** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Den klassiska kompositionsläran

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Behöver man gå längre än till sig själv? Jag tycker till exempel att den fjärde bilden du länkade till är i särklass sämst (bortsett från färgbilden som man mår rent dåligt av att titta på, men där ligger bristerna inte i komposition). För mig är det en bekräftelse så god som någon på att receptet är effektivt.

Jag skulle vilja veta hur det går till att komponera en bild utan någon form av systematiserade tankar bakom. Jag kan faktiskt inte komma på hur det skulle gå till, med mindre än att man blundar (förklara hemskt gärna!). Och så fort du systematiserar tankarna kring kompositionen, då är du faktiskt inne och på något som kan liknas vid regler. Det kan vara klassiska, det kan vara dina egna. Men likväl regler.
Va! Är den fjärde bild sämst? Men det är ju enligt dig och inte någon kompositionslära. Är det en lära så skall den kunna förklara varför den bilden är bättre, i annat fall rör det på sin höjd om en teori.

De som håller hårt i kompositionsläran påstår oftast att den bevisas med att man inte kan ta en bild utan att komponera den på något sätt och att man genom det med har bevis på kompositionslärans riktighet. Men detta är som sagt falska bevis som egentligen inte bevisar nått. Men det är som att påstå att allt är naturligt då de minsta beståndsdelar kan finnas naturligt i naturen och att det därför inte finns några konstgjorda saker.

Jag kan heller inte bevisa att atrologin fungerar bara för att detta passar bra in på folk som är födda Scorpio:
En evig optemist.
Vän av natuern och äventyrslysten.
Utpräglad känsla för rättfärdighet.
Roar sig gärna.

En lära säger oftast mer än "jag tror eller tycker" och men kan därför inte framhålla nått som en lära bara för att man tycker att nått är bättre.

Re: Déjà Vu....

Highweiss skrev:
Väldans väldans konstigt men jag får en känsla av att jag har läst den här diskussionen förut? Och jag har också en känsla av att åtminstone en av deltagarna här nu var med då också?

EDIT: här nu

EDIT 2: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=26295&highlight=komposition
Och vad har det med saken att göra? Det är ännu ingen som har kunnat förklara vad det är som gör en bild bättre om man använder vissa kompositionsregler trots att det är så många som förkunnar dem och dess förträfflighet.

I frågan här var det hur han skulle göra an bild enligt den klassiska kompositionsläran, men ingen vet vad denna lära säger eller vilken del av den som är eller kan anses avara klassisk.

Vill egentligen inte blanda mig i denna underhållande diskussion, men om man tittar på Jim Engströms porträtt i medlemsprofilen så slås man direkt av att ögonen är placerade ungefär i gyllene snittet... både i höjd- och sidled... Och det verkar inte ha gjort ont heller (han ser ju rätt glad ut).

Snygg komposition. =8-D

Re: Re: Déjà Vu....

Nekomy skrev:
Och vad har det med saken att göra? Det är ännu ingen som har kunnat förklara vad det är som gör en bild bättre om man använder vissa kompositionsregler trots att det är så många som förkunnar dem och dess förträfflighet.

Tråden jag länkad till är 26 sidor lång. Där finns ganska många bra svar.

I frågan här var det hur han skulle göra an bild enligt den klassiska kompositionsläran, men ingen vet vad denna lära säger eller vilken del av den som är eller kan anses avara klassisk.

Min tippning är att "den klassiska kompositionsläran" syftar framför allt på gyllene snittet. Det är en klassiker. :)

Om inte definitionen av "den klassiska kompositionsläran" ingår i undervisningen eller i kurslitteraturen har Mattias lärare antagligen varit lat eller slarvig eller bådadera.

/Andreas

Re: Re: Déjà Vu....

Nekomy skrev:
Det är ännu ingen som har kunnat förklara vad det är som gör en bild bättre om man använder vissa kompositionsregler trots att det är så många som förkunnar dem och dess förträfflighet.

Gå till vilket museum, vilken konsthall eller vilken fotoutställning som helst så har du miljoner bevis på att komposition gör bilder bättre. Titta på några av världens mest kända verk så får du se vad jag snackar om. Även bilder som till en början kan verka kaotiska innehåller komposition, harmoniska proportioner och geometri.

Som jag skrivit tidigare så finns det vissa former och proportioner som våra hjärnor uppfattar som mer harmoniska än andra. Och detta går rent av tillbaka till vår sexualitet och jakten på den proportionerliga och harmoniska kroppen (och ansiktet) som utstrålar styrka, hälsa och ungdom till skillnad från den opropertionerliga som indikerar inavel, ålderdom och sjukdom.

Det handlar egentligen om samma mekanismer som gör att vi reagerar starkt på färgen rött, att vi ryggar för bittra smaker, och att ljudet av hjärtslag påverkar oss. Något man utnyttjar i basgången i nästan all musik.

Var enda gång du tar en bild gör du (bland annat) reflektioner som du ärvt av människor som levat tidigare. I din DNA finns erfarenheter, känslor och instinkter nerpräntade. Det är en hisnande tanke att vi bär med oss detta, men så är det. Självklart finns civilisationens fernissa (kultur) ovanpå, men i grunden är du inget annat än en hårlös apa. Oavsett om du har en 12 Megapixelkamera eller ej.

Sedan har mänskligheten kopplat dessa känslor och upplevelser till vissa begrepp för att på vårt typiskt mänskliga sätt kunna förstå och inte minst FÖRKLARA våra upplevelser för varandra. Och på så sätt uppstod det nu så omdiskuterade gyllene snittet.

Men gör dessa kompositionsregler bilder bättre? Självklart. Som jag skrev ovan baserar de sig på djupt rotade mänskliga instinkter. Det vill säga att vi uppskattar vissa proportioner mer än andra eftersom det ligger i vår natur. Sedan kan man kalla det för vad man vill.

/Joakim

Senast ändrad:
Jim:

Jag tror att alla de människor som är födda med bildseende inser att kompositionsläran överensstämmer med det man uppfattar som harmoniska bilder. Där räknar jag in dig.

Den kritik jag har är att jag inte anser att man skall se kompositionsläran som allenarådande. Man skall inte göra sig till en slav under den. Man skall spara sin möjlighet att kreera på egen hand, men i grunden ligger alltid kompositionslära.

Med kunskap om kompositionslära kan man överdriva den.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=183334&set=lp

Men den är en förutsättning i botten.

Detta med att man ser bevis för gyllene snittet på museum beror på att gyllene snittet täcker in en stor del av en bild och kan avläsas på mer än ett sätt. Det är med andra ord nästan lättare att hitta gyllne snittet i en tavla än att bevisa att 1+1=2

Men där man inte uppenbart inte hittar det gyllne snittet kan man använda två andra kompositioners läror för att skapa bevis för kompositionsläran och det är diagonalen och trekanten. Vi kan på detta sätt hitta mönster i allt vi ser inklusive det slumpartade.

Den moderna kompositionsläran har även lagt till former så som cirkeln, parallellen, korset och mycket annat för att än lättare hitta nått mönster i bilden och med det tror sig ha gjort kompositionsläran lättare att bevisa.

Vad de som tror på kompositionsläran gör är att skapa bevis för nått som inte finns på samma sätt som man förr i tiden med avancerade mattematiska formler och tabeller försökte bevisa att jorden faktiskt var universums medelpunkt.

Det blir nära på löjeväckande när någon skriver “Alla de människor som är födda med bildseende inser att kompositionsläran överensstämmer med det man uppfattar som harmoniska bilder” och med det även säger att de som inte tror på dessa löjliga läror troligen inte är konstnärligt lagda och det är därför de inte förstår denna ädla lära. En lära för ett fåtal med en medfödd gåva för detta som skall förkunnas till alla. Enligt mig luktar det mer tro än kunskap.

Men vad är harmoni? Hur ser den mattematiska formeln ut för harmoni? Gäller det även andra kulturer som inte är uppfostrade med denna tro på en viss sorts kompositionsläror?

Detta med att man ser bevis på museum är en lögn eller ett mått av okunskap.

Citat:
"Som jag skrivit tidigare så finns det vissa former och proportioner som våra hjärnor uppfattar som mer harmoniska än andra".

Vart hittar man beviset för detta och vem gjorde undersökningen?

Citat:
"Och detta går rent av tillbaka till vår sexualitet och jakten på den proportionerliga och harmoniska kroppen (och ansiktet) som utstrålar styrka, hälsa och ungdom till skillnad från den opropertionerliga som indikerar inavel, ålderdom och sjukdom".

Men då våra ideal har förändrats genom årtusenden och decennier så kan inte detta stämma, för i så fall måste ju det gyllene snittet förändras eller vara falskt. Förändras det är det inte så gudomligt/gyllene och då har man motbevisat sig själv.

Citat:
"Det handlar egentligen om samma mekanismer som gör att vi reagerar starkt på färgen rött, att vi ryggar för bittra smaker, och att ljudet av hjärtslag påverkar oss. Något man utnyttjar i basgången i nästan all musik".

Här blandas det vilt med sinnen. Hur vi reagerar för färger är olika beroende vart ifrån vi kommer. I andra länder ser man färger som inte vi riktigt ser eller uppfattar som unika färger. Men smak, hörsel och så vidare påverkar inte vad vi anser som estetiskt eller skönt utan det är kulturen vi lever i som gör detta.

Men trots all det ni skrev finns det inte en tillstymmelse till bevis för att kompositionsläran skulle fungera eller göra bilder som är mer harmoniska, det mesta baserar sig på tro och det andra tidigare sagt.

Jag tror som sagt inte på detta då man lika väl kan använda mandelbrot för att hitta någon slags struktur i bilder och troligen även få bättre resultat av detta.

För att återgå till Mattias fråga. Här är en länk till en välrennomerad bok om komposition.

@ Jim E: Jag tycker ditt sätt att resonera runt gyllene snittet tyder på en djup och gedigen okunskap. Gyllene snittet finns hela tiden i vår vardag - både den vi själva konstruerat och i naturen. Detta oavsett om vi tycker om det eller ej. Med största sannolikhet har du just nu något inom armslängds avstånd som just har gyllene snittets proportioner. Vare sig du vill eller ej. :)

Loj skrev:
För att återgå till Mattias fråga. Här är en länk till en välrennomerad bok om komposition.

@ Jim E: Jag tycker ditt sätt att resonera runt gyllene snittet tyder på en djup och gedigen okunskap. Gyllene snittet finns hela tiden i vår vardag - både den vi själva konstruerat och i naturen. Detta oavsett om vi tycker om det eller ej. Med största sannolikhet har du just nu något inom armslängds avstånd som just har gyllene snittets proportioner. Vare sig du vill eller ej. :)
Hm. Okunskap håller jag inte med om, där emot ställer jag mig kritisk till att kalla GS (och "kompositionsläran") för kunskap eller lära.

Att nått i min närhet har formen av GS beror på att någon en gång bestämt att GS var mer harmoniskt än någon annan form och därför gav saken denna form; men detta förklarar inte varför just denna form och dessa proportioner skulle vara mer harmonisk.

Det är ju helt befängt att tro nått sånt och hävda att detta är en lära och en vetenskap när allt sunt förnuft säger att man inte kan sätta en mattematisk formel på vad människor anser är harmoni.

Men åter, ännu har inte lyckats få fram nått som ens har formen av ett bevis. I detta fallet bör man hällre lita till Ackham's razor än till komplicerad mattematik som skall försöker påvisa vad människan anser vara harmoniskt.

Nekomy skrev:
Detta med att man ser bevis för gyllene snittet på museum beror på att gyllene snittet täcker in en stor del av en bild och kan avläsas på mer än ett sätt. Det är med andra ord nästan lättare att hitta gyllne snittet i en tavla än att bevisa att 1+1=2

Men där man inte uppenbart inte hittar det gyllne snittet kan man använda två andra kompositioners läror för att skapa bevis för kompositionsläran och det är diagonalen och trekanten. Vi kan på detta sätt hitta mönster i allt vi ser inklusive det slumpartade.

Jag kan absolut hålla med dig här. Det går nästan alltid att bevisa saker i efterhand. Precis som vissa tolkar in olika uppfattningar i till exempel bibeln.

Den moderna kompositionsläran har även lagt till former så som cirkeln, parallellen, korset och mycket annat för att än lättare hitta nått mönster i bilden och med det tror sig ha gjort kompositionsläran lättare att bevisa.

Cirklar, paraleller, kors, kvadrater och trianglar är något som vi människor har väldigt lätt för att uppfatta. Vi har en oerhörd förmåga att urskilja geometri och se mönster. Det finns mängder med exempel på detta. Därför tycker jag det är helt naturlig att just de former du nämner förekommer i kompositionsläran.

Vad de som tror på kompositionsläran gör är att skapa bevis för nått som inte finns på samma sätt som man förr i tiden med avancerade mattematiska formler och tabeller försökte bevisa att jorden faktiskt var universums medelpunkt.

Jag anser att du har totalt fel. Det som hänt är att man definierat något som finns. Det vill säga människans förmåga att utläsa geometriska mönster och uppskatta vissa former och proportioner. Precis som vi definierat olika färger.

Men vad är harmoni? Hur ser den mattematiska formeln ut för harmoni? Gäller det även andra kulturer som inte är uppfostrade med denna tro på en viss sorts kompositionsläror?

Harmoni finns i de flesta kulturer. Jag säger bara Ying & Yang.

Detta med att man ser bevis på museum är en lögn eller ett mått av okunskap.

Tycker snarare det är du som visar brist på kunskap.

Citat:
"Som jag skrivit tidigare så finns det vissa former och proportioner som våra hjärnor uppfattar som mer harmoniska än andra".

Vart hittar man beviset för detta och vem gjorde undersökningen?

Du kräver bevis och hänvisningar. Men var är dina egna bevis och undersökningar? Har inte sett dig göra en enda hänvisning. Personligen har jag läst mycket om det här och snappat upp kunskap i olika artiklar, TV-program och böcker. Jag har tyvärr ingen referenslista, men jag skulle absolut kunna plocka fram underlag för mina påståenden om det kom till kritan.

Citat:
"Och detta går rent av tillbaka till vår sexualitet och jakten på den proportionerliga och harmoniska kroppen (och ansiktet) som utstrålar styrka, hälsa och ungdom till skillnad från den opropertionerliga som indikerar inavel, ålderdom och sjukdom".

Men då våra ideal har förändrats genom årtusenden och decennier så kan inte detta stämma, för i så fall måste ju det gyllene snittet förändras eller vara falskt. Förändras det är det inte så gudomligt/gyllene och då har man motbevisat sig själv.

Där missuppfattar du hela saken. Det handlar inte om ideal. Det handlar om vår förmåga att urskilja proportioner. Nu blandar du ihop två begrepp.

Citat:
"Det handlar egentligen om samma mekanismer som gör att vi reagerar starkt på färgen rött, att vi ryggar för bittra smaker, och att ljudet av hjärtslag påverkar oss. Något man utnyttjar i basgången i nästan all musik".

Här blandas det vilt med sinnen. Hur vi reagerar för färger är olika beroende vart ifrån vi kommer. I andra länder ser man färger som inte vi riktigt ser eller uppfattar som unika färger. Men smak, hörsel och så vidare påverkar inte vad vi anser som estetiskt eller skönt utan det är kulturen vi lever i som gör detta.

Fel igen. Vissa färger är universella. Rött är en av dessa, grönt och blått är två andra. Samma sak när det gäller smak. En bitter smak indikerar gift vilket innebär att nästan alla människor reagerar negativt på just denna smak. Sött indikerar snabba kolhydrater, något vi i urtiden aldrig kunde få nog av. Därför har vi stora fetmaproblem idag när söta produkter finns i överflöd. Sött är ju gott, runt om i världen.
Samma sak med vissa ljud. Höga skrik uppfattas av alla som varnande, hotfulla och obehagliga (så är det även i däggddjursvärlden). Lugna och regelbundna ljud som hjärtslag, hummande, en katts spinnande, och så vidare uppfattas som lugnande av de flesta (undantag finns naturligtvis alltid).

Men trots all det ni skrev finns det inte en tillstymmelse till bevis för att kompositionsläran skulle fungera eller göra bilder som är mer harmoniska, det mesta baserar sig på tro och det andra tidigare sagt.

Jag tror som sagt inte på detta då man lika väl kan använda mandelbrot för att hitta någon slags struktur i bilder och troligen även få bättre resultat av detta.

Förmodar att du även förkastar alla teorier kring hur man komponerar musik, eller hur man skriver en text, eller hur man lagar en god maträtt. Även detta något vi definierat utifrån hur vi uppfattar dessa saker med våra sinnen.

/Joakim

Senast ändrad:
Hur skall man bemöta detta? Det är ganska lätt.

Mitt svar kommer att bli att SVT har rätt och att folk missförstått vad de skriver pga dålig läsförståelse.

