Annons

Dela ut på Facebook m.fl.?

Produkter
(logga in för att koppla)

belpit

Avslutat medlemskap
När jag idag besökte min blogg såg jag att en ny funktion tillkommit. Man kan numera "dela ut på" diverse olika sajter, bl.a. Facebook, de inlägg som man finner intressanta på Fotosidan.

1. Varför har användarna inte informerats om denna nya funktion?
2. Hur kan jag ta bort funktionen från min blogg eller åtminstone enskilda inlägg?

Det känns lite olustigt att vem som helst helt plötsligt kan använda mina bilder särskilt på Facebook, där copyright-reglerna är ganska tveksamma.

Nej nej. du delar inte vare sig ut bilder eller rättigheter på något sätt med de där länkarna.

Det är "sociala bokmärken"; ett sätt att lägga ut länkar/tips på nätet som leder till din blogg här på Fotosidan. Du "riskerar" bara att få fler besökare till din blogg.

Ang "Facebook äger dina bilder"-nojjan så har jag bloggat om det här:
http://www.fotosidan.se/blogs/clindh/12598.htm

Hm, tjaa...oavsett så skulle jag själv vilja ha möjligheten att välja om någon ska få länka till min fotoblogg på det viset.

Jag gillar faktiskt inte att vem som helst kan länka - om så bara med en liten tumnagel - till min fotoblogg i deras Facebook-profil. En länk i sig är okej, men inte det faktum att bilden följer med som någon slags gratisillustration.

Men det går ju att länka till din blogg ändå, på massor av sätt? Men visst kan vi inställningsstyra det där...

Vill du ha en inställning så Google inte indexerar bloggen också?

http://images.google.com/images?q=s...F-8&rlz=1B2GGGL_enSE206SE206&um=1&sa=N&tab=wi

För att förtydliga: det är inte vi som skickar med någon bild eller så till Facebook. Det är FB som kikar på sidan och väljer en. Det blir precis samma sak om någon använder "Share link" på sin FB-profilsidan.

Ja, det är alltid bra om bloggaren själv kan få styra hur sidan publiceras och eventuellt vidaredistribueras.

Jag har även en blogg på Vox och där kan man för varje inlägg välja om man vill utesluta den ur t.ex. Google-sökningar. På så vis känns det som om man åtminstone har lite kontroll över det man lägger upp på nätet, även om jag vet att det i princip är omöjligt i längden.

Det är förstås en viss motsättning att ha en blogg och samtidigt vilja vara (lite) privat. Jag tycker bara att det borde finnas fler valmöjligheter för användaren när det gäller just hur man exponeras för Världen.

belpit skrev:
Det är förstås en viss motsättning att ha en blogg och samtidigt vilja vara (lite) privat
Onekligen.

Hursomhelst; du kan ju aldrig styra hur man länkar till din sida; som jag tex skrev ovan så går det lika bra att göra "Share link" på Facebook som att använda den där knappen jag lade till - samma funktion.

Är ni fler som vill kunna stänga av att Google indexerar ens blogg, och inte heller uppmuntra att den länkas till?

Jo, visst går det att använda den varianten av länkning på Facebook. Men det handlar ju fortfarande om att informera medlemmarna här på FS om den nya funktionen samt att ge dem möjligheten att själva bestämma om dessa länk-funktioner ska vara tillgängliga direkt i bloggen.

Med tanke på att endast andra medlemmar kan kommentera ens blogginlägg så känns det dessutom rätt meningslöst med den här länkfunktionen. Jag får gissa att den finns för att FS därigenom hoppas locka fler betalande medlemmar.

Det viktiga är som sagt valmöjligheten för den enskilde bloggaren.

belpit skrev:
JJag får gissa att den finns för att FS därigenom hoppas locka fler betalande medlemmar.
.... Jag lade faktisk till den för att det har efterfrågats, att det är poppis på andra bloggar att ha dessa länkar, och för att göra alla våra duktiga bloggare mer synliga på Internet - så de får fler läsare. Vilket jag antog att alla som bloggar faktiskt vill ha, men jag får erkänna mitt misstag där.

Jag har tagit bort funktionen igen. Den återkommer kanske en dag då jag har tid att fixa med inställningar för det. Nu behöver jag julledigt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar