Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Den klassiska kompositionsläran

Produkter
(logga in för att koppla)
Nekomy skrev:
Terje påstår att "Den klassiska kompositionsläran innebär att du alltid försöker skapa en bild som bygger på en harmonisk uppbyggnad".

Det är korrekt, men vad är då harmoni och vem är det som har bestämt vad som skall anses vara harmoniskt. För en bild kan ha hur harmoniska proportioner som hellst, men om man betrakter den i ett svinstall lär man knappast tolka den som harmonisk.

Där emot gillade jag ordet "bildtradition" och man borde även använda ordet "kompositionstradition" istället för kompositionslära eller kompositionsregler.

En lära skall kunna bevisas vara sann, en regel kan brytas, men kultur gör man bara för man alltid har gjort så och folk har en tendens att gillar det.

Jag tycker du hänger upp dig allt för mycket på ord Jim.

/Joakim
 
Nekomy skrev:
För en bild kan ha hur harmoniska proportioner som hellst, men om man betrakter den i ett svinstall lär man knappast tolka den som harmonisk.

Om man inte har nåt emot svinstall då? Man kanske skulle kunna se en bild på ett annat sätt i en miljö som inte är den vanliga urbana konstmiljön? Ändå visar vi våra konstverk på ett gammalt invant sätt för att det är så det SKA vara. Genom att välja bort en miljö som ickekonstnärlig har du ju gjort dig skyldig till lika hög grad av rigiditet som de som endast använder kompositionsläror i sitt skapande.

:)
 
Estethia skrev:
kan du då förklara varför pratbubblorna kommer i ordning från höger till vänster i japanska serietidningar, som dessutom ska läsas "baklänges" sidmässigt?

tänkte dom "nu ska vi krångla till det för vårat genetiska beteende"?
*obs... humor*

Humor uppskattas :) Japanska mangafilmer börjar väl inte i slutet? ;-)

Helt rätt det du säger, men samtidigt pratar du om en sekvensiell serie bilder - Å andra finns det hur många japanska serier som helst som inte bygger på den princip som du nämner.

Japansk bildkompsition skiljer sig inte markant från västerländsk.

Men varje ENSKILD bild avläses som jag nämnde tidigare och är oberoende av sekvensiella och narrativa avläsningar.

Japanska hemsidor ser t ex inte annorlunda ut i sin uppbyggnad än västerländska. Det är skillnad på att läsa en text och läsa en bild.
 
stoltz skrev:
Nej, det blir det inte. Man läser av en bild på samma sätt i alla kulturer. En bild läses av i ungefär 2-4 svep, från Vänster till höger längs en diagonal. Detta är i princip biologiskt betingat. Detta är helt frikopplat från kulturellt betingade läsriktningar.

Det är inte alla helt överens om, se bla den här undersökningen där man jämnförde personer med engelska, kinesiska och taiwanesiska som modersmål:
http://www2.hawaii.edu/~bergen/papers/chanbergen.pdf
 
stoltz skrev:
Humor uppskattas :) Japanska mangafilmer börjar väl inte i slutet? ;-)

Helt rätt det du säger, men samtidigt pratar du om en sekvensiell serie bilder - Å andra finns det hur många japanska serier som helst som inte bygger på den princip som du nämner.

Japansk bildkompsition skiljer sig inte markant från västerländsk.

Men varje ENSKILD bild avläses som jag nämnde tidigare och är oberoende av sekvensiella och narrativa avläsningar.

Japanska hemsidor ser t ex inte annorlunda ut i sin uppbyggnad än västerländska. Det är skillnad på att läsa en text och läsa en bild.

så länge man inte har en tidsmaskin blir det lite svårt att följa en händelse tidsmässigt baklänges. ;o)
en film kan man ju förstås köra baklänges om man vill men det har ju knappast med saken att göra.

en bok eller serie kan man dock välja från vilket håll den ska börja. och man börjar naturligtvis från det håll som den är skriven.
i västerländska böcker och tidningar börjar det från vänster och man tar sig fram åt höger.

japanska böcker och tidningar som är anpassade för västerlänningar (glöm inte hur USA/Europa-intresserade många japaner är) läses dock på det sätt vi är vana vid.
japanska tidningar som enkom är översatta och inte anpassade, läses bakifrån (oss sett) och från höger till vänster.
att man börjar uppifrån och går neråt är inget udda. bara det att västerlänningar gärna ser en vänster-höger rörelse eller diagonal samtidigt.

det finns ju även nyare japanska. som skrives på vänsterländskt vis med västerländska bokstäver.
det är så det kan se ut i pratbubblorna.
men ändå läses bilderna och ordningen på pratbubblorna från höger.

varför skulle japanska hemsidor se annorlunda ut?
man anpassar sig ofta till rådande html och japaner har ju redan anpassat sig i så mycket till västerländska snitt.
och uppifrån och ner är ju inte så udda för en japan.
jag har sett sidor med text på japansk vis.
det är inte konstigare än en bok. för man börjar ju alltid uppifrån.
 
Nekomy skrev:
Vilket ord menar du?
Jag kan bara gissa men jag antar att han menar "lära". Kanske föreligger begreppsförvirring här? För "lära" är ett ganska allmänt ord och kan till och med betyda "någons uppfattning i något avseende", "åsikt", eller "mening" (se SAOB, det finns en fasligt massa tolkningar). Inte så underligt att vi kan debattera i till leda om några tycker att det måste finnas väldigt stränga krav för att något ska få kallas "lära" medan andra använder ordet i dess mer lösa betydelse.

Personligen kommer jag nog att fortsätta använda ordet kompositionslära även om jag så skulle räkna in tex gyllene snittet dit.

stoltz skrev:
Japanska mangafilmer [...]
Nu när jag är i ordvrängarlagen (kan hända tråkiga lördagkvällar): tecknad/animerad film heter anime, tryckta serier manga. En mangafilm skulle bli en serietidningsfilm eller något åt det hållet :-D

Jag har ingen avsikt att bråka om ords definition eller tolkning, tänkte bara försöka gjuta lite olja på vågorna innan jag ska sy mig ett softboxgrid till min fina nygamla Chimera softbox. Wheee! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.