Men hur förklarar jag då röstningen som många anser är ett bevis? Svaret är lika lätt som logiskt då den är styrd av själva artikeln. Hade man inte visat den svenska flaggan och den form som man påstår är den mest harmoniska hade nog resultatet blivit ett annat. Nu får folk reda på att en form skall anses som den mer harmoniska och försöker därför hitta den. Alternativet jag tycker alla är lika snygga/fula saknas och där med faller en grupp tvivlare bort som inte röstar.

Okay. Skall jag nu åter ge mig in i en debatt för att visa hur fel påståenden om den svenska flaggan eller Parthenontemplet är? Nej, det tänker jag inte, för läser man så stöter man på stycket:

”Det finns de som menar att vi tycker att något är snyggt för att det är harmoniskt. Och att det vi tycker är harmoniskt beror på ett väldigt speciellt förhållande som återkommer överallt både i konsten och i naturen. Det kallas för gyllene snittet”.

Här förklarar man att det finns några som påstår nått, men vet inte vilka det är utan man kallar dem bara för ”de”. På ramp förklarar man vilka teorier som ”de” har och vad det handlar om men man lägger inte fram nått rykande bevis.

Vissa saker ter sig ganska dumma och utryck så som ”Och vad är åtta delat med fem? Jo, 1,6, alltså nästan exakt det gyllene snittet!”, närmar sig nog det som kan anses vara humor.

”Nästan exakt”, detta är knappast nått som gör att man inte kan ta det på allvar. ”3,13” är ju nästan exakt PI, men det är inte PI. Är GS uträknat till 1,618… så är GS just det och inget annat.

Men vad får vi ut mer av denna sida, jo det logiska svaret som kommer som en motpol.

Citat:
”en är det här med det gyllene snittet något vi är födda att tycka är vackert? Det vet vi inte. Det kan lika gärna handla om kultur. För i vissa delar av världen, till exempel i Japan, uppfattar inte alls förhållandet 1, 618… som det mest harmoniska. Där tycker man mera om symmetri”.

De länkar även till en sida som handlar om symmetri och den finner du på <LÄNK>

Med andra ord så bevisar inte denna sida ett jota mer än tidigare så kallade bevis och jag sitter fortfarande stadigt på min kittiska grund.

Nekomy skrev:
Hm. Okunskap håller jag inte med om, där emot ställer jag mig kritisk till att kalla GS (och "kompositionsläran") för kunskap eller lära.

OK, jag köper det! :) Det var lite drastiskt skrivet. Tar tillbaka det, din kunskap kan jag givetvis inte bedöma närmare då vi inte känner varandra mer än genom det här mediet... :)

Nekomy skrev:

Att nått i min närhet har formen av GS beror på att någon en gång bestämt att GS var mer harmoniskt än någon annan form och därför gav saken denna form; men detta förklarar inte varför just denna form och dessa proportioner skulle vara mer harmonisk.

Jo, men varför tror du att man fastnat för just de proportionerna? Varför inte enklare matematiska samband?
Jag påstår inte att GS är mer haromiskt än andra proportioner - det är upp till var och en att bedöma - men att GS går som en röd tråd igenom vår kultur är ju spännande. Varför just GS? Varför inte 1:2 eller 1:SQR(2)? Ta gärna en titt på Bengt Ulins bok "Att finna ett spår" - fascinerande läsning. Egentligen en bok i matematikmetodik, men ändå otroligt intressant. Rekommenderas!

Nekomy skrev:

Det är ju helt befängt att tro nått sånt och hävda att detta är en lära och en vetenskap när allt sunt förnuft säger att man inte kan sätta en mattematisk formel på vad människor anser är harmoni.

Matematik är inget självändamål. Matematik kan användas för att beskriva vår omgivning. Och otroligt mycket i vår värld följer mönster, som enkelt låter sig beskrivas i matematiska termer. T.ex. musikskalor...
Visste du f.ö. att fröna i en solros ligger i spiraler? Antalet spiraler medurs och moturs är aldrig detsamma; kvoten mellan antalet spiraler i ena riktningen och i den andra blir - just det: GS. Talen sammanfaller alltid med talen i fibonaccis talföljd. Sådant tycker jag är urspännande. (Ja, jag är mattenörd! :)) Och i fallet med solrosen lär ju det inte kunna vara frågaom något påhitt som någon kom på någongång... :)
Nekomy skrev:

Men åter, ännu har inte lyckats få fram nått som ens har formen av ett bevis. I detta fallet bör man hällre lita till Ackham's razor än till komplicerad mattematik som skall försöker påvisa vad människan anser vara harmoniskt.
Jag har i och för sig inte för avsikt att "bevisa" något - tycker bara det är trevligt att dryfta ett intressant ämne, men vad skulle du räkna som ett tillräckligt bevis? Hur skulle ett sådant kunna se ut?
Ackham's razor - känner inte till. Berätta, jag är nyfiken!

mvh Janne

Att läsa Jims inlägg ger en obehaglig samling av uttryck:

1: "helt befängt"
2: "sunt förnuft"
3: "att folk missförstått"
4: "Vissa saker ter sig ganska dumma"
5: "det logiska svaret"
6: "är en lögn eller ett mått av okunskap"
7: "Det blir nära på löjeväckande"

Är vi andra idioter i Jims ögon som inte tycker som han? Bara för att han inte har förmåga att se saker som inte är övertydliga så finns dom inte och vi stackars satar som inte har Jims förmåga till "sunt förnuft" är helt befängda, ganska dumma, löjeväckande ologiska, missförstående, okunniga lögnare. Hellre det än Jim, tror jag...

:D

Ack! Någon har väckt den björn som sover...

ganska skrev:
En sak förstår jag inte. Om kompositionsläran var helt onödig och aldrig behövs, varför har då alla stora fotografer genom tiderna använt den? Varför uppfanns den ens?
Mycket sant. Det hela handlar om att lära sig av andra. Det finns olika infallsvinklar till lärande och kompositionslära är ett sätt att försöka ge sig an fotografi.

Som jag ser det så är kompositionslära ett sätt att försöka formulera varför vissa bilder är uppskattade och "går hem" mer än andra, dvs vilka gemensamma drag kan man hitta hos dessa. Med detta synsätt är det ganska naturligt att det är "efterkonstruktioner" då man tittar på existerande bilder. Man kan tillämpa detta på sina egna bilder genom att titta på bilder man är nöjd med och mindre nöjd med och se om vissa drag utkristalliseras.

Eftersom bilder ofta är komplexa så är det ganska naturligt att man bryter ner bilden i delar och mer grundläggande element, linjer, former, färger, indelningar och deras inbördes placering.

Om man sedan väljer att följa dessa riktlinjer eller inte måste alltid vara upp till fotografen och tillfället. Men att känna till dem kan inte vara särskilt fel. Sedan bör det tilläggas att bara för att en riktlinje kanske skulle ge resultat som tilltalar, många eller till och med en majoritet så finns det inget som säger att den skulle tilltala alla eller alltid skulle ge tilltalande resultat. Eftersom det handlar om smak och tycke finns inga absoluta sanningar.

Nekomy skrev:
Vissa saker ter sig ganska dumma och utryck så som ”Och vad är åtta delat med fem? Jo, 1,6, alltså nästan exakt det gyllene snittet!”, närmar sig nog det som kan anses vara humor.
Jim E, jag vet din position i den här frågan och vet att jag aldrig kommer kunna prata med dig på din nivå. Det du skriver ovan har tagits upp i den tidigare diskussionen i olika varianter. Jag vill bara ställa en ärlig fråga till dig och alla andra som man får reflektera över: Ponera ett tillfälle då man vill placera ett föremål, säg ett päron, i en bild. Man vill att päronet ska ligga ocentrerat på en linje genom mitten av bildrutan och väljer att lägga den så att avståndet från de bägge kortändarna ger gyllene snittet. Päronets tar upp en del av bildrutan, vilken del av päronet ska hamna exakt i punkten som motsvarar gyllene snittet för att man ska få säga att det är gyllene snittet? Finns det en del av päronet som är mer "rätt" än andra?

Jag förväntar mig... nej, vill inte ha något svar till tråden. Det här är för dig (läs: läsaren) att fundera på. Det jag är ute efter är svaret på frågan: Vilken noggrannhet och hur bokstavstroende måste man vara kompositionslära? Ett svar att reflektera över själv om man är tveksam.

Om det gått någon förbi så förespråkar jag en väldigt avslappt attityd till detta men ändå respekt för det arbete som tidigare fotografer och konstnärer lagt ned. Kunskap är aldrig fel, möjligtvis användandet av den. Sen kan man försöka vifta bort kunskap om andras mödor genom att nonchalant säga att man betvivlar att något skulle få kallas för kunskap eller lära. Inte respektfullt i mina ögon.

Jag har läst de tidigare trådarna och ingenstans har jag sett att någon krävt en exakt placering. Inte heller har jag sett någonstans att en exakt placering är önskvärd. Men det är stor skillnad på 1/10, 1/2 och 5/8 i hur man som betraktare uppfattar placeringen. Skillnaden är minimal mellan 5/8 och 1.618... Decimalnoggrannhet är inget som, mig veterligen, någon förespråkare av klassisk kompositionslära har krävt (lika lite som att diagonalen ska vara en exakt diagonal från hörn till hörn, att centreringen skall vara exakt, att S-kurvan är en spline, osv). För det är inte särdeles relevant. Betraktaren kommer med största sannolikhet inte märka av det eller (och det här är det som är viktigt!) bry sig.

Nej, Jim E. Det är jättebra att du ställer dig kritisk till detta, man ska aldrig svälja något med hull och hår. I detta fall funkar det dessvärre för många och att försöka förlöjliga deras uppfattning och arbetsmetoder ser jag inte som konstruktivt. Jag inser att gyllene snittet inte funkar för dig i ditt fotografiska arbete, och jag kan respektera det. Hoppas du kan respektera att det fungerar för andra och förespråka ditt synsätt utan förringa andras synsätt.

Jag har ingen önskan att späda på denna diskussion mer. Tro det eller ej så har jag vettigare saker att göra. Det är soligt ute. Jag ska läsa lite artiklar, gå och lucha med en kompis, en underbart trevlig och söt tjej som gärna vill sitta modell för mig framöver, därefter träna tillsammans med en annan god vän för att avsluta kvällen med att lära mig så mycket jag bara kan om ljussättning genom att leka med de Elinchromaggregat och softboxar jag och en tredje kompis precis köpt. Ni får ursäkta mig om jag inte bevakar den här diskussionen längre eller lägger mig i, jag tror jag lär mig betydligt mer i hemmastudion än i denna tråd och föredrar (gasp!) att tillbringa en solig höstdag med mina vänner. Ni får väldigt gärna maila mig om det är något ni vill säga mig (ris eller ros!) då jag inte bevakar tråden.

Jag hoppas att andra följer mitt exempel och njuter av dagen. Kanske vi ses där ute. Väl mött, gott folk!

PS. Occam, efter William of Occam alternativt stavat William of Ockham. Principen kallas i engelskspråkig litteratur även för "Principle of Parsimony" eller "Principle of Simplicity".

[Edit] PS. Observera att nedanstående bild inte handlar om någon form estetik, bara var päronet får ligga för att man ska få säga att det rör sig om gyllene snittet utan att få mothugg av folk som ställer absoluta krav eller förkastar.

Bilagor

• pear.jpg
    pear.jpg
    16.2 KB · Visningar: 671
Senast ändrad:
Nekomy skrev:

Med andra ord så bevisar inte denna sida ett jota mer än tidigare så kallade bevis och jag sitter fortfarande stadigt på min kittiska grund.
Det måste var härligt att ha allting så klart för sig, det har karaktären av en religiös övertygelse.

Och religiösa fanatiker är det som bekant ingen idé att argumentera med ...

tormig skrev:
Det måste var härligt att ha allting så klart för sig, det har karaktären av en religiös övertygelse.

Och religiösa fanatiker är det som bekant ingen idé att argumentera med ...

Tar ingen partisida i diskursen just nu Men inte att glömma är att det i en religiös övertygelse inte existerar vetskap utan lika mycket tvivel.

Den troende som i sin övertygelse påstår sig inte äga anledning att tvivla rör sig onekligen mot kategorin fanatiker. Men att en religiös övertygelse skulle röra sig om fanatism låter inte riktigt bra.

,,,

Känns svårt att hoppa in i denna debatt med kommetarer angående ursprungsfrågan eftersom det har blivit hett mella individer,, Ens inlägg drunknar i mängden av "nästanpersonangrepp" ;)/

mvh Niclas,

Hej Max. Det är kul att det är just du som skall införa de små oskyldiga kommentarerna som man måste tolka. Förklara vad du menar med ” Jim E, jag vet din position i den här frågan och vet att jag aldrig kommer kunna prata med dig på din nivå”.
Vist har jag sagt saker och helt befängt, att inte förstå osv, men jag har aldrig syftat på någons förstånd eller tanke kapacitet. Förklara nu vad du menar med ”min nivå” så kommer mitt svar lite sanera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar