Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det är mer färg i färgbilder och trist med svartvitt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Bjoernowitsch skrev:
Eftersom jag fortfarande fotograferar analogt och sedan digitaliserar mina bilder, använder jag negativ färgfilm, för säkerhets skull. Motivet får avgöra om bilden ska vara i färg eller svartvitt, och det kan jag avgöra i efterhand.

Blir inte svartvita bilder bättre från svartvit film än från färgfilm?

Här har digitalt en fördel då jag kan ta bilden i färg i kameran och göra om den till svartvit eller tvärtom (ta den i svartvitt och göra om den till färg i rawkonverteraren).
 
Här är ett exempel på en svartvit bild som antagligen skulle vunnit på att vara i färg (himmelen mm):

http://www.fotosidan.se/pools/view/5413/1311058.htm

Å andra sidan är här det motsatta dvs en färgbild som troligen skulle gjort sig bättre i svart-vitt (eftersom vindskyddet/stolen (?) och det gröna gräset stör och distraherar från ansiktet och ögonen) :

http://www.fotosidan.se/pools/view/5413/1303918.htm

Det samma gäller den här (ingen som helst vinst med att vara i färg):

http://www.fotosidan.se/pools/view/7372/1310048.htm

Vad skulle den här bilden tjäna på att vara i färg?

http://www.fotosidan.se/pools/view/7372/1310187.htm
 
Senast ändrad:
Båda dina exempel Tore,

är bättre i färg tycker jag. Men som sagt så är det en smaksak.
Hälsar Klas
 
Jag acceperar om du föredrar svartvitt Gunnar,

men samtidigt kan man väl diskutera saken. Att acceptera andras åsikter behöver inte betyda att man delar dom. Jag har inga problem med att andra tycker om bruna bönor, fast jag själv inte vill vara i samma lokal där de serveras på grund av lukten. Det kan ju vara intressant att veta varför någon tycker om eller ogillar denna mat och frågor om saken kan ju ställas utan att de rymmer någon kritik. Med den hållning din kommentar visar skulle det inte bli mycket kvar att prata om.
Tycker Klas B
 
Du har hittat flera exempel som fungerar Tore,

men vad tror du om min tes att onödigt många bilder konverteras till svartvitt. Och då undrar jag dels utifrån din smak och dels vad tror du att gemene man tycker om färg respektive svartvitt (gemene man = de som inte vet vad skärpedjup och monokrom betyder).
En annan tanke om svartvitt är att det är enklare. Det blir färre parametrar att hantera både i bilden och tekniskt. Med allt vad det innebär, såväl positivt och negativt.
Janusz Kaminski fick en Oscar för fotot till Schindlers list och totalt fick denna svartvita film sju Oscars. Så visst kan det vara effektivt med svartvitt.
Det blir mindre för ögon och hjärna att processa och tolka i svartvitt. Kan det göra att vägen till känslorna blir kortare?

Undrar Klas B
 
Jag håller med dig Klas och har som värd för porträttpoolen ibland efterlyst fler färgbilder i poolen på dess klotterplank.

Ibland verkar det som en del tycker att bilden blir mer konstnärlig bara man tar bort färgen. Det verkar också som en del tror att det ska bli lättare att göra en monokrom bild. Så är det inte alls, en bra monokrom bearbetning kan tillföra en bild en ny dimension, men det är väldigt svårt att hitta balansen mellan svärta, högdagrar och övergångar där emellan på ett bra sätt. Jag ser ofta kontrastlösa och tämligen jämngrå monokroma bilder i porträttpoolen och tycker dom är stentrista.

Att göra en färgbild till en bra monokrom bild är en konst som kräver övning och erfarenhet, inte ett alibi för att slippa hantera färgerna. Jag övar fortfarande på monokroma bearbetningar och lägger ibland ut någon i poolen för att få feedback.
 
En klok kommentar Björn,

men jag tenderar att betrakta de som håller med mig som kloka. En svaghet som kanske är ganska mäsnsklig och kanske kan ursäktas.
Hälsar Klas B
 
Lite grand känns det som att denna diskussion handlar om påståenden i stil med:
-Varför spelar du jazz när gemene man gillar dansbands musik?
-Skulle inte dina låtar bli bättre med lite svensktopps gung i?

De som fotat en tid brukar utveckla vad som brukar kallas för ett bildspråk.
Ungefär som att en författare skapar sig ett eget skrivspråk.
Detta blir lite av ett signum, som går att känna igen utan att det finns ett namn angivet vid verket.

Författaren kanske då i sitt språk har valt skröna som form, tex Arto Paasilinna & Mikael Niemi. Fotografen kan i sin tur ha valt svartvita bilder med tydligt markerat korn som sitt språk. Detta leder till att författaren varierar handlingen inom valt fack och fotografen varierar sina motiv inom sitt fack.

Tesen som nämndes i tidigare inlägg om mindre info att behandla gäller mig i högsta grad.
Då menar jag för min hjärna. Jag kan vila blicken bläddrandes bland svartvita bilder i timmar.
Färgbilder orkar jag bara se på en kortare stund. Jag upplever dem mer som ett bullrigt och stökigt rum. ”Skolklass som skriker och stojar på badhuset så det ekar mellan kakelväggarna.”

I samma utsträckning (antagande från min sida) finns det säkert folk som blir stressade eller får ångest av karga dunkla monokroma bilder och istället behöver livfulla färger för sitt välmående.

Om alla skapar de bilder som bäst visar just vad det är dom vill visa, så är vi sanningen nära.


/Patrik
 
Re: Jag acceperar om du föredrar svartvitt Gunnar,

klazzze skrev:
Med den hållning din kommentar visar skulle det inte bli mycket kvar att prata om.
Tycker Klas B

Där kan jag verkligen inte hålla med. Men tyvärr verkar det som om det gäller att ta varje tillfälle i akt för vissa att mästra omgivningen. Se bara på dina egna inlägg. Tolerans tycks inte vara ditt adelsmärke precis. Ej heller ödmjukhet. Den som har en åsikt som stämmer överens med din betraktar du som kloka, men resterande då? Hur betraktar du dem? Är de ointelligenta och dumma?
 
klazzze skrev:
men vad tror du om min tes att onödigt många bilder konverteras till svartvitt.

Det kan ju vara så att du och andra reagerar på kvantiteten svart-vita bilder därför att ni också reagerar på den bristfälliga kvaliteten (både beträffande grundbilden och den svart-vita konverteringen om fotot är digitalt/digitaliserat)

Bland gemene man tror jag få uppskattar svartvita bilder och därför tar de inte heller sådana bilder eller konverterar dem till svart-vitt. Hur många med digitalkompakter tar bilder i svart-vitt? Vimmelbilder i svartvitt?

Däremot är det ju så att alla som tagit foton med film och jobbat i mörkrum lärt sig uppskatta svart-vitt och kan tom föredra det framför färgbilder. Kanske är det också så att många håller fast vid film just för det svartvita skapandets skull.

Själv ställer jag högre krav på en svartvit bild än ett färgfoto. Det gäller både bilder jag själv gör och andras alster. Jag tror att ett bra kriterium för att svartvita bilder skall fungera är att fotografen tänkt till och gjort sin hemläxa på tre punkter:

1) Ett medvetet förhållningssätt vid fotograferingstillfället (tänka svartvitt enligt ovan beträffande motivval, komposition och det praktiska fotograferandet; svartvita bilder tas ju inte på 9 bps!),

2) Ett kompetent efterprocessande som gör bilden stark tex ifråga om färgbalans (neutralt eller tonat), kontrast, korn/brus mm,

3) En lämplig presentation (tex på fine art papper med passande inramning eller annan presentationsform som gör bilden rättvisa exempelvis i ett bildspel).
 
Senast ändrad:
Tack för ett uförligt inlägg Tore.

Tycker att det du säger är klokt och även om jag gärna går i polemik så är det inget jag kan ifrågasätta i det du säger.
Själv kan jag för lite PS för att konvertera till svartvitt, de försök jag gjort har inte lyckats. Men jag ska göra lära mig mer om det när hösten kommer och kvällarna blir längre. För som sagt, jag har inget emot svartvitt och de som föredrar att konvertera till svartvitt har sin fulla rätt att göra det, även om det inte blir bra, eller om de inte är så duktiga.
Hälsar Klas B
 
Lars Patrik Tjärkat Lindbäck skrev: Lite grand känns det som att denna diskussion handlar om påståenden i stil med:
-Varför spelar du jazz när gemene man gillar dansbands musik?
-Skulle inte dina låtar bli bättre med lite svensktopps gung i?
...
Listan kan göras ännu längre:

• Varför äta surströmming - det finns ju färsk fisk?
• Saab? Volvo för tjyven!

Jag blir irriterad när personliga preferenser tas som intänkt ( läs: preskriptiv sanning ) för att diskutera det avvikande i andra människors preferenser. Tyvärr känns det inte som om det perspektivet riktigt går fram.
 
