Annons

Det här varkar vara rätt bransch...foto.

Produkter
(logga in för att koppla)

Milo

Aktiv medlem
Som en glad amatör och hobbyfotare så sitter man ju och och försöker samla in all information ang foto för att lära sig något nytt...vad skulle jag göra om inte internet fanns?...här finns allt!...jag har typ hittat allt jag frågat efter och tycker att kunskapsförrådet ökar....jag har nu också (idag) sett att det varkar vara i den här "branschen" som det kan klirra i kassan....(undra om man skall söka till en foto skola omgående med inriktning "Brölloppsfoto").

Text ur Porträttfotografernas Yrkesorganisation:
""En del brudpar vill ha en fotograf som är med dem hela dagen ända till vickningen. Då blir kostanden mellan 25.000:- och 50.000:- (eller mer)""

Här har ni hela länken...
http://www.telgefoto.se/valja.html

Hoppas inga "riktiga" porträttfotografer blir sura nu.....men för en annan (amatör) låter det som om det är det här man skall syssla med!!!.

/Patrik
 
Milo skrev:


Text ur Porträttfotografernas Yrkesorganisation:
""En del brudpar vill ha en fotograf som är med dem hela dagen ända till vickningen. Då blir kostanden mellan 25.000:- och 50.000:- (eller mer)""

/Patrik

Jag är billigare! Fast då är jag ju bara en glad amatör också...

Larsa
 
"jag har nu också (idag) sett att det varkar vara i den här "branschen" som det kan klirra i kassan...."

man ska nog inte välja foto som yrke bara för att tjäna pengar. utan ett genuint intresse lär du inte komma långt.
det är knappast så lätt att bli självförsörjande fotograf som du verkar tro.

men lycka till om det är vad du vill satsa på!
 
Visst funkar porträttfoto som en extra och god inkomstkälla för en del fotografer.

Men för en vanlig studiofotograf med ateljé är inte priserna helt konstiga - åtminstone inte den nedre nivån. I priset ingår ju tiden, utrustningen, film, framkallning, råkopior, hantering av film och bilder efteråt, lokalen på fina gatan och den dötid då han inte har några kunder,
 
Det lär inte vara speciellt många som är beredda att slänga upp + 25.000:- på en fotograf. snarare går utvecklingen åt precis motsatt håll. Det ploppar upp "fotografer" som inte besitter den kunskapen som krävs för att klara ut de olika situationer som kan uppstå.

Själv anlitade jag en "riktig" bröllopsfotograf som tog bilder på oss, samt lite partybilder (2h) på kvällen.

Kostnad ?

6000:- och då ingick det album och en canvasförstoring på 30x45...iofs. en del år sedan...(och så fick vi partybilderna eftersom labbet pajjade rullarna).. så det hade väl kostat 1500:- till annars.

Problemet som jag ser det, är att priserna blir pressade så långt ner att inga yrkesfotografer vill syssla med det, eftersom det inte är lönsamt längre.
 
Jeppe skrev:
Det lär inte vara speciellt många som är beredda att slänga upp + 25.000:- på en fotograf. snarare går utvecklingen åt precis motsatt håll. Det ploppar upp "fotografer" som inte besitter den kunskapen som krävs för att klara ut de olika situationer som kan uppstå.

Själv anlitade jag en "riktig" bröllopsfotograf som tog bilder på oss, samt lite partybilder (2h) på kvällen.

Kostnad ?

6000:- och då ingick det album och en canvasförstoring på 30x45...iofs. en del år sedan...(och så fick vi partybilderna eftersom labbet pajjade rullarna).. så det hade väl kostat 1500:- till annars.

Problemet som jag ser det, är att priserna blir pressade så långt ner att inga yrkesfotografer vill syssla med det, eftersom det inte är lönsamt längre.


För mig låter det dyrt...Sextusen spänn !!!

Över trettio år sen jag gifte mig, kostar kanske så mycket i dag.
 
Jag har ju ingen uppfattning om priser ang foto jobb då jag som jag skrev tidigare bara hobby fotar....men att det kostar en del varkar det ju onekligen göra som Magnus beskriver det..
Men det låter bra!! ;) ....50.000kr!!!


Nicklas...hoppas du också tog mitt inlägg med en viss ironi...

/Patrik
 
50.000:- är nog inget riktmärke att gå på som inkomst för en bröllopsfotografering. Allra minst om man är totalt okänd. Och det hjälper nog knappast med en fotokurs heller.
Sedan skall man nog leverera något annat än några dussin standardbilder av varierande kvalitet också.
Så det handlar nog om att förtjäna sina sporrar som fotograf först och ta betalt sedan.
Us
 
Riktlinjerna för konsulttimmar under den "glada IT-bubblan" låg på drygt en tusenlapp per timme och då fick man hålla sig med egen dator, telefon etc och förväntades leverera ett avtalat resultat i tid så nog är 50.000 för en dag väldigt bra betalt - om man inte ska lämna kameran och övriga prylar efter sig när man går...

Gratulerar om ni hittar någon som är beredd att betala det :)
 
Bengt-Arne skrev:
För mig låter det dyrt...Sextusen spänn !!!

Över trettio år sen jag gifte mig, kostar kanske så mycket i dag.

Njaa.. Materialkostnaden enbart uppgick förmodligen till minst 1500:-

Labbet skall ha en 500:- för framkallning, sen ska det hela monteras in och kvar till fotografen blir det då 4000:-. Av detta ska ungefär 50-60% betalas till Göran och kvar blir då 1500-2000:-

2000:- för 5 timmars jobb + lite körning är väl inte direkt välbetalt ;)
 
Nu är jag ute och flyger..... :)

""Prisbilden förändras om man tar bilderna utomhus eller i kyrkan, eller festlokalen – eller på flera ställen. Mellan 5.000:- och 9.000:- kan en sådan fotografering kosta. Men kom ihåg att det varierar och att det är ett baspaket""

20 dagars arbete i månaden med 5000kr per foto tillfälle ger 100.000kr (-skatt)...uuj...ujj!

/Patrik :)
 
Jeppe skrev:
Njaa.. Materialkostnaden enbart uppgick förmodligen till minst 1500:-

Labbet skall ha en 500:- för framkallning, sen ska det hela monteras in och kvar till fotografen blir det då 4000:-. Av detta ska ungefär 50-60% betalas till Göran och kvar blir då 1500-2000:-

2000:- för 5 timmars jobb + lite körning är väl inte direkt välbetalt ;)

Som extraknäck tycker jag det verkar mycket bra betalt.
 
Jag har själv jobbat inom underhållningsbranchen som extraknäck om heljerna för 2000kr. Tio timmars jobb för dom här pengarna minus skatt, fan vad jag slet. Låter som lättförtjänta pengar att fota på bröllop.
 
Milo skrev:
Nu är jag ute och flyger..... :)

""Prisbilden förändras om man tar bilderna utomhus eller i kyrkan, eller festlokalen – eller på flera ställen. Mellan 5.000:- och 9.000:- kan en sådan fotografering kosta. Men kom ihåg att det varierar och att det är ett baspaket""

20 dagars arbete i månaden med 5000kr per foto tillfälle ger 100.000kr (-skatt)...uuj...ujj!

/Patrik :)

Hrmm.. och par gifter förstås sig 20 dagar i månaden?

nej.. men kanske 8.. har man då tur så kanske man kan få 2 av dessa om man är någorlunda känd...ojojoj...
 
Jeppe skrev:
Problemet som jag ser det, är att priserna blir pressade så långt ner att inga yrkesfotografer vill syssla med det, eftersom det inte är lönsamt längre.

Jag är rätt tveksamt till att plåta bröllop numer. Det kostar mig en ledig helgdag och det är svårt att ta ordentligt betalt av privatpersoner.

När jag jobbade som porträttfotograf (94 till 98) tog vi minst 2 000 kronor plus vanlig taxa bara för att lämna studion för en snabb fotografering med en eller två rullar 120-film. Och vi var billiga.
 
Det är klart, enbart detta till att försörja sig kommer man i ett annat läge. Han måste ha andra fotojobb också annars går det ju inte.
 
Precis Magnus.. Det är svårt, och komemr förmodligen att bli svårare att ta ordentligt betalt vid bröllopsfotografering av den enkla anledningen att alla numera tycks kunna ta bröllopsbilder. Synd, både för paret och för fotografyrket.

Ska vi kanske skylla på digitalkamerornas framfart? ;)
 
När man läser en del inlägg så syns det ganska tydligt vilka som har erfarenhet av branchen. De som har en åsikt ang. prissättning kanske skulle prova att arbeta som fotograf ett år, med eget företag. Efter det har nog åsikterna ändrats, med tanke på alla kostnader som tillkommer, vilka man inte har som anställd på ett "vanligt jobb". När jag hade mitt "vanliga jobb" tjänade jag betydligt bättre än vad jag gör idag. Men varför gör jag detta då ??? Därför att det ger betydligt mer arbetsglädje och tillfrdsställelse. En del kunder säger spontant att de är jättenöjda med resultatet, vilket man sällan eller aldrig hörde som anställd. JAG skapar något som mina kunder har glädje av i många år framöver. Och ingen dag är den andra lik. Det har tagit mig c:a 7 år att arbeta in mitt namn och skapa en kundkrets, då hade jag ändå ett ganska bra utgångsläge. Och med stora investeringar vill man nog tjäna in det som man har lagt ut.

Fast 20.000-50.000:- för en heldag är väl kanske en utopi, om man inte tillhör Sverigeeliten och riktar sig mot en ekonomiskt oberoende målgrupp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.