Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
De bästa och skarpaste konvertrarna till Nikon...
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Damocles
Aktiv medlem
Nikon må ha rätt bra kompabilitet på att man kan använda äldre linser, det är bara alla "men" som blir helt snurrig i huvudet av.
Med objektiv a och b får du ljusmättning på hus d och e, men med objektiv c får du bara det på d, men chippar du det funkar det på d och e.
Med konverter f får du af på hus d och e, men bara med objektiv a och c, har du objektiv b behöver du konverter g men då passar inte objektiv a och c, utöver att objektiv c inte får ljusmätning på hus e.
Eller har jag missuppfattat något...
Med objektiv a och b får du ljusmättning på hus d och e, men med objektiv c får du bara det på d, men chippar du det funkar det på d och e.
Med konverter f får du af på hus d och e, men bara med objektiv a och c, har du objektiv b behöver du konverter g men då passar inte objektiv a och c, utöver att objektiv c inte får ljusmätning på hus e.
Eller har jag missuppfattat något...
Arleklint
Aktiv medlem
inge skrev:
STACKARS JANNE, HAN FÅR JU HJÄRTSVIKT INNAN DETTA ÄR ÖVER, hehe..........
Nejdå, jag har koll nu efter att ha lärt mig.
Nu skall jag bara tänka lite......
Arleklint
Aktiv medlem
objernulf skrev:
Nikon har inga konvertrar som ger AF med "vanliga" AF-objektiv. Endast E-konvertrar för AF-I/AF-S (inte ens Sigma HSM passar). Jag hoppas jag inte lurat dig.
Ger inte TC-14A/B TC-201 TC-301 heller AF?
Vilken är den bästa piratkonvertern då? Som ger AF om vi glömmer AF-S sålänge.
Du har inte lurat mig.
Loke
Aktiv medlem
Det tycker jag låter som en smart prioritering, med tanke på att ditt bästa teleobjektiv kommer att ha AF-S.Arleklint skrev:
Jag köper en E-konverter och filar den. Jag tappar den vanliga AF:en, men den kan jag ändå inte få med någon Nikon-konverter, men jag kommer ha AF-S.
Arleklint
Aktiv medlem
Pust! Det känns bra att jag valde rätt
Jag prioriterar ner TC-20EII eftersom den p.g.a att den är 2x inte kommer ge perfekt kvalité. Av samma anledning prioriterar jag ner TC-17EII, som är lite av kompromiss.
Jag nöjer mig med TC-14EII eftersom det är den jag har mest nytta av , och det är den som håller bäst kvalité.
Ett stort tack för alla kloka råd till en som hade nollkoll på detta med konvertrar. Men nu kan jag
Jag prioriterar ner TC-20EII eftersom den p.g.a att den är 2x inte kommer ge perfekt kvalité. Av samma anledning prioriterar jag ner TC-17EII, som är lite av kompromiss.
Jag nöjer mig med TC-14EII eftersom det är den jag har mest nytta av , och det är den som håller bäst kvalité.
Ett stort tack för alla kloka råd till en som hade nollkoll på detta med konvertrar. Men nu kan jag
Senast ändrad:
Arleklint
Aktiv medlem
Jag har fått min TC-14EII efter att den vart restad på Scandiavian och efter att den eftersänts till min nya adress.
Jag lät en händig man på jobbet fila den för att kunna montera AF gluggar
Här är ett första provskott i 100%, ihop med AF 300/4D ED IF på full glugg. Jag fotade mot en belyst Verkstadsskylt innifrån sovrummet.
Jag lät en händig man på jobbet fila den för att kunna montera AF gluggar
Här är ett första provskott i 100%, ihop med AF 300/4D ED IF på full glugg. Jag fotade mot en belyst Verkstadsskylt innifrån sovrummet.
Bilagor
Senast ändrad:
Arleklint
Aktiv medlem
Jag har själv inte sett resultatet av 20EII.
Jag börjar med denna 14EII dels för att den ger mig tillräckligt, den ger ju dock 300mm * 1,4 * 1,5 = 630mm 135 ekvivalent, dels för att jag lärt mig att 1,4x generellt sett är bättre än 2x.
Jag dömer absolut inte ut 2x och kanske blir det en sådan senare, men jag vill köra lite med denna 1,4x först och testa lite.
Jag börjar med denna 14EII dels för att den ger mig tillräckligt, den ger ju dock 300mm * 1,4 * 1,5 = 630mm 135 ekvivalent, dels för att jag lärt mig att 1,4x generellt sett är bättre än 2x.
Jag dömer absolut inte ut 2x och kanske blir det en sådan senare, men jag vill köra lite med denna 1,4x först och testa lite.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
elmfeldt skrev:
Varför skulle inte 2x konverten ge dig tillräcklig kvalitet? Jag har kört med den vid ett antal tillfällen och den ger med betraktning i lupp (provia100f) lika skarpa bilder som utan (använt med 300/2.8 AFS). Speciellt med ett digitalhus.
Om det ger en viss procentuell försämring med en 2x på en aslr så bör det ge samma grad av försämring på en dslr, eller är den praktiska effekten en annan beroende på om det är en A eller D,slr?
Låter absolut konstigt att du inte ser ngn direkt skillnad med en 2x påmonterad.
Jag har själv använt EF300 2,8L + EF2x under en längre period och kunde helt klart konstatera att Allt blev sämre. Sämre skärpa, mer vinjettering, högre (=hög) kontrast, sämre AF.
Eller hade jag varit mer nöjd med en dlsr?
Mvh Niclas,
Som jag skrev så sa jag under lupp. Där upplever jag en kvalitetsförsämringen som mycket svår att se. Och med ett DSLR så bör de negativa aspekterna vad gällande skärpa blir mindre påtagliga. Det som känns mest påtagligt är en betydligt mörkare sökare som kan göra skärpeinställning svårare.