Annons

Delta i MÄSTARTÄVLAN!

Produkter
(logga in för att koppla)
jo. men jag är bröllopsfotograf och det är högsäsong just nu och minst hela augusti ut.
trodde inte att jag skulle bli så poppis redan första året. ;o)

måste man göra framkallning o kopiering själv, eller kan man låta ett lab göra bilden... nånstans har jag en Konica TC liggande... å andra sidan, hur ska de se skillnad på en digitalbild printad i svartvitt... hmmm... hornen växer...

En av fotosidans medlemmar fick ett hedersomnämnande förra året... han heter Örjan Fredriksson. Vann gjorde en ung tjej som inte var medlem då åtminstone...

Apropå tävlingar... Fotosidans Roger Borgelid från Karlstad leder Månadens Bild tävlingen, må han hålla undan för alla norrmän!

Jag tror att man förutsätter att det är den person som tävlar som också står för framkallning och kopiering. I tävlingsbeskrivningen talas ju om att Mästartävlan inte bara handlar om fotografiets innehåll utan i hög grad också om mörkrumstekniken bakom bilden. Låter man någon annan framkalla och kopiera så är det ju minst två personer som står bakom bidraget och det är ju inte tillåtet, det framgår ganska klart när man läser tävlingsreglerna, även om det inte sägs rent ut. Där skrivs ju t.ex "Varje tävlande deltar med.....", "Alla bilder ska märkas med namn och adress..." etc. Tävlingskupongen är dessutom utformad för en enda person. Så att låta ett labb eller någon annan framkalla eller kopiera ens bilder tror jag inte man ska försöka med.

Att skicka in en datorbearbetad bild strider ju mot tävlingsreglerna och om juryn kan se skillnad på ett äkta fotografi och en utprintad digitalbild är en hypotetisk fråga. Men vill man fuska kan man ju alltid försöka. En erfaren kopist tror jag inte är så lättlurad och då tävlingen i hög grad handlar om mörkrumsteknik bör väl minst en sådan sitta i juryn.

Re: Inbjudan publicerad!

Nils Bergqvist (Graal) skrev
....Det enda jag själv undrar över är om max bildformat är inklusive ev. passepartout eller om passepartouten kan var större än max bildformat?.....

Det står "Största Bildformat är 30x40cm" så jag förutsätter att det gäller utan montering.
MVH Eva

HDFS) (KGS skrev:
måste man göra framkallning o kopiering själv, eller kan man låta ett lab göra bilden... nånstans har jag en Konica TC liggande... å andra sidan, hur ska de se skillnad på en digitalbild printad i svartvitt... hmmm... hornen växer...
Fast man ska uppge Film, papper, förstoringsapparat m.m så det blir nog "lite" knivigt att använda digitalt och skulle det vara tveksamheter så antar jag att Foto kan begära att få se negativet ;)

Fast det går ju att framställa ett analogt negativ från en digital fil och sedan kopiera i mörkrum?

Graal skrev:
Fast det går ju att framställa ett analogt negativ från en digital fil och sedan kopiera i mörkrum?

Eller också så får man godta reglerna och rätta sig efter dem och leta upp en tävling som man kan följa reglerna i!

Jag vill!

Jag har bara en fråga:
Är "mästartävlan" den tävling som håller på hela året med flera delmoment eller är det en separat tävling? Ni pratade om inlämning i augusti...

Får ta och köpa mig ett nytt nummer av foto då och fixa fram lite bilder! Det är ju jättespännande och se om man kommer med (även om man kanske inte ska räkna med för mycket, finns ju en hel del bättre fotografer än mig i det här landet :) )

Jag tänker delta i årets MÄSTARTÄVLAN i svartvitt:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
Knut Widsteen
Thomas Klaesson
Jesper Levén

lägger in en lite rad här, upptäckte att mitt inlägg lät lite bittert men inte menat så :)
är ingen bitter person, men Varför måste man ifrågasätta allting låt det va istället.
menar nu inte att det är fel att ifrågasätta när man tycker nåt är fel men mest för att.... ja varför??

blev ju nästan ännu bittrare nu ska nog sluta och gå hem från jobbet nu ta det lungt och lungna ned mig lite :)

hadet och hoppas det blir ett litet album med Mästartävlandebidrag här från fotosidan här på fotosidan, Blev ju helröig den meningen menmen som sagt ska nog hem och lägga mig nu!!

Mvh Thomas (som inte är bitter!)

Det är en årligen återkommande och separat tävling i analogt svartvitfotografi arrangerad av tidningen FOTO. Startade redan 1940.

Thomas, mitt inlägg var bara en kommentar till Örjans om att Foto kunde kräva att få se negativet. Och negativ går ju att få fram även från digitala filer, även om det krävs både utrustning och kunskap, Fast om jag inte minns fel så var det någon medlem här på fotosidan som i ett annat forum påstod att han framställde sina svartvita fotografier genom att fotografera med digitalt bakstycke och storformatskamera och sedan framställde ett negativ med laserteknik eller vad det nu var. Jag vill absolut inte uppmana någon att försöka lämna in bilder som inte lever upp till reglerna. Fast nu tror jag ju personligen inte att bilderna blir bättre om man försöker tävla med utprintade digitalbilder

vill gärna vara med men hur funkar det rent praktiskt ? behöver man köpa tidningen och skicka in en anmälan eller ?

mvh /Konrad Ersson

Jag tror att jag gör ett försök, det skadar ju inte att försöka. :)

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
Knut Widsteen
Thomas Klaesson
Jesper Levén
David Feldt

ok, då gör jag också ett försök :)

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
Knut Widsteen
Thomas Klaesson
Jesper Levén
David Feldt
Konrad Ersson

Re: Filmval.

lillmicke skrev:
Vilka filmer är tillåtna på tävlingen?

/micke

Utifrån titeln på tråden så måste det väl vara Ilfords Delta filmer...

Mmmmmuuhhaahaaahhaaa

/Richard
Som alltid är den som skrattar högst när han själv skämtar

Edit: Efter att ha varit i mörkrummet igår för första gången på ca ett år och haft roligare än någonsin, funderar jag också på att skicka in för skojs skull. Är sannolikt chanslös, men det gör väl något för statistiken iallafall. Nu skall jag gå och kika igenom reglerna. Känns lite som fusk att använda variabelkontrastpapper i plast såsom jag gjorde, även om det säkert är tillåtet.

Senast ändrad:
Vad gäller film så är det väl alla typer som efter att du framkallat och kopierat ger en svartvit kopia som slutresultat. Man skulle ju också kunna köra utan film med t.ex fotopapper i en lådkamera eller i en storformatskamera och sedan kontaktkopiera papperet. Då räknas ju papperet som film. Färgnegativ skulle i princip också kunna användas om de kopieras på ett traditionellt svartvitt fotopapper. Eller ett färgdiapositiv som kopieras på ett positivt papper eller kontaktkopieras på svartvit film som sedan framkallas och kopieras. Även infrarödkänslig svartvit film tror jag är tillåten. Här är nog valmöjligheterna många. Men kanske någon som har bättre information än jag kan svara?

Tror att alla tävlande måste bifoga anmälningskupongen med uppgifter som finns i tidningen FOTO.

Nejdå, men de uppgifter som efterfrågas på kupongen måste de ha. Man kan t o m lämna bilderna personligen...

All information finns i aktuell FOTO (6/2004) på sidan 50... gack till biblioteket o läs, eller sno den på pressbyrån... eller köp den av hökaren på hörnet!

Graal skrev:
Thomas, mitt inlägg var bara en kommentar till Örjans om att Foto kunde kräva att få se negativet. Och negativ går ju att få fram även från digitala filer, även om det krävs både utrustning och kunskap, Fast om jag inte minns fel så var det någon medlem här på fotosidan som i ett annat forum påstod att han framställde sina svartvita fotografier genom att fotografera med digitalt bakstycke och storformatskamera och sedan framställde ett negativ med laserteknik eller vad det nu var. Jag vill absolut inte uppmana någon att försöka lämna in bilder som inte lever upp till reglerna. Fast nu tror jag ju personligen inte att bilderna blir bättre om man försöker tävla med utprintade digitalbilder

okej nils jag citerade dig men syftade på något föregående inlägg blev kanske lite missförstått. Använde nog ditt inlägg till at inleda mitt eget ungefär. Tror inte heller det blir bättre digitalt printat!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar