Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det blinkar fEE?

Produkter
(logga in för att koppla)

Soffia

Aktiv medlem
Jag har ett litet problem och fråga, jag var ute och fotade med min Nikon D70S och sedan började plötsligt bländartalet i displayen blinka fEE. Nu kan jag inte ta några bilder för varje gång jag trycker ner avlösaren så börjar fEE att blinka. Detta har hänt mig innan, men jag kommer inte ihåg hur jag gjorde då för att ändra det eller om jag har kommit åt någon knapp på utsidan av kameran?

Har ni något hum om vad det kan vara och någon aning om hur jag återställer det??

Kan det vara så att bländarringen halkat iväg så att objektivet inte är inställt på minsta bländare?
Det brukar finnas en låsknapp för att hindra att detta händer.
Dvs objektivet ska vara inställt på bländare 22 eller högsta tillgängliga värde.

Senast ändrad:
Jag läste lite och dom flesta skrev att det är nog nånting med objektivet,
det verkar som att man kan "låsa" objektivet i olika lägen och du ska
låsa linsen på högsta bländarvärdet (oftast markerat orange).

Hoppas du förstår vad jag menar, det var iallafall detta jag läste som andra har skrivit.

Ibland verkar detta uppstå mellan hus & objektiv. Ungefär som att de förlorar kontakten i ett ögonblick. Då får man rucka till lite på objektivet.

Skitiga kontakter?

Jag läste lite och dom flesta skrev att det är nog nånting med objektivet,
det verkar som att man kan "låsa" objektivet i olika lägen och du ska
låsa linsen på högsta bländarvärdet (oftast markerat orange).

Hoppas du förstår vad jag menar, det var iallafall detta jag läste som andra har skrivit.

Tack så mycket! Där var felet! objektivet var låst på 11 istället för 22, när jag drog tillbaka funkade det. Nu kommer jag ihåg att det var även så jag har gjort de andra gångerna!

Kan det vara så att bländarringen halkat iväg så att objektivet inte är inställt på minsta bländare?
Det brukar finnas en låsknapp för att hindra att detta händer.
Dvs objektivet ska vara inställt på bländare 22 eller högsta tillgängliga värde.

Du hade helt rätt! Bländarringen stod på 11 istället för 22, nu när jag drog tillbaka den blev det rätt och det går att ta bilder igen. Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar