ANNONS
Annons

Det fejkade mekanikljudet i 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan ha fel men...
Moderna kameror har väl inte en fjäder som fäller upp spegeln, utan någon form av motor med en liten växel(låda) som fäller upp och ner spegeln. Detta ger ett lite vinande ljud. Det går att höra, om än inte lika tydligt, även på min D70.
Det är bland annat detta som Nikon lutar sig mot när de får kritik för att de utelämnat MLU i D70:n. "Spegeln fälls upp mjukt med en utväxlad motor och inte med en fjäder som i äldre kameror och därför behövs inte spegeluppfällning.", eller något i den stilen har de sagt, vilket givetvis är skitsnack (att det inte behövs i en del situationer), men...

Läste nånstans att D70 bara har en solenoid som driver både spegel och slutare, det är därför det inte går att få MLU ens med uppgraderad firmware. Eftersom Canon har MLU använder de uppenbarligen en annan konstruktion.

Johannes

GrAcK skrev:
Här är en ljudfil från dpreview där man kan höra ljudet.

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS350D/Samples/Audio/350d-d70-300d-jpeg.mp3

Först hör man 350D, sen D70 och sist 300D. Hämtad från denna sidan:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page6.asp

lite jobbigt ljud från. men rapp 350d
men d70 lätt ju som en gammal häckasax.
och 300d var inte riktigt pigg. i raw var det ju nästan jobbigt och segt att lyssna på.

hahah rolig jämförelse.

jorgene skrev:
Tror säkert du förstod vad jag menande, men om inte, så förtydligar jag mig gärna... ;-)

Spegeln måste vara uppfälld -- och slutarridån måste vara öppen -- för att du skall kunna regöra sensorn.

Jo då, jag förstår vad du menar! Lät lite roligt bara att slutaren måste vara uppfälld! Tack för förtydligandet!

/Pontus

anders_j skrev:
och 300d var inte riktigt pigg. i raw var det ju nästan jobbigt och segt att lyssna på.

hahah rolig jämförelse.

Så här låter en riktig kamera! Det är ljudfilen som gjorde att jag kortvarigt förälskade mig i D2H och var nära att köpa en (efter att ha läst resten av recensionen då)! Efteråt kommer ljudet från en Canon 1D.

/Pontus

anders_j skrev:

hahah rolig jämförelse.

300D är precis lika trött oavsett om man skjuter RAW eller JPEG.

Pongu skrev:
Så här låter en riktig kamera! Det är ljudfilen som gjorde att jag kortvarigt förälskade mig i D2H och var nära att köpa en (efter att ha läst resten av recensionen då)! Efteråt kommer ljudet från en Canon 1D.

/Pontus

har sett på internet en kille som byggde en minigun med .22 long skott.
d2hx var inte långt ifrån detta.

jorgene skrev:
Hrrmm, jag skulle tro det... Du äger ju en D70 själv, så ta bort objektivet och titta. Det som sitter framför sensorn är slutaren. Det är den som måste vara uppfälld när du skall rengöra sensorn.

(Känner mig lite osäker på om du menar allvar med ditt inlägg, eftersom du fotograferat sedan 1973 och själv äger en Nikon D70...).
Nu ber jag så väldigt mycket om ursäkt!!Kollade just min D70.Hade ingen aning om att det fanns en slutare i digitalkameror oxå.Kalla mig gärna "nörd" hädanefter men man lär så länge man lever.Ledsen om jag sårat någon med mitt tokiga inlägg men jag erkänner:jag var totalt ute och cyklade!

anders_j skrev:
jepp var annars.
men han tog död på en tv med ca 5000 skott. på någon minut.
Ja, TV-apparater lär vara hårdskjutna. Behövs mycket eldkraft för det ändamålet.

Annars finns ju FBI, CIA, regeringen, utomjordlingar, utlänningar, grannar och annat man behöver en minigun i hemmet för.

/Pontus

FILM) (jahlsin skrev:
Nu ber jag så väldigt mycket om ursäkt!!Kollade just min D70.Hade ingen aning om att det fanns en slutare i digitalkameror oxå.Kalla mig gärna "nörd" hädanefter men man lär så länge man lever.Ledsen om jag sårat någon med mitt tokiga inlägg men jag erkänner:jag var totalt ute och cyklade!
Äh, så farligt var det väl inte? :)
Alla kan vi göra grodor ibland... även om denna var rätt stor... :-D

Dessutom har du ju "lite rätt", vad gäller D70, eftersom denna kamera kombinerar användandet av mekanisk och elektronisk slutare. Men, det är en annan historia, det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar