Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det här med filter - nybörjarfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Soneskär

Medlem
Jag undrar hur det här med filter fungerar - rent praktiskt. Jag har flera objektiv och alla har olika filterdiameter (55mm 75-300, 58mm macro 105, 62mm 28-80, 77mm 300) =(

Vad jag har kunnat läsa mig till så finns det olika ringar att köpa som 'omvandlar' storleken, men vad jag inte förstår är ifall jag behöver en sådan ring för varje objektiv?? Och hur fungerar det med de fyrkantiga filtern? Behöver man både ring och hållare då?

Om jag köper alla filter till den största diametern, kan jag då använda dessa till de övriga, eller finns det andra saker att ta hänsyn till??

/Förvirrad nybörjare

Om du vill kunna använda filter på alla objetiv så måste du köpa den som har störst filter gänga och sedan en konverter (stepup ring kallas det på några ställen jag sett) som gör om från i ditt fall 77-58, 77-62 osv... det går inte att göra tvärt om efter som då skulle filter konverter skymma objetivet... sedan är ju frågan om du ska ha ett filter som sitter på helatiden på objetivet ex ett skylightfilter eller liknade så är du ju rätt så osmidigt med en konverter. Tänk också på att stora filter är dyrare än mindre.

Det går i princip att utgå från ett 77 mm filter och med två ringar t.ex 62-67 och 67-77 använda det på lins med 62 mm.En ring 58-62 kommer sen och 55-58 kommer sist..Ett fasligt skruvande blir det förstås.
Alternativet är t.ex Cokin P-system med filter-hållare och en anpassningsring till varje lins..känns lite smidigare,faktiskt.
mvh/gunte..

Tack

Tycker också det låter lättare med typ Cokin filter. Jag hade iof bara tänkt mig några filter (pol, 81A eller B och grå grad) och inte ett sky eller UV för varje.

En annan sak som jag kom att tänka på. Hur fungerar det med motsolsskyddet när man använder det fyrkantiga filtret, går det inte att använda då? Finns det inte risk för solblänk?
Fast iof så finns väl samma problem om man kopplar på en massa ringar...

/Mvh Cecilia

Wester skrev:

Tycker också det låter lättare med typ Cokin filter. Jag hade iof bara tänkt mig några filter (pol, 81A eller B och grå grad) och inte ett sky eller UV för varje.

Inte att förglöma, ett filter på obj., tex. neutralt UV skyddar inte bara mot UV-strålning utan ger ett mkt bra skydd mot linsen oxå! Jag kör med ett UV på samtliga mina obj. Hellre ett repat/trasigt filter än lins!

/ Andreas

Är inte Cokinfiltren av plast?

Jag har också det bängligt med filterstorlekar. Mina tvåögda Rolleis tar bajonett 1, 2 och 3, samt påstick i storlekarna 28,5 och 24 mm.

Sedan har jag en Kodak Retina som tar 32mm påsticksfilter och kodaks 32mm filter med speciell gänga.

En Voigtländer som tar 29,5mm påstick.

En Zeca 9x12 som tar ca 43mm påstick.

En bälgkamera som tar ca 45mm påstick.

Olympusobjektiv som tar 49mm och Tokina 400/5,6 som tar stora filter...

Gamla småbildskameror som tar 27mm påsticksfilter...

Lägg därtill att jag föredrar de dyra kvalitetsfiltrena från Rollei eller B+W. :-/

Det finns motljusskydd till Cokin-systemet. Monteras på filterhållaren. Flera motljusskydd kan monteras på varandra för längre brännvidder.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto