Annons

Dela dina tips & trix!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett lite vått tips,,

Här kommer ett av mina favorittips.

Att bada med kameran är ett äventyr. Är man försiktig så behöver det inte vara ett dyrt äventyr heller;)

Att vada med kameran kan man göra åretrunt om man har ett par 5mm neoprenebyxor på sig.
Jag har stått i åtskilliga timmar med vattnet upp till bröstet utan att börja frysa.

Perspektivet och närheten är oslagbar speciellt med tele,, lika spännande med vidvinkeln!!
Tänk när bävern kommer simmande och du har samma perspektiv som den, har du sett en sådan bild?! Jag jobbar på att få de i alla fall;)!

Människans yttre struktur/profiler skrämmer lätt men är också lätta att dölja under ett litet stycke cammonät tex,,,

Det enda problemet som jag ser det förutom att det är lätt att dränka kameran är att filmen måste förvaras tort. Såklart ett problem mindre för digitalfotografen eftersom ett stort minne löser det problemet, till viss del;)

Mvh Niclas, som tispar på;)
 

Bilagor

  • vattenfoto2.jpg
    vattenfoto2.jpg
    29 KB · Visningar: 7,308
Detta är ett hett tips!!

Detta är ett hett tips för den kompromisslöse fotografen;)!!

Hål i väggen, fågelmatbordete rätt utanför riggat med fina gammla rotkrokiga grenar,,,

Issoleras med en frigolitskiva i väggens fulla tjocklek,,, på utsidan så fäster man en glasskiva som immiterar en lins,, fåglarna blir vana och man kan fota smidigt.

Mvh NIclas,

Ps, Bara jag köper ett hus så blir det hål i vägge på en gång;)!!!!
 

Bilagor

  • fotohus2.jpg
    fotohus2.jpg
    25.7 KB · Visningar: 7,270
Det finns andra sätt att bada med kameran. Här är ett flytgömsle som jag såg i en gammal fototidning för längesen. Hur den exakt var uppbyggd kommer jag inte ihåg, men jag har för mig att det var frigolitskiva med ett hål i mitten och ett tält på det. Sen tror jag han hade simfötter på sig så det gick lätt att ta sig fram.
En bärsele eller dylikt runt kroppen skulle nog inte vara helt fel.

Ha de Jörgen
 

Bilagor

  • tips 2  ..jpg
    tips 2 ..jpg
    48.7 KB · Visningar: 7,255
Nyttig FotoboksÖvning!

Faktum är att det Var (ÄR,,) en bra övning som jag varmt rekommenderat i vissa sammanhang.

Jag praktiserar fortfarande denna lite smått patetiska metod när jag söker inspiration och förståelse för ditt och datt.

Jag inbillar mig att övningen gynnar praktikanten på hur det faktist (nästan,,;) såg ut i kameran när bilden blev till. Även om det låter patetiskt så ökar det på ett eller flera vis förståelsen för perspektivet, närheten till djuret/situationen etc...

Pröva så får du se.

Jag erkänner att jag gör så,, ingen ser ju om ni testar detta i er egen lilla vrå;)


Mvh Niclas, som delar sitt innersta med er nu;)
 

Bilagor

  • fotobokspsaning2.jpg
    fotobokspsaning2.jpg
    23 KB · Visningar: 7,202
Dette er ju helt otrolig.
Du har tegnet deg som en kombination av musse pigg og en hobbit med hårete fötter.

Jeg tror vi har funnet den ukronede kungen av paintbrush.

Forsett gjerne med flere bra tips. Det er nok ikke alle tipsene jeg har bruk for. feks hull i veggen, det kommer ALDRIG å hende i mitt hus ;)
Men man får i allefall en god latter for dine fantastiske ilustationer. abboren tar kaka.

Mvh Maritha
 
Re: Detta är ett hett tips!!

Niclasfoto skrev:
Hål i väggen, fågelmatbordete rätt utanför riggat med fina gammla rotkrokiga grenar,,,

Ps, Bara jag köper ett hus så blir det hål i vägge på en gång;)!!!!

He he, lite OT. Ett liknande tips snappade jag upp på ett möte i USA 1992. Fast där byggde man en holk direkt vid väggen. Tog med det hem och lade in det i en bok. Sen har har jag nu i alla år fått frågor i vilket väderstreck de holkarna ska sättas upp på huset. Standardsvaret? Det beror på om man vill ha kokt eller stekt kyckling.
Lite seriösare svar blir att be frågeställaren kolla hur fåglar bygger sina bon på träd etc.
 
**LER;)!

;O)
Halloj Maritha!
Jovisst blir det lite glamorifierande drag sådär när man har friheten,,, Men kanske ligger verkligheten nära Hobbit och MussePigg;)?!

Jag spånar på fler tips. Jag snitsar nog ihop ett under morgondagen tror jag;)!

Det tipset kommer att handla om hjälpmedel för att fota i stekande sol, alltså i riktigt höga konstraster!

Mvh Niclas,
 
DiffusorTips;)!

Här har vi ett tips som jag ofta praktiserat.

Som ni vet så kan solen vara en fotografs fiende nummer 1.

Diffusorn är perfekt att sätta upp för att skugga skolen men ändå så att den inte skuggas helt. Beroende på graden av diffusering så kan man styra en stekande sol till allt ifrån den hårdaste kontrasten till ingen alls.

Den kan tillverkas enkelt med några lister och lite bakplåtspapper. Vill man diffusera mera så lägger man ett para lager med pappret.

Önskar man lite mer dynamisk kontrast så kan man göra några hål i pappret där solen får skina igenom,,, på så vis blir resultatet lite mer levande och naturligt. Här är det bara å pröva sig fram,)

En lite blomsprayflaska med vatten är ett fint tillbehör om man fotar i diffuserat dagsljus!

En annan fördel med diffusorn är att den ofta dämpar vinden,,

Mvh Niclas,

Ps,lite smått otymplig att bära med sig,, men ute i trädgården så fungerar den finfint;)
 

Bilagor

  • diffusor2.jpg
    diffusor2.jpg
    25 KB · Visningar: 6,596
Dagens Lerigaste tips!

Dagens tips till studiolekaren;)!



Jag testade ut denna teknik som jag utvecklade för ngr år sedan då jag pysslade en hel del med keramik.
Den går ut på att skapa en illusion/effekt som illustrerar död hud eller närmare bestämt ngt tidigare levande som torkat och krackelerat,,,

Keramisk lera i en lätt brun ton är det som tycks fungera bäst.
Den spädes ut i vatten så pass mycket att ett tunnt och knappt täckande lager kan strykas ut på den yta man vill jobba med. Tex en hand som på bilden (med ett ruttet äpple i,,har ingen digitaliserad bild tillhanda på det tyvärr).

När leran strukits på så låter man den torka, det går lättast med en hårtork.
Handen måste hållas helt stilla under första torkningsfasen.

När så leran håller på att torka så kan modellen försiktigt röra handen så att den spännande krackeleringen uppstår!



Jag har fotat i B/W på dessa motiv eftersom jag inte funnit en lera med riktigt naturlig brunton. Men i PhotoShop så fixar man säkert det lätt.

OBS;;Cement bör såklart undivkas eftersom det inte löses i vattnet efter torkning, bara så att ingen prövar det;)!!!


Mvh Niclas,


Ps, Keramisk lera verkar uttorkande på hud så att applicera den i ett ansikte kanske inte är att rekommendera,,,
 

Bilagor

  • krackelering.jpg
    krackelering.jpg
    30.9 KB · Visningar: 6,907
En hållare för att hålla växter och kvistar stilla har jag gjort av en krokodilklämma och en radioantenn..
Mvh/Gunte..
 

Bilagor

  • blompinne.jpg
    blompinne.jpg
    27 KB · Visningar: 6,480
Stiligt tips, tack Gunte!

Illustrationer är så härligt befriade från komplicerande detaljer.

Mvh Niclas, som kommer med mera;)
 
Härligt med fler tips;)!!
Smart och lätt å ta med;)

Ett hett tips därtill är ju att plocka med sig en liten Ficklampa,,

Mvh Niclas,
 
Farligt

Jutta skrev:
Det finns andra sätt att bada med kameran...


Simma med vadare kan va lite farligt. Fylls dräken med vatten blir det mest...fiskekort ;)

p.s hoppas du inte misstycker att jag tog din bild Jörgen.
 

Bilagor

  • tips 2  [1]. kopiera.jpg
    tips 2 [1]. kopiera.jpg
    46.8 KB · Visningar: 6,351
Ett tips jag använde innan jag hade spagatmöjlighet med stativet, gav också en fet Viktorionoxkniv i belöning av Foto:s tipshörna :)
Mvh/Gunte..
 

Bilagor

  • kula.jpg
    kula.jpg
    34.3 KB · Visningar: 6,346
Det kommer mera,,,

Supertips ni kommer med killar!
Jag trixar med en illustration just nu, kanske kommer ut ikväll,,

Mvh Niclas,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.