Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fundering som kanske inte hör hit, funderar på lite saker till kameran som jag ska bygga. Nån som vet vad det är för sorts gänga på så kallad "stativskruv"?.
 
UNC om jag inte missminner mig..

1/4" är standard i kamerahus / objektiv (iaf på småbildskameror hur det är på mellanformat etc vet jag ej.)
3/8" används väll huvudsakligen på stativhuvuden etc.
 
Re: Kammuflagenät på tält

Niclasfoto skrev:
Här är ett tips,, bra att ha ett sånt kammunät att kasta över tältet,, då kan man använda sitt vanliga tält till gämsle och boplats en längre tid. Det är smart och flexibelt. Kanske,,

Smart är väl att kammoflera in tältet i miljön. Jag på bilden har nog inte lagt fokus där, tror jag..

Mvh Niclas,

Vårt tält har två öppningar, en huvudingång och en annan smalare öppning på andra sidan. Jag insåg precis att tältet borde vara optimalt som gömsle och kommer därför att prova det inom kort.

(Då jag inte kunde få illustrationen att synas här, länkar jag till den istället.)

Bilden beskriver tältet i genomskärning, observera huvudets rörelse.


http://farm1.static.flickr.com/164/371284601_50a881347b_o.jpg
 
Senast ändrad:
Ett bra gömsle när man ska plåta djur är annars en bil. Vid det här laget har de flesta djur vant sig vid att bilar är ofarliga så länge man ger 17 i att springa framför dom.

På sjön fungerar en vanlig eka bra bara man har kort slutartid så man inte har problem med gungning.
 
Kammo till objektiv

Måste puffa lite på den här roliga och bra tråden! Vet inte om det har varit uppe tidigare men här kommer mitt tips. Har länge varit sugen på att skaffa lite kamoflauge, inbildar mig att det skulle bli lättare att fota alla djuren och fåglarna då. Men det känns lite dyrt, men nu har jag börjat. Har sytt mitt eget kamoflauge till mitt objektiv. Vita objektiv borde ju synas rätt tydligt...

Köpte helt enkelt bara lite kamoflague färgat tyg i lokala tygaffären, tyvärr hade de inte riktigt i den färgen jag ville ha men jag tänkte att det mesta är väl bättre än vitt (grått). Tyget kostade 40kr, och jag använde nog inte mer än en fjärde del av det. Man fick inte köpa mindre bit, det var därför som jag köpte så mycket. Tipset angående tyget är väl ta till lite extra på alla mått, jag mätte objektivet, med konverter till 30cm så jag köpte 40 cm. Hellre lite över än att det inte räcker. Sen var det bara lite sömnads konst, trots att det inte är min grej i vanliga fall gick det riktigt bra denna gång. Öppningen längst ned är för att man skall kunna ha stativ fästet fortfarande. Manuell fokus är nog lite svårt dock, men det går väl att göra en öppning för det om man vill. Knapparna kommer man däremot lätt åt genom tyget, gäller bara att kunna lägena.
 

Bilagor

  • kammo.jpg
    kammo.jpg
    21.9 KB · Visningar: 1,760
Kul tråd att läsa under en tråkig dag på jobbet..
Speciellt det där med att fota från skön.
Men kom att tänka på när folk snackar om att vilja komma så nära ytan som möjligt när de fotar.

Borde ju vara tämligen enkelt att konstruera en "flytplatta" för sin kamera??

Frigolit flyter rätt bra och är enkelt att få tag på. Så en platta på ett par centimeters tjocklek och en en tunn impregnerad träplatta som fästes på frigoliten för stabilitetens skull.

Sen göra ett hål upp i frigoliten, genom träplattan för att få plats med en stativskruv.
Givetvist med metallbrickor på båda sidorna av skruven för att fördela trycket över ytorna när man skruvar fast kameran/stativet så att inte frigoliten smulas sönder.

Sen är det bara sjösätta det och skjuta "flotten" framför sig i vattnet och man kommer ner ganska bra till ytan.. Samt att man kan gå ut en bit i vattnet om man är lång..

Bara en tanke som kanske fungerar?
Bor själv i Prag så här finns det inga sjöar som man kan gå ner i och pröva.
Vltavan har inte det roligaste vattnet direkt ;)

http://archive2.pixbox.se/arkivet/synligt_20/10070000-10079999/640x480/10078546.jpg
 
En tanke bara är väl att om man skulle lätt vilja kunna skifta mellan olika "kamouflage" på objektivet så borde det optimala vara att fästa kardborreband på sidorna så att du bara "Wrap around" camouflaget?

Då kommer man även åt manuella fokusen ganska lätt..
 
Mm, funderade på det först! Men jag tänkte som så att kardborrband brukar bli dåliga och fyllda med skräp. Plus att de inte direkt är tysta, och man kan ge sig på att det kommer att glappa precis när man har smugit sig på något djur/fågel.

Om man ska byta kammot nu så är det bara att ta av objektivet och dra av det som en strumpa... typ.
 
litet tips på bra material då du ska bygga saker för att mjuka upp ljus: Foamen man lägger under klickgolv! Du får en rulle på 10m för 80:- på byggmax. Bara att bygga tills fingrarna blöder =D
 
Prova hålla ett vanligt rivjärn framför din blixt så får du ett lite mer spännande ljus.
 
vanlig wellpapp är ett underskattat material då du ska bygga saker. Ihop med silvertejp kan du uträtta underverk. Själv har jag testat göra en ringblixt adapter. Wellpapp, Silvertejp och Underlagsfoam (för klickgolv) Funkar OK.
 
Omnibounce, typ

Kabaz skrev:
Monica Heinakroon det går nog jättebra att använda det. Jag har gjort en av ett lock till en förvaringsbox från ikea! Den fungerar jättebra och jag kunde inte blivit nöjdare.

Bild på den kommer senare. Men det är bara att dela upp limma och testa det kostar ju knappt något. Min omnibounce har väll ca kostat 150 kr högst!! Så mitt tips e att prova dig fram tills du hittar rätta materialet.

150kr är lite dyrt :)
Till kamerans inbyggda blixt funkar det med en ( urdrucken) avkapad Brämhultsjuice. Lite gaffatejp så sitter den hyfsat.
Med E-TTL så är det bara att köra manuellt som vanligt
 
Ännu en variant av omnibounce. Frugans ide och utförande.
En Mövenpick glasburk och ett stycke vit papper.



Och här ett bildexempel taget med den.



Endast storleksändrat.
 
En variant på Omnibounce är det knappast. Iden med den fungerar endast om det går att rikta blixten mot ett tak eller en vägg. Det mesta av ljuset ska då studsa på den reflektande ytan och ge ett över- eller sidoljus. Sen ska Omnibouncern sprida lite av det andra ljuset runt i rummet och frammåt vilket minskar effekten från huvudljuset en aning. Mindre skuggor under hakan, m.m. Den inbyggda blixten funkar därmed i regel inte för detta då den vanligtvis bara går att rikta rakt framåt.

Däremot är det en utmärkt minivariant av en bouncer/softbox. Alltså något som gör ljusytan större. Ett utmärkt alternativ för motiv som inte är allt för långt borta.

Det finns ett sätt att få "Omnibounceljus". Sätt en liten spegel framför blixten så den går snett upp i taket. Sen kan man sätta en avkapad juiceflaska eller liknande framför denna. Lite puligt, men det brukar å andra sidan aldrig vara ett hinder för en äkta gör-det-självare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.