Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Delta i MÄSTARTÄVLAN!

Produkter
(logga in för att koppla)
Dags att lämna in bilderna!

Jag lovade tidigare i år att påminna i forumet när det började närma sig inlämningsdags i den klassiska Mästartävlan. Och nu är vi där. Senast den 1:a september, alltså onsdag om två veckor, ska FOTO ha bilderna.

Har själv fotograferat, framkallat film och kopierat en del för detta i sommar. Men den ursprungliga bildidén jag hade har inte blivit verklighet av olika anledningar. Har därför arbetat lite mera oplanerat och spontant och har nu några olika bilder som jag ska försöka finslipa lite till på i slutspurten innan jag bestämmer mig för vilka jag ska skicka. Har även några gamla bilder som kanske kan komma på tal.

Hoppas att både ni som skrivit upp er på listan och ytterligare intresserade har fått fram bilder som ni kan få iväg!

Ha det så bra! (Är inte inloggad så mycket för tillfället på grund av datorhaveri efter en lite för stor rensning av hårddisken. Men jag kommer nog igen när det mörknar på kvällarna framöver och datorn kommit i ordning.)

Hej, så länge, Nils.
 
Pga vissa personlinga omständigheter tidigare i sommar har jag tyvärr lagt alla större arbeten åt sidan. Har helt enkelt inte haft rätt motivation. De bildidéer jag hade till Mästartävlan blev dessutom omöjliga att genomföra då det var på den numera fd flickvännens farföräldrars gård bilderna skulle göras.

Jag önskar er andra lycka till i Mästartävlan o får istället inrikta mig på att delta i nästa års Mästartävlan.

In bocca al lupo!

/Robert
 
Jag kommer skicka in! Ska kopiera bilder i början av veckan. Trodde det var 30/9 det skulle in, så man får skynda lite.
 
Jag kommer också skicka in!

Jag ska tillbringa hela helgen i mörkrummet och skicka in mitt bidrag till tävlingen på måndag.

Nu j'vlar ska jag vinna!

=)
 
ok, då gör jag också ett försök :)

Jag tänker delta i årets MÄSTARTÄVLAN i svartvitt:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
Knut Widsteen
Thomas Klaesson
Jesper Levén
David Feldt
Konrad Ersson
Erik Schalin
 
Nu är det inte långt kvar till slutdatum för Mästartävlansbilderna. Senast nu på onsdag måste FOTO ha bilderna. Skickade mina i förgår efter mycken vånda i valet. Jag hade några olika bilder, kopierade med lite variation att välja mellan men med råd från min hustru bestämde jag mig. Fast jag är kanske inte riktigt nöjd själv eftersom min första idé inte blev av. Nu blev det spontanitéten som fick råda och lite experimenterande med olika kopiering av samma negativ i mörkrummet som ledde fram till mitt val. Hoppas att ni andra fotosdidesmedlemmar som tänkt delta också har fått fram några bilder. Och har ni inte skickat eller lämnat in dem än så gör det så att bilderna är framme senast på onsdag!
Hälsn, Nils.
 
Jag är rädd att jag får stå över till nästa år. Har varit på sommarstället 30 mil från förstoringsapparaten sedan före midsommar och är där fortfarande och bygger på en sovstuga. Men ni som skickar in önskar jag all framgång.
 
Klart

Nu för en timme sedan blev jag klar med mina tre verk, och jag skickar mina idag, ( måndag ) den 30:E, Jag har nog aldrig varit så noga med kopieringen som nu.
Men det var kul,. och svettigt.

Jag önskar er alla och mig själv lycka till!

Ha det gött / JIM
 
bildsten skrev:
Jag är rädd att jag får stå över till nästa år. Har varit på sommarstället 30 mil från förstoringsapparaten sedan före midsommar och är där fortfarande och bygger på en sovstuga. Men ni som skickar in önskar jag all framgång.

Ungefär samma för mig... =) Har inte hittat den där helgen som behövs för att gå igenom negativ och rigga labbet i tvättstugan.

Får bli nästa år, kanske...

Lycka till ni andra!!
 
Hej!
Jag är som vnaligt ute i sista stund och tänkte skicka in mina foton imorgon, så jag har ju kvällen på mig. Jag har inte tidningen eller tävlingsreglerna, så jag undrar bara om ni vet om man får måla med svart och vit färg på fotona efteråt. jag ringde och frågade om man får måla med vanlig färg, vilket dom sa nej till, fast glömde att fråga om enbart Svart/Vit gick bra..

Dom sa att ingenting får vara colererat, men däremot får man tona, får man tona med karamellfärg så att man kan få fram, röd, grön, gul tex? Och i mitt labb så blir bilderna mörk lila-aktiga om jag tänder i andra badet, är det räknat som fusk?

Och så undrar jag en sista sak! Vet ni om man får skrapa på negativen med nål? Eller på något sätt klistra och klistra i bilderna?
 
Glöm det över, men jag undrar fortfarande vad Foto får göra med ens bilder om man vinner, kommer de ha rätt att använda dom hur som helst?

Man ska alltså ange, material, namn och adress när man skickar in bilderna, är det allt?

Tacksam för svar..
 
katt skrev:
så jag undrar bara om ni vet om man får måla med svart och vit färg på fotona efteråt. jag ringde och frågade om man får måla med vanlig färg
Retuschering måste vara OK men måla är det inte.

katt skrev:
Dom sa att ingenting får vara colererat, men däremot får man tona, får man tona med karamellfärg så att man kan få fram, röd, grön, gul tex?
Detta är nog en gråzon. Om det innebär att det färgar bilden så är det nog OK. Men om det innebär att du får en hinna av färg på så är det inte OK. Jag har för mig att karamellfärg innehåller socker, det är inget som jag vill ha på mina bilder. Skriv en varningstext till juryn.

katt skrev:
Och i mitt labb så blir bilderna mörk lila-aktiga om jag tänder i andra badet, är det räknat som fusk?
Nej, inget fusk. Pesonligen skulle jag se det som ett misslyckande men det klart om det höjer bilden så...

katt skrev:
Och så undrar jag en sista sak! Vet ni om man får skrapa på negativen med nål?
Ja, det verkar rimligt.

katt skrev:
Eller på något sätt klistra och klistra i bilderna?
Det tror jag inte, däremot så kan du kopiera in flera negativ på samma papper. Jag har bara sett ett lyckat sådant försök. Det var ett familjeträd på ett 50x60 papper.
 
katt skrev:
Glöm det över, men jag undrar fortfarande vad Foto får göra med ens bilder om man vinner, kommer de ha rätt att använda dom hur som helst?

Man ska alltså ange, material, namn och adress när man skickar in bilderna, är det allt?

Tacksam för svar..

Vinnarbilderna får publiceras gratis i samband med att resultatet offentliggörs.

Du ska ange: kamera, film, förstoringsapparat, papper och ev toning el dyl.

Denna tävling handlar lika mycket om mörkrumsteknik som bilderna.
 
Rota du... du har ett helt år på dej ;-) om du inte rusar in med bilderna personligen idag förstås... än är det inte deadline på flera timmar!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.