Tycker att det här är en bra diskussion Lars Patrik,

inte minst ditt inlägg visar på det. Jag var kanske onödigt uppkäftig i min inledning. Men min fråga var helt enkelt grundad på äkta nyfikenhet. För jag tycker, precis som Björn Sorkin, att väldigt många svartvita bilder skulle kunna vara bättre i färg. Troligen till stor del beroende på att det är ogenomtänkt eller utfört utan tillräckligt kunnande. Men jag söker inte koncensus och vet inte bättre än någon annan. Och om det som någon skrev är, att man känner det mer konstnärligt med svartvitt, så är det också helt okej, även om jag tycker annorlunda.
Hälsar Klas B
 
nostalgia

http://farm3.static.flickr.com/2175/2433815992_4438b29509_b.jpg

Till de fotografer som nämdes i tidgare inlägg: "uppväxta med mörkrum och vad det nu sades" bjuder jag på en resa till ett skyltfönster hos en fothoandlare 1980. Under diadublikatorn skymtar en Trip35. En sådan har jag kvar sedan 1979 :)
Bara en sådan där kamerarem med filmburkar som patroner får mig att le brett. Prylfixeringa fanns även då. Jag kunde stå vid sådana fönster som detta och drömma om "Just den kameran" som skulle göra mig både lycklig och duktig. Men den verkar inte vara uppfunnen ännu :)

Förlåt för off topic kåseriet.

/Patrik
 
Du mästrar mig och är oförskämd Gunnar,

då du påstår att jag mästrar omgivningen, är intolerant och saknar ödmjukhet. Kan du inte säga vad du tycker utan att angripa min person.
Som svar på din fråga så tycker jag inte att de som har annorlunda åsikter än jag är dumma och ointelligenta. Hur det är med din intelligens har jag ingen åsikt om eftersom jag inte känner dig. Däremot anser jag att din kommentar inte var särkilt klok. Men det har inte med din person att göra och är dessutom bara vad jag anser. Dessutom är jag en person som pratar, skriver och tycker mycket - och det händer inte sällan att jag utrycker okloka åsikter och frågor. Det uppskattas ev en del och det iriterar en del. Men de flesta säger inget om det, och de flesta som ändå gör det brukar säga ifrån, eller fräsa till utan att angripa min person.
Klas B
 
Ragnar Tryggvason skrev: Detta är som att diskutera kaffe med eller utan socker tycker jag. Vilket är rätt och vilket är fel? Svar: En smaksak!
Instämmer! Det jag reagerar mot är en "von oben" attityd som jag tycker avspeglar sig i val av följande formuleringar;

"Jag är säker på att många av dem, kanske flertalet, skulle vara bättre i färg."

"Varför förstör ni era bilder genom att ta bort färgen?"

"... beroende på att det är ogenomtänkt eller utfört utan tillräckligt kunnande."

Läs igenom vad Du skriver och fösök se dessa formuleringar ur mottagarenbs perspektiv. Det är fullkomligt ointressant vad Du hade för intentioner med Dina formuleringar, om de likt f-rb-nn-t uppfattas som mästrande.

Du säger Dig ju vara medveten om att detta är en smaksak, så kom ner från hästen nu klazzze.

Dagens definitiva clou, som gav mig förmiddagens längsta flatgarv, är annars kommentaren;

"Själv kan jag för lite PS för att konvertera till svartvitt, de försök jag gjort har inte lyckats."

Är det bara avundsjuka? Att "vi" kan, men inte Du? Snälla?
 
det är inte intressant Ragnar,

varför någon vill ha socker i kaffet, såvida han inte har något orginellt motiv. Samma sak är det med varför någon föredrar svartvita foton. Det är inte intressant som upplysning. Men det kan bli intressant om personen har en spännande eller rolig förklaring - till ett så märkligt ställningstagande.
Förlåt, jag kunde inte hålla inne den där sista slängen och ta den inte personligt.
Hälsar Klas B
 
Tråkigt Lennart, om jag gjort dig upprörd,

men jag är glad att du i alla fall fått ett gott skratt idag, om man kan kalla flatgarv för det.
Jag känner inte att jag sitter på någon häst och jag är inte avundsjuk på att jag inte kan konvertera bilder till svartvitt, för det kan jag nog lära mig.
Däremot är jag en gnutta avundsjuk på de som ser en massa fina motiv som jag förbiser. Men det kan jag hantera.
hälsningar Klas B
Observera att jag utelämnade Vänliga
 
Jag drar mig tillbaka - detta är mer en pajkastningsceremoni än ett respektfullt utbyte av tankar mellan vuxna och kapabla människor.

Jag överlåter därmed ordet till de som anser sig veta bättre än jag, när det gäller mitt teknikval.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.