inte ångrat mig en sekund vilket jag hade gjort om jag köpt 350:n. Så är det inte en fråga om $ så hade jag helt klart köpt en 20D

Du skriver att du kommer fotografera Sport och Djur (Oftast i fullfart) så är det ändå skönt med 5b/s
 
Senast ändrad:
Hej, jag blev nyfiken på varför du valt bort minolta? För de områden du räknat upp bordet det väl vara ett plus med AS?
 
Vill du ha en liten o lätt men mkt kompetent kamera som är lätt att dra m sig överallt. Köp en 350D. Och du får några tusen över till bättre objektiv.

Vill du ha en något större o tyngre/rejälare o lite snabbare kamera. Köp 20D.

Nikon D70 funderade jag också på men gillade inte den alls så mkt. Men den har väl nåt hyffsat kitobjektiv 18-70mm man kan köpa till i o f s.
 
dannesten skrev:
Hej!

Vad saknar du i din S2 Pro?
Om du kan precisera det så kanske
det går att utesluta någon/några av
de föreslagna modellerna.

// Danne

Den lånade jag när jag ville.. men den jag lånade den av har sålt den nu :S
Så nu måste jag baske mej köpa en egen :)
 
8000i skrev:
Hej, jag blev nyfiken på varför du valt bort minolta? För de områden du räknat upp bordet det väl vara ett plus med AS?

Kan nada om Minolta om jag ska va ärlig..
vet inte alls vilken klass dom håller...

fast min allra första digitalkamera var faktiskt en Minolta.. en Minolta DiMAGE V *S*
 
wico skrev:
Jag valde mellan samma 3 kameror i somras. Det blev en 20D, egentligen ville jag köpa 350D med 17-85 i kit men det gick inte att få tag på någonstans just då så jag hostade upp dom extra stålarna och tog en 20D med 17-85 i kit och jag har inte ångrat mig en sekund vilket jag hade gjort om jag köpt 350:n. Så är det inte en fråga om $ så hade jag helt klart köpt en 20D

Du skriver att du kommer fotografera Sport och Djur (Oftast i fullfart) så är det ändå skönt med 5b/s

Ja.. det har lutat mest åt en 20D..
Om det är värt dom extra stålarna känns det som jag gott kan vänta lite tills man kan köpa den.
 
Har du känt på samtliga hus? Tycker pesonligen att ergonimin och känslan är ganska kass på 350D. Utan att vara för stora förespråkare för ens eget märke så tycker jag att D70s är en mycket härligare kamera att jobba med, om än 350D har aningen bättre prestanda under skalet.
 
hehe

för det blir aldrig märkeskrig på dessa forum..neeejdå inte alls =)

själv kan jag hålla med om att 350d inte var så rolig att hålla i för mig. men det beror nog helt enkelt på att den är för liten för mina händer. samt att jag inte gillade hur den kändes med battergreppet. men det är smaksak allting. ta en tur till närmaste välsorterade fotoaffär och be att få klämma lite på dom.

det finns fördelar och nackdelar med allihopa. men i slutändan fungerar de på samma sätt. de tar bilder helt enkelt.
 
Om du har annan utrustning sen tidigare från Canon eller Nikon hade jag kollat upp kompatibiliteten med dessa kameror och låtit det avgöra.

Det är lättare att få service till en Canon om det skulle behövas. Nikon har nästan inga auktoriserade verkstäder ute i världen förutom sig själva.

När det gäller 305D eller 20D bör det nämnas att 18-55mm linsen (båda versionerna) är dessvärre ganska dålig och låter inte dessa kameror ge sitt bästa. Att byta ut kit-linsen mot något annat är nödvändigt och då blir det ännu lite mer pengar som ska ut i båda fallen.

D70-kitet innehåller, som tidigare nämnts, ett riktigt bra objektiv och det är en grymt bra kamera trots att den "bara" har 6 megapixlar. Själv ser jag inte det som ett problem och det är sällan megapixel-skillnaden mellan D70 och de övriga två avgör om en bild blir bra eller ej.

-Anders
 
Uttryck skrev:
Vill du ha en liten o lätt men mkt kompetent kamera som är lätt att dra m sig överallt. Köp en 350D. Och du får några tusen över till bättre objektiv.

Vill du ha en något större o tyngre/rejälare o lite snabbare kamera. Köp 20D.

Nikon D70 funderade jag också på men gillade inte den alls så mkt. Men den har väl nåt hyffsat kitobjektiv 18-70mm man kan köpa till i o f s.

Kitoptiken till d70s är mycket bättre än den till EOS 350D.
 
... i ett test som är i princip värdelöst eftersom de inte jämför husen med likvärdig optik. Känns som testet mest var annons från Nikon, som mer eller mindre spöade upp Canon! Tror inte så är fallet i verkligheten!
 
Sampo skrev:
Jag kommer vänta ett tag innan jag köper.
Hur länge vet jag inte... men minst en vecka *s*

Håller sig en 20D länge? om man tänker i batteriväg... finns ju inget värre än batterier som tar slut stup i kvarten :S
Väntar du till efter 1 Nov kommer du att ha *minst* en Nikon till att välja på. Du gör helt rätt som väntar.

Kan inte riktigt svara för Canons batterier, men har alltid haft intrycket att Nikon är strået vassare på det området. Min D70 klarar långt över 1500 bilder, även då blixt/VR används då och då. Fantastiskt bra batteritider!!! (Enligt Canons egna siffror klarar 20D cirka halva det antalet under liknande driftfall. 5D lär vara ännu sämre efter vad en del användare rapporterat på t.ex. Dpreview.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.