Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Det är en komplimang att ta någons bild."

Produkter
(logga in för att koppla)

markusd

Aktiv medlem
Hej,

Jag gör en samhällsvetenskaplig rapport i skolan just nu, och mitt ämne är upphovsrättsbrott.

Här är inledningen till min rapport:
"Upphovsrättsbrott verkar vara något mer eller mindre accepterat i dagens samhälle. Att stjäla film, bild eller musik tycks inte kunna jämföras med fysisk stöld.
I barndomen får vi lära oss att stöld är fel. Att ta någon annans sak är fel, men att hitta en bild på Internet och använda till sin webbsida får vi inte veta om det är fel.

Om inställningen är fel och det är i barndomen man fostras till att inte ta andras egendom, torde det också vara där felet ligger. Tekniken att kunna kopiera media är förhållandevis ny, den kanske inte har kommit in i uppfostringsprocessen ännu.

Att detta är ett samhällsproblem är ett faktum. Det finns människor som livnär sig på att sälja sina konstverk, och i den meningen ingår bilder, musik, filmer, text och liknande, och att förstöra för dessa skulle innebära en katastrof för konsten. Det tar motivationen från upphovsmännen och kommer exempelvis att resultera i nyheter av sämre kvalitet.

I riksdagen sitter personer som sympatiserar med dessa brott. Några har till och med bildat ett parti för detta, och de står precis utanför tröskeln till riksdagen.

Hur ser egentligen attityden ut mot dessa brott, och var kommer den ifrån? Tycker man att det är dumt men är bara lat och kanske tycker att priserna på film och musik är på tok för höga?

För att ta reda på detta ska jag låta ungdomar i tonåren få svara på en enkät, eftersom de flesta som laddar ner film och musik är yngre i och med att tekniken är förhållandevis ny."

Enkäten finns att titta på här.

Det skrämmande är att nästan ingen tycker att något av alternativen på fråga ett är "fel". Till fråga 1a som kanske är mest relevant för er, läser jag motiveringar som "Det är en komplimang", "Om den är fin ska man få ha den på sin hemsida", "Man får skylla sig själv om man lägger ut sin bild". Jag blir rädd.

Som ni förstår och som faktiskt framgår i enkätundersökningen är uppfostringen en stor bidragande orsak till detta.

Vad tror du att det kan bero på?

Vad tycker du själv om att någon "lånar" din bild? Jag är inte ute efter någon organiserad brottslighet, utan det vanliga "jag vet inte, därför får jag"-brottet.

Hur bör man få stopp på detta? Om denna attityd är den vi kommer att se som mer och mer okej kommer många yrken att bli illa drabbade.

Tack för din hjälp!
Markus Dahlberg
 
Sålänge inte mina bilder används kommersielt så har jag inga problem att människor "kopierar" mina bilder.
 
Ades skrev:
Sålänge inte mina bilder används kommersielt så har jag inga problem att människor "kopierar" mina bilder.

Så om du hittar din bild på en privat hemsida (ej kommersiell) är det okej?
Tror du inte att denna attityd kan leda till något allvarligare i längden? Var ska gränsen gå.

/Markus
 
markusd skrev:
Så om du hittar din bild på en privat hemsida (ej kommersiell) är det okej?
Tror du inte att denna attityd kan leda till något allvarligare i längden? Var ska gränsen gå.

/Markus

Vars skulle det leda? Jag ser inga problem med vad jag skrev tidigare..

Kanske är ett problem för vissa.. Men personligen så har jag inga problem med detta.
 
Senast ändrad:
Om ett företag snor en bild till t.ex. en broschyr väl en komplimang i sig att företaget tycker att bilden är tillräckligt bra för att användas Men samtidigt en förolämpning att dom inte tycker att det är värt att betala för den.
 
Ades skrev:
Vars skulle det leda? Jag ser inga problem med vad jag skrev tidigare..

Kanske är ett problem för vissa.. Men personligen så har jag inga problem med detta.

Jag tror att en attityd att det är okej att ta en sak bara för att man gillar den. Jag tror att det ger fel uppfattning om en fotografs arbete, vad som faktiskt kan ligga bakom en bild. Gillar man den så mycket bör man kunna betala för sig, eller? Det gör man ju i princip alltid annars.

/Markus
 
andreasc89 skrev:
Om ett företag snor en bild till t.ex. en broschyr väl en komplimang i sig att företaget tycker att bilden är tillräckligt bra för att användas Men samtidigt en förolämpning att dom inte tycker att det är värt att betala för den.

Precis. Där kanske vi har skapat problemet lite själva? Vem har inte haft svårt att säga nej till n skitersättning när någon "äntligen" vill ha ens bild?

Detta leder nog tyvärr till att företagen får en sned bild på oss fotografer. Ta en bild är ju inte så svårt och så vidare.

/Markus
 
Ades skrev:
Sålänge inte mina bilder används kommersielt så har jag inga problem att människor "kopierar" mina bilder.
Du har förstås full rätt att tycka det när det gäller dina egna bilder, bara du inte samtidigt generaliserar det till att också gälla andras bilder. Till skillnad från dig så accepterar jag inte att människor inte respekterar min egendom.
 
andreasc89 skrev:
Om ett företag snor en bild till t.ex. en broschyr väl en komplimang i sig att företaget tycker att bilden är tillräckligt bra för att användas Men samtidigt en förolämpning att dom inte tycker att det är värt att betala för den.
Kanske en förolämpning men framförallt ett lagbrott.
 
Jag tycker det här är en intressant frågeställning och en viktig sådan.. för precis som trådskaparen skriver.. det är faktiskt stöld.

Visst kan jag se det som en komplimang om någon vill använda min bild på sin hemsida, men jag tycker definitivt dom skall fråga först.

Det här är ett spörsmål som jag diskuterat med ett antal person, fast då framförallt nerladdning av musik, som ju i princip är stöld.

Visst, säger gemene man, att jag laddar ner en låt från nätet, spelar väl ingen roll, artisten tjänar ju ändå så mycket pengar, och en mer eller mindre spelar väl ingen roll..

Men.. tänk om alla resonerar likadant, hur skall det då bli pengar till utveckling och nyproduktion av film, musik osv.

För att återgå till bilden, som ju ligger närmast till hands här, så har jag ändå satsat pengar och tid på att försöka fånga den här härliga bilden, som någon så gärna vill "låna".. och i förlängningen.. här också, om man drar saker och ting till sin spets.. så fotografer som försöker livnära sig på sitt yrke.. skall dom då slås ut pga av detta?

Jag ser som sagt, allvarligt på den här inställningen hos gemene man vad gäller nerladdning och som sagt stöld av bilder på någons hemsida
 
Det är intressant det ni säger.

Som sagt tror jag att vi gräver vår egen grav om vi vill lätta på upphovsrätten. Att ta en bild från någon som tycker att det är okej kan ju aldrig bli olagligt, men vi bör fortfarande ha något som skyddar de som vill livnära sig på konsten.

Men som jag skrev i första inlägget; varför tror ni att denna attityd finns? Och vad ska vi som vill hålla hårt om upphovsrätten göra åt den?

/Markus
 
markusd skrev:
Det är intressant det ni säger.

Som sagt tror jag att vi gräver vår egen grav om vi vill lätta på upphovsrätten. Att ta en bild från någon som tycker att det är okej kan ju aldrig bli olagligt, men vi bör fortfarande ha något som skyddar de som vill livnära sig på konsten.

Men som jag skrev i första inlägget; varför tror ni att denna attityd finns? Och vad ska vi som vill hålla hårt om upphovsrätten göra åt den?

/Markus

Just med bilder tror jag en anledning kan vara att man just lagt ut dom på nätet.. Däremot tror jag inte någon skulle fundera en endaste sekund på att ta en bild ur ett fotoalbum du hittar i någons bokhylla.

Det kanske är så att man inte ser det som att någon äger en sak.. bara för den finns uppladdad på nätet.

Kanske är det så att något man hittar på internet ses som allmän egendom.. Till skillnad mot en butik eller galleri..

Kanske är så enkelt att det behövs en attitydförändring här.

Jag skall vara helt ärlig.. men jag har nog förr när jag började surfa runt själv inte riktigt sätt en bild som jag hittat på internet som någons.
 
Thunderbird skrev:
Icke så, .doc är och förblir ett okänt format för mig och Firefox. Finner det föga intressant att tvingas spara filen lokalt enär det inte renderar något läsbart för mig.

/ E

.doc är ett Microsoft Word-dokument.
 
Om någon använder en del av min bild för att skapa en ny där man inte direkt kan se att min bild är källan + att det inte är kommersiellt så är det ok för mig. Vill någon låna den rakt av till sin fortfarande icke kommersiella sida så är det ok om mitt namn står med.

Har man däremot företag ska man betala för sig, så är det.

Min åsikt...

Själv undviker jag andras bilder då det inte känns så seriöst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.