Annons

Delta i MÄSTARTÄVLAN!

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Fyll gärna på listan om du tänker delta!
Kopiera den och lägg till ditt eget namn.


Jag tänker delta i årets MÄSTARTÄVLAN i svartvitt:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén

Nils - Bra att du påminner oss sen, lätt att missa om man inte prenumererar på FOTO! Jag vill vara med.
 
Även jag ska försöka, hur är det nu - det är viktigare att deltaga än att vinna?
Jag kollade i Foto och förra året var det inlämning senast 1 september och resultatet redovisades i nr 1 - 2004.
Fast jag kan nog inte göra tillräckligt konstiga bilder....
------
Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
----------
 
elin f skrev:
men jag undrar mest varför man ska skriva upp sig på en lista här på fotosidan? det är ju bara att skicka in bilderna när det är dags...

och det där med att jag vill ha bilder jag är nöjd med, tänker inte alla så? taskig inställning att skicka in bilder som är sådär bara för att vara med tycker jag. man deltar väl för att visa bilder man är stolt över? i alla fall jag, om jag ska vara med.


Listan är väl mest för att väcka intresse/sporra varandra, och för att efter tävlingen kanske jämföra, lära av varandra osv.
Jag tycker att vi från fotosidan skall gå in och höja nivån flera snäpp på den där tävlingen -assa brassa mandelmassa !!!
 
F. Otografen skrev:
Jag tycker att vi från fotosidan skall gå in och höja nivån flera snäpp på den där tävlingen -assa brassa mandelmassa !!!


har aldrig hört talas om tävlingen tidigare, men namnet får den att låta väldigt seriös och nåt bara för proffs. vilken nivå ligger den på? publiceras många bidrag sen så man får se vilken typ av bilder som är med?
 
Av de prisbelönade 5 bidragen i förra årets tävling var väl 2 kollektioner av mera traditionellt slag och inte så "konstiga".

Segraren vinner 10 000 kr och de fyra hedersomnämnda får vardera 1000 kr. Vinnarbidragen publiceras i FOTO. Tävlingen är traditionsrik och flera kända fotografer har vunnit den (fast de kanske inte var så kändå då). Statusen är nog ganska hög bland de som sysslar med traditionell svartvitfotografering tror jag. Nivån har varierat genom åren men jag tror att den ändå är relativt hög. Tävlingen är även för amatörer och har pågått varje år sedan slutet av 1940-talet tror jag. Kanske någon som vet mer exakt kan ge bättre info än mig?
 
Ja, så var vi uppe i 20 stycken som tänker vara med. Tävlingen har lite av "svenskt mästerskap" i svartvitfotografering över sig så varför inte försöka med några bilder du också? Kopiera listan och lägg till ditt eget namn!

Jag tänker delta i årets MÄSTARTÄVLAN i svartvitt:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
 
Jo, Sten var ju rädd för att hans bilder inte var tillräckligt "konstiga" och då svarade jag på den reflektionen. Vad jag menade var att 2 av bidragen var bilder kopierade utan några "konstigheter" (som alternativ teknik, softning el dyl) och att de heller inte var så symboliska som de andra 3 (bl.a ditt eget) utan enbart var vackra och enbart byggde på komposition och bra grundteknik.
 
Yeah

elin f skrev:
har aldrig hört talas om tävlingen tidigare, men namnet får den att låta väldigt seriös och nåt bara för proffs. vilken nivå ligger den på? publiceras många bidrag sen så man får se vilken typ av bilder som är med?


Tävlingen är öppen för alla.
En vinnare och tre kanske fyra hedersomnämnanden.
Första pris 10.000 kr och hedersomnämnade får 1000 kr vardera.

Svartvita fotohälsn/ Jim
 
Jag tänker delta i årets MÄSTARTÄVLAN i svartvitt:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Knut Widsteen
 
Jag korrar listan:

Jag tänker delta i årets MÄSTARTÄVLAN i svartvitt:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
Knut Widsteen
 
ja va fasen

en knuff i rätt ricktning kanske...


Jag tänker delta i årets MÄSTARTÄVLAN i svartvitt:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
Knut Widsteen
Thomas Klaesson
 
Måste finnas fler från fotosidan som kan tänka sig delta i årets upplaga av tidningen Fotos MÄSTARTÄVLAN. Fast redan 22 är inte så pjåkigt. Svartvitt och kemiskt baserad analog teknik är det som gäller i denna traditionsrika tävling. Inlämning brukar vara i slutet av augusti så vi har god tid på oss att fundera på motiv/filmval/pappersval etc. Min tanke med denna lista är att få en sporre till att försöka göra bättre svartvita bilder, att inte glömma bort det fina hantverket i mörkrummet och att vi som skriver upp oss eventuellt skulle kunna lägga ut våra bidrag här på fotosidan efter att tävlingen är avgjord i början av 2005. Men det är naturligtvis frivilligt. Givetvis kan du också delta i MÄSTARTÄVLAN utan att skriva upp dig här men det vore kul om så många som möjligt gör det! Kopiera listan och lägg till ditt eget namn!

Jag tänker delta i årets MÄSTARTÄVLAN i svartvitt:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
Knut Widsteen
Thomas Klaesson
 
Dels vill jag puffa upp frågan men jag vill också fråga om någon vet i vilket nummer av tidningen Foto som förra årets tävling annonserades i? Jag vill snoka lite på hur reglerna såg ut så att jag vet vad jag kan förvänta mig.
 
Inbjudan publicerad!

Ja nu finns inbjudan utlagd i tidningen FOTO för den som vill kika. 3 månader och 11 dagar kvar till sista inlämning 1 september. Reglerna verkar enkla och även gamla bilder får vara med så hinner ni inte ta nya, leta i arkiven och negativpärmarna! Det enda jag själv undrar över är om max bildformat är inklusive ev. passepartout eller om passepartouten kan var större än max bildformat? Skriv gärna upp dig på listan om du har funderingar på att delta! Jag ska påminna i forumet någon gång i augusti så att ni inte glömmer att skicka in!
Hälsn, Nils!

Jag tänker delta i årets MÄSTARTÄVLAN i svartvitt:

Nils Bergqvist.
Mattias Lundblad
Jim Hujanen
Örjan Fredriksson
Tobias Jansson
Jonas Eriksson
Robert Stenerhag
Markus Andersson
Fredrik Beskow
Johan Oscarsson
Eva Lundh
Fredrik Skott
Axel Holtin
Johan Ullsten
Jan Olof Härnström
Jörgen Persson
Stefan Kjellberg
Christel Eldrim
Elin Franzén
Sten Nolin
Knut Widsteen
Thomas Klaesson
 
jag måste nog tyvärr dra mig ur.
jag har fått så mycket jobb att jag inte kommer hinna hoppa in i mörkrummet, dessvärre.
men jag klagar dock inte, mera jobb är bara bra och roligt. ;o)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.