Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

De bästa och skarpaste konvertrarna till Nikon...

Produkter
(logga in för att koppla)
Då ska jag prova ett TC 14E. Jag har sett att det finns en begagnad där jag brukar handla grejorna i Borlänge. Tackar för svaret!

Konverter

Jag ringde butiken om konvertern. Och det var ingen TC 14 E. Det var en TC 16-A. Vet du hur den funkar?
Dom skulle ha 900:- för den.

TC-16a skapades för att ge (begränsad!) AF på manuella objektiv tillsammans med AF-kamerahus genom att optiken i TC:n rör sig fram o tillbaks med hjälp av kamerahusets AF-skruv (har jag för mig). Jag skulle undvika den modellen och satsa på en dedikerad konverter till AF-S, dvs någon TC-xxE.

Okey!
Då struntar jag i den, och väntar tills det dyker upp en TC 14.
Tack än en gång för snabbt svar!

Tror inte du hädar men riktigt säker är jag inte ;) Ska sakerna användas spelar nog namnet på dem en mindre roll.

Har också bara hört gott om Kenkos konvertrar, speciellt 1.4x varianten, men den lilla haken med dom är att man förlorar AF om objektivet har en intern fokusmotor (AF-I eller AF-S).

Med ett AF-objektiv vars AF drivs av huset är nog Kenkos 300Pro-konvertrar det bästa valet om man vill ha AF då Nikon, som nog tidigare nämnts, saknar egna konverters som fungerar fullt ut med dessa objektiv.

Mvh Anders

Ska i alla fall funka med Nikon 70-200AF-s VR
En lista med okompatibla objektiv som jag hittas hos Brodway photo kan ses här nedan.

Mvh/Stefan

Kenko PRO 300 AF teleconverters will not auto focus with the following Nikon and Canon lenses: Nikon AF-S ED 300mm f/2.8D (IF), Nikon AF-I ED 400mm f/2.8D (IF), Nikon AF-S ED 500mm f/4D (IF), Nikon AF-S ED 600mm f/4D (IF), Nikon AF-S ED 80-200mm f/2.8 (IF), Nikon AF-D ED 200mm f/4, Canon EF 50mm
f/2.5 Macro, Canon EF 100mm f/2.8 Macro, Canon EF 85mm f/1.8 USM, Canon EF 300mm f/4 IS USM.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar