Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det går ej att stänga av datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

JOWJ

Aktiv medlem
Det går ej att stänga av datorn? Den startar om omedelbart. Är tvungen att fysiskt stänga av datorn. Kör XP pro. Har kört virusprog, ad-aware SpybotSD och diverse andra progs utan att hitta något.
Är det någon som har något/några tips?
//Olle
 
Rätt val?

Har du kollat så att den står på "Stäng av datorn" och inte "Starta om datorn" som val efter att du har tryck [Start] [Stänga av datorn...] ?

M V H Peter
 
Det kan bero på att windows råkar ut för ett kritiskt fel (blåskärm) i samband med avstängning. Har du då inställningen "starta om vid kritiskt fel" (jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter) startar datorn om så fort det händer, utan att du får någon information om felet. Stäng av automatisk omstart vid fel så får du "förhoppningsvis" ett felmeddelande som blir lättare att felsöka.

edit, jag skriver för sakta...lösningen ovanför :)
 
Tyvärr!

Tack för tipsen Leif och Mårten! Efter att ha avmarkerat rekommenderade ruta - Då fick jag blå skärm!

Det gav inga andra problem men det var tydligen inte rätt lösning.

Mera tips..............

Tänk va' datorerna förenklar våra liv!

//Olle
 
JOWJ skrev:
Det var mycket läsa. Får bli en uppgift för morgondagen.
//Olle

Mmm...tänkte bara hålla dig sysselsatt i helgen...:)

Tror säkert att det är "dåliga" drivrutiner som ligger bakom ditt problem.

Ditt jobb att ta reda på vilka nu...lycka till...
 
Re: Tyvärr!

JOWJ skrev:
Tack för tipsen Leif och Mårten! Efter att ha avmarkerat rekommenderade ruta - Då fick jag blå skärm!

Det gav inga andra problem men det var tydligen inte rätt lösning.

Mera tips..............

Tänk va' datorerna förenklar våra liv!

//Olle

Hej Olle,

Jag var otydlig, det var blåskärm som var målet med att avmarkera rutan. På blåskärmen ser du ett felmeddelande som du kan ta reda på mer om. Som andra redan sagt är dåliga drivrutiner ett vanligt fel, vad säger felmeddelandet?

Lycka till! // L
 
Det går ej att stänga av datorn? - Kanske en lösning.

Förutsatt att du har Windows XP och att din dator tidigare gick att stänga av.

Gör en systemåterställning till det datum då du inte hade problemet. Löser inte systemåterställningen problemet så gör en ny ren installation av operativet. Oftast tar tar det längre tid att felsöka an vad det tar att installera om. Bara ett tips. Lycka till.

MVH,

Daniel
 
Skulle vänta med att ominstallera datorn tills du vet att felet inte har med hårdvaran att göra (speciellt om du vet med dig att du nyligen inte ändrat nått). Ex så pajar RAM minnen inte allt för sällan och brukar då orsaka dylika på problem.

Du kan ju alltid prova med systemåterställning som Daniel säger, annars tycker jag precies som Leif sa att du ska skriva ner vad som står och googla på felkoden eller beskrivningen. Posta gärna beskrivningen här med :)
Johan
 
Jag råkade ut för en dator som gjorde på samma vis för inte så länge sen! Ägaren hade dagen innan fått något "virus" eller "mask" i ett e-mail. Vi provade med systemåterställning först men det fanns inget gammalt att gå tillbaka till. Senaste systemåterställningspunkt var samma dag och ca 10 minuter innan vi startade om datorn... Vi provade med att reparera Windows utan framgång. Vi kollade på nätet efter tips och idéer, men inget som hjälpte. Vi fick tips om att det kunde vara nätaggregatet som höll på att säga upp sig och provade med ett anant som fungerade i annan dator. Det hjälpte inte hellre. Till slut gjorde vi en partition med Partition Magic och flyttade över de filer som skulle sparas. Sedan i med Windows XP skivan och om installation. Först tog vi bort den befintliga partitionen c:\ och skapade därefter en ny, formaterade och installerade XP, sen försvann problemet och datorn sängs av när man klickar på "Stäng AV". Vad det berodde på vet jag inte men det låg tydligen djupt rotat i systemet. Vet inte hellre om det hade något med "Virus" eller "maskar" att göra.
 
Jag har läst och läst men inte kommit fram till något förnuftigt att göra. Felkoden lyder som följer:
Stopp 0x0000007E (0xc0000005, 0xF792B9B0, OXF79B29B4, 0XF79B26B0)

KBDCLASS.SYS ADRESS F792B9B0 AT BASE F792B000 DATE STAMP 41107b08

Jag har inte Easy CD Creator eller Direct CD installerade. Det skulle kunna vara en orsak.

Kör jag installationsdisketten för att reparera kommer jag till att välja operativsystem. Det finns bara ett att välja. Sedan begärs lösenord för admin. Det finns inget eftersom jag är ensam på datorn. Sedan kommer jag inte längre. Mycket frustrerande.

Dåliga drivrutiner tror jag inte på eftersom jag inte installerat några nya hårdvaror. Har t o m ett nytt grafikkort liggande som jag inte vågar installera under rådande omständigheter.

Det skall tillläggas att jag fått mer respons på mitt problem från fotosidan än från Datormagazin!!

Tack alla ni som försöker hjälpa till!
 
JOWJ skrev:
Jag har läst och läst men inte kommit fram till något förnuftigt att göra. Felkoden lyder som följer:
Stopp 0x0000007E (0xc0000005, 0xF792B9B0, OXF79B29B4, 0XF79B26B0)

KBDCLASS.SYS ADRESS F792B9B0 AT BASE F792B000 DATE STAMP 41107b08

Jag har inte Easy CD Creator eller Direct CD installerade. Det skulle kunna vara en orsak.

Kör jag installationsdisketten för att reparera kommer jag till att välja operativsystem. Det finns bara ett att välja. Sedan begärs lösenord för admin. Det finns inget eftersom jag är ensam på datorn. Sedan kommer jag inte längre. Mycket frustrerande.

Dåliga drivrutiner tror jag inte på eftersom jag inte installerat några nya hårdvaror. Har t o m ett nytt grafikkort liggande som jag inte vågar installera under rådande omständigheter.

Det skall tillläggas att jag fått mer respons på mitt problem från fotosidan än från Datormagazin!!

Tack alla ni som försöker hjälpa till!

När du startar med Windows XP skivan skall du välja att du vill installera , inte reparera i första steget. Det kommer en eller två skärmbilder senare att du kan välja att reparera befintlig installion. Testa först med att uppdatera drivrutinen till ditt tangentbord, mus om du har logitech.